حفاری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌طور رسمی آغاز شد

عملیات حفاری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی آخرین فاز طرح توسعه از بخش ایرانی این میدان، با دستور وزیر نفت به‌طور رسمی آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با دکل دریایی MD-۱ در موقعیت مرزی SPD۱۱B امروز (دوشنبه ۲۴ آذر) با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت به‌طور رسمی آغاز شد.

دکل دریایی MD-۱ شرکت مپنا،  ۹ آبان‌ از میدان نفتی سروش ترخیص و ۱۶ آبان‌ در موقعیت فاز ۱۱ در آب‌های خلیج فارس مستقر شد.

حفاری ۱۲ حلقه چاه توصیفی - توسعه‌ای این فاز در دو مرحله صورت می‌گیرد.

در مرحله نخست با حفاری و تکمیل پنج حلقه چاه توصیفی - توسعه‌ای و نصب سکوی SPD۱۱B، تولید اولیه از این طرح به مقدار ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز (معادل ۱۴ میلیون مترمکعب) محقق می‌شود، سپس با انجام عملیات حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه توسعه‌ای دیگر، همزمان با تولید اولیه، مجموع برداشت از این سکو به روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز افزایش می‌یابد.

فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی آخرین فاز طرح توسعه از بخش ایرانی این میدان به شمار می‌رود و اجرای آن، پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌دلیل تحریم به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شده است.

برداشت گاز از  فاز ۱۱ نیمه دوم سال آینده آغاز می‌شود

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آیین رسمی آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: قرارداد اولیه این طرح سال ۹۶ با کنسرسیوم شرکت‌های توتال فرانسه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی)، و پتروپارس ایران امضا شده بود که به دلایل خارج از کنترل شرکت ملی نفت ایران، شریک‌های خارجی کار را ادامه ندادند و مدیریت کار به پتروپارس سپرده شد.


بیشتر بخوانید


رضا دهقان با بیان اینکه برای اجرای طرح عملیات حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۴۰ بسته کاری تعریف شده است، افزود: پارسال کار‌های مقدماتی و مطالعات مهندسی تکمیل‌تر و مناقصه‌ها برگزار شد، پایه سکو یا جکت نخست طرح توسعه این فاز هم در نزدیک نقطه صفر مرزی با قطر نصب شد و همزمان دکل حفاری روی جکت قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲۴ حلقه چاه، دو سکو و خط جریان گاز به ساحل دارد، بیان کرد: نصب سکو در نیمه نخست سال آینده اتفاق می‌افتد و طبق برنامه‌ریزی‌ها این فاز در ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مرحله برداشت گاز می‌رسد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران هزینه اجرای این عملیات را حدود ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: قرار بر این بود سرمایه‌گذار خارجی منابع مالی این طرح را تامین کند که با توجه به شرایط موجود شرکت ملی نفت ایران با امکانات و منابع داخلی و از محل فروش اوراق مشارکت هزینه آن را تأمین خواهد کرد.

دهقان همچنین بیان کرد: طراحی اولیه سکوی دوم فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام شده است و مراحل ساخت آن که حدود دو سال به طول می‌انجامد، به‌زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.