استاندار خوزستان:

در خوزستان شاهد آبگرفتگی بودیم، سیل رخ نداد

شریعتی گفت: مرتب تکرار می‌کردند که در خوزستان سیل رخ داده، در حالی که تنها آبگرفتگی بوده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: در چند روز اخیر شاهد آبگرفتگی در استان بودیم و علاقه‌مندی برای عنوان وقوع سیل در خوزستان زیاد بود و مرتب تکرار می‌کردند که در خوزستان سیل رخ داده است و در حالی که سیل رخ نداد.

او با بیان اینکه سیل معنی دارد؛ سیل روان‌آبی است که از رودخانه‌ها به جریان می‌افتد و مشکلاتی ایجاد می‌کند، افزود: در فروردین‌ماه سال ۹۸ سیل در خوزستان رخ داد، اما در چند روز اخیر در خوزستان آبگرفتگی رخ داد.

شریعتی بیان داشت: در پی بارندگی شدید در اهواز و ماهشهر با مشکلاتی مواجه بودیم و طبق گزارش رسمی گروه کارشناسان آبفا، مدیریت بحران، سازمان آب و برق خوزستان، هواشناسی و امور شهری استانداری با محوریت سازمان آب و برق، در ماهشهر ۱۶۲ میلیمتر بارندگی داشتیم که ۱۰۷ میلیمتر از این میزان در یک بازه ۲۴ ساعته رخ داده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: از محل این بارش، ۷.۷ میلیون مترمکعب آب جمع‌آوری شده است که یک میلیون مترمکعب آب در بندر امام خمینی (ره) ریخته شده بود. از مجموع آب جمع‌آوری شده، یک و نیم میلیون مترمکعب ماندآب داشتیم.

این مقام مسئول گفت: دوره بازگشت این بارش ۱۰۰ ساله است یعنی هر سال تنها یک درصد احتمال وقوع چنین بارشی وجود دارد. حدود ۵۵ سال است که میزان بارش‌ها در سطح کشور ثبت می‌شود و در طول این سال‌ها این بارش در ماهشهر منحصر به فرد بوده است و چنین بارشی با این شدت و میزان در این منطقه ثبت نشده است.

شریعتی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با بارندگی ۳۵ تا ۴۵ میلیمتری، ماهشهر و بندر امام دچار آبگرفتگی می‌شدند، اظهار داشت: در ۳ سال گذشته در ماهشهر ۳۰ کیلومتر کانال زیرزمینی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث شد و تاب‌آوری جمع‌آوری این آب‌ها در ماهشهر از ۳۰ میلیمتر به ۱۵۰ میلیمتر افزایش یافت؛ در نتیجه تنها در یک منطقه آبگرفتگی یکی دو ساعته داشتیم.

احداث کانال برای جمع آوری آب های سطحی

او گفت: در بندر امام با احداث سه کیلومتر کانال، تاب‌آوری جمع‌آوری آب‌های سطحی از ۳۰ به ۶۰ میلیمتر افزایش یافت، اما با بارش ۱۶۳ میلیمتری مواجه شدیم و در نتیجه، مشکلاتی رخ داد. ابتدای وقوع بارش، حدود هشت منطقه دچار آبگرفتگی شدند، اما در مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت، آبگرفتگی به ۲ تا ۳منطقه کاهش یافت.

استاندار خوزستان عنوان کرد: سازمان آب و برق خوزستان با کار سریع و علمی، مشخص کرد که باید در کدام نقطه کانال احداث کنیم و کار انجام شد و آب در مدت ۳ روز از شهر خارج شد. در شهر چمران نیز در مدت ۱۰ تا ۱۵ ساعت آب تخلیه شد و در اهواز نیز حجم و شدت بارش متفاوت بوده است و طبق تخمین کارشناسان، در این بارندگی ۲۱.۵ میلیون مترمکعب آب روی اهواز ریخته شده است که بارش ۱۲ میلیون مترمکعب از این میزان، در یک بازه ۱۲ ساعته رخ داده است.

او ادامه داد: شدت بارش ساعتی اهواز نسبت به بارندگی آذرماه سال گذشته کمتر بوده، اما حجم بارش آذرماه امسال اهواز، ۴۰ درصد بیشتر بوده است و در پی آبگرفتگی پارسال، مقرر شد طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی در نقاط آسیب‌پذیر اجرا شود که ۸۰ درصد آن اجرا شده است و بقیه این طرح نیز باید تکمیل شود.

او گفت: پارسال ۱۸ نقطه دچار آبگرفتگی زمان‌دار شدند، اما امسال در ۴ نقطه دچار آبگرفتگی طولانی شده‌ایم و ابتدای بارندگی مناطق زیادی دچار آبگرفتگی شدند، اما در مدت یک تا ۱۷ ساعت، آبگرفتگی مناطق مختلف رفع شد و تعداد منازل دچار آبگرفتگی نیز نسبت به پارسال به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت، اما در خیابان زکی‌زاده به صورت جدی آسیب وارد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: میزان بارندگی در اهواز ۱۰۶ میلیمتر و حجم آب ۴۰ درصد بیشتر بوده و دوره بازگشت این بارندگی نیز ۲۵ تا ۵۰ ساله بوده است؛ این بارندگی در طول ۵۵ پارسال از نظر شدت و حجم، رتبه سوم را داشته است و امسال ۹ درصد مناطق دچار آبگرفتگی شده‌اند که این رقم نیز باید به حداقل برسد و امسال آبگرفتگی در برخی مناطق تا ۱۰ روز ادامه داشت، اما امسال حداکثر تا ۷۲ ساعت طول کشید.

تامین اعتبار برای جبران خسارت آبگرفتگی خوزستان

او گفت: در پی آبگرفتگی، منازل تخریبی نداشتیم، اما با توجه به شرایط به وجود آمده و قرار داشتن برخی منازل در سکونتگاه‌های غیررسمی، دولت را قانع کردیم تا این منازل نوسازی شوند. دولت هم پذیرفته که تا سقف یک هزار منزل مسکونی، نوسازی شوند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: برای نوسازی منازل، در مجموع ۵۵ میلیون تومان شامل ۲۰ میلیون تومان برای ساخت، ۲۰ میلیون تومان در مدت زمان احداث و ۱۵ میلیون تومان برای تامین لوازم معیشتی به صورت تسهیلات بلاعوض و ۱۶۰ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد پرداخت می‌شود. ۳۰ میلیون تومان از این مبلغ با دوره بازگشت ۷ ساله و مابقی ۱۵ ساله است.

این مقام مسئول اظهار داشت: خانوار‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، ۳۰ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان وام نیز دریافت می‌کنند و برای منازل تعمیری نیز ۱۵ میلیون تومان بلاعوض، ۳۰ میلیون تومان وام با دوره برگشت ۱۵ ساله و برای تامین لوازم معیشتی نیز ۱۵ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان با دوره بازگشت ۷ ساله پرداخت خواهد شد. بنیاد مستضعفان نیز تامین سیمان مورد نیاز این منازل را پذیرفته است.

مراحل ارزیابی و پرداخت خسارت، سریع انجام خواهد شد؛ افزود: همان طور که در سیل، زلزله و آبگرفتگی سال گذشته کنار مردم بودیم، اکنون هم کنار مردم ایستاده‌ایم و باید مشخص شود با تکمیل پروژه‌های زیرساختی در بندر امام میزان تاب‌آوری جمع‌آوری آب‌های سطحی چقدر خواهد شد. با تغییر اقلیم به نظر می‌رسد که بارش‌ها تغییر پیدا کرده و بیشتر با بارش‌های تندری و رگباری مواجه می‌شویم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بعداز این همه سال زجر وسختی ها اخر مسوول محترم باچه رویی وچگونه میشه اینقدر بیتفاوت بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خیابان خوزستان مظلوم را فاظلاب گرفته یعنی خوزستان را اب ببره استاندار شهرداری اب فاضلاب را خواب برده
Afghanistan
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
منزل ما را پارسال پر از آب فاضل آب شد بالا ۳۰ میلیون خسارت دیدم شکایتم کردم الان که خدود ۱۱ ماه کدشته هیچ خبری نشده فقط بابت شکایت ۴۰۰ تومن هم پرداخت کردم .آره سیل نبود ولی دسته کمی از سیل نداشت این آقا سالهاست که ما خوزستانیها رو از اون بالا می بینه، دیگه هم کار از کاز گذشته تو این چند سال چه گلی بسرمون زدی هر چه زود تر برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
آقا آبگرفتگی
چرا اون شب اخبار ۲۳ میخواست با شما ارتباط برقرار کنه حاضر به مصاحبه نشدید؟
چرا قایم شدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سیل یاآبگرفتگرفتگی فرقی نمیکنه نکته اینجاست که خانه های مردم رفته زیرآب
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۸:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
استاااادار تازه ابگرفتگی بود اینجوری شداگه سیل بود چی میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
چرابرکنارش نمیکنند بی مسئولیت
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مسولان کشوری هم گناه و اشتباه و کم کاری خود را بپذیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
تمام مسئولان مربوطه از استاندار گرفته تا اون دهیار که مقصر بودن باید اخراج و تمام وسایل مردم رو که خراب شدن رو بخرن بدن و خونه همه مردم رو تمیز کنن و همه باهم بگم مردم عزیز خوزستان ما از شما معذرت میخواییم که اینمه مدت خواب بودیم وکاری نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
yjc تشکر که عکس استاندار نزاشتی برا تیتر خبرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بابا به این آقا بگین فقط ساکت باش و نظر نده، چون با این حرفات فقط رو اعضاب ما میری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مرزهای نا حسابی بودن رو ایشون جابجا کردن. حیف مردم خونگرم خوزستان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
چرا تو خیابونی که خونه تو هست ابگرفتگی نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
آبگرفتگی هم نبود جاه فاضلاب زده بود بالا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
شاید درست بگن که هر صدسال همچین بارشی میاد!!!!!!
ولی دقت کنید که شهرهای خوزستان مثل اهواز،آبادان،خرمشهر،شادگان،ماهشهر،بندرامام و...... بعد از هر بارش دچار آبگرفتگی میشن و خیابونا پر آب.....
کجای کاری عامو؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۵:۲۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
موندم روحانی چه اصراری به موندن استاندار بی کفایت داره تازه با اون ذکر و تسبیحش فقط وجهه مسلمانی را خراب می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مرتیکه ی آشغال عوضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ای کاش سیل بود ن فاضلاب
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ممنون از اینکه سیل نیومده
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۵۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام ،

خوزستان_خونگرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
واقعا که خوب چه فرقی با سیل میکرد در همون حد بود دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
حالت خوبه آبگرفتگی مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اقای شریعتی بیشتر دقت کن فرقی با سیل نمی کرد