تولد نور در شبی به بلندای یلدا/ ناگفته‌هایی از طولانی‌ترین شب سال

یلدا، شبی که آن را تولد نور می‌دانیم و غلبه روشنایی بر تاریکی‌اش را به جشن می‌نشینیم.

مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز با تاکید بر خانه‌نشینی و پرهیز از دورهمی‌های شب یلدا به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: از یکم دی ماه تا دهم بهمن‌ماه را چله بزرگ یا یلدا و از دهم بهمن‌ماه تا اخر این ماه را چله کوچک می‌نامند.

او افزود: خلاف تفکر عده‌ای، یلدا واژه‌ای سریانی است و براساس عقیده ایرانیان باستان در این روز به عمر افتاب و روشنایی اضافه می‌شود که بشارتی برای دوری از شب و سرما است.


بیشتر بخوانید


رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: از طرفی یلدا باب جشن‌های ایرانی است، زیرا جشن‌های بزرگ ایرانی از چله بزرگ آغاز می‌شود، به جشن‌های اسفند می‌رسد، با نوروز ادامه پیدا می‌کند و با سیزده به در، خاتمه می‌یابد.

او افزود: ممکن است یلدا شب حضرت مسیح (ع) نیز بوده و براساس یک فراموشی تاریخی، زمان آن به ده روز بعد از یلدا تغییر کرده باشد.

رجبی گفت: در یلدا احترام و تکریم بزرگ‌تر‌ها محوریت جشن است و دورهمی‌ها در منزل بزرگ‌تر‌های فامیل برگزار می‌شده، شاید به همین خاطرهم از این جشن در تاجیکستان و افغانستان به اسم چله کلان نام می‌برند.

او افزود: تاجایی که بنده به خاطر دارم در شب چله هیچ چراغی را خاموش نمی‌کردند حتی چراغ‌هایی را که مهمانان با خود به همراه آورده بودند؛ ممکن است دلیل نامگذاری چلچراغ هم این مسئله باشد و به نظر می رسد شکل صحیح آن چله چراغ بوده است.

رئیس بنیاد البرزشناسی با بیان این که شیوه برگزاری یلدا تقریبا در سراسر فلات ایران یکسان است، گفت: استفاده از میوه‌های سرخ رنگ نظیر هندوانه و انار در جشن شب چله حاکی از سرخی آتش، نور و خورشید است.

او افزود: خلاف عید نوروز که در آن از ظروف چینی و سفالی استفاده می‌شد در شب یلدا، ظروف مسی پرمصرف بود که علت آن می‌تواند سرخ بودن رنگ مس و تشابه آن با رنگ آتش باشد.

انتهای پیام/د. خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.