بخشی از آنچه در مجلس ۳۰ آذر ۹۹ گذشت؛

نظامیان رئیس جمهور بشوند یا نه؟/ اصلاح قانون نظام مهندسی «عادی» شد

نمایندگان مجلس امروز شرایط عمومی و اختصاصی داوطلب ریاست جمهوری را تعیین کردند.

گزارش روز

به گزارش  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، صحن علنی امروز (یکشنبه،۳۰ آذر) مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۳۸ نفر از نمایندگان و به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مانند چند جلسه اخیر، دستور کار نخست بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری بود.

گزارش تفریغ بودجه بی‌اثر شده بود

رئیس مجلس در نطق پیش از دستورش، مهم‌ترین دستور کار پیش روی پارلمان را بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد. او گفت که «بودجه در نگاه مجلس، تأثیرگذارترین سند حکمرانی است که مستقیماً مسیر پیشرفت یا عقب ماندگی کشور‌ها را رقم می‌زند.»

قالیباف با اشاره به ارائه گزارش تفریغ بودجه ۹۸ از سوی دیوان محاسبات بیان کرد که این گزارش کارنامه انضباط مالی دولت است. رئیس پارلمان یادآوری کرد «گزارش تفریغ بودجه در گذشته، به گزارشی اداری و کم اثر تبدیل شده بود؛ اما ما برای اولین بار توانستیم آسیب‌های بودجه سال ۹۸ را در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار دهیم.»

او در بخشی از نطق خود تأکید کرد که ارقام بودجه را در اصلاحات اساسی مجلس واقعی خواهیم کرد و مجوز اخیر رهبر انقلاب را گامی بلند در جهت واقعی کردن ارقام بودجه و پرهیز از هرگونه برآورد غیرواقعی دانست.

هنوز آقای روحانی دست از سند ۲۰۳۰ بر نداشته است!

با شروع دستورکار صحن علنی و بررسی پیشنهادهای نمایندگان در مورد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و احراز شرایط اختصاصی داوطلبان، حجت‌الاسلام نقدعلی نماینده خمینی‌شهر اعتراضی خارج از دستور داشت که با تذکر قالیباف مواجه شد. 

حجت‌الاسلام نقدعلی پس از اینکه چند بیت شعر را پشت تریبون خواند، از جایش بلند شد، مردم را خطاب کرد و گفت که «ملت ایران بدانید هنوز آقای روحانی دست از سند ۲۰۳۰ بر نداشته است! در صفحه ۴۵۳ لایحه بودجه تقدیمی در بخش ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت عنوانی با نام مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش سند ۲۰۳۰ در نظر گرفته شده است.»

او در ادامه تصریح کرد «زمانی که آقای روحانی آمد، در رسانه‌ها و پشت تریبون اعلام کرد اگر یک روز از دولت باقی مانده باشد، من از سند ۲۰۳۰ نمی‌گذرم. سوال ما این است، چرا باید ردیف بودجه‌ای برای اجرای سند منحوس ۲۰۳۰ داشته باشیم؟»

نمایندگان در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به پیشنهاد حجت‌الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود رأی موافق دادند. در نتیجه همه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی می‌توانند در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

بند (خ) دردسرساز!/ نظامیان رئیس جمهور بشوند یا نه؟

پس از تعیین محدودیت سنی داوطلبان ریاست جمهوری، یکی دیگر از مسائل پر بحث و مورد اختلاف قانون انتخابات، بررسی ویژگی اختصاصی داوطلبان بود. در بند دهم این بخش، مورد (خ) بیان می‌کند که «فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر» می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند. 

اما پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. این نماینده پیشنهاد حذف بند (خ) را داشت که بر اساس آن، از ورود نظامیان به عرصه ریاست جمهوری جلوگیری شود. 

نظامی‌ها رئیس جمهور بشوند یا نه؟/اصلاح قانون نظام مهندسی «عادی» شد

نوری قزلجه در تشریح دلایل خود به بخشی از گفته‌های امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت که بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره حضور نظامیان در عرصه سیاست گفته‌اند «من عرض می‌کنم به همه این قوا و به فرماندهان این قوا که این افراد در هیچ یک از احزاب سیاسی، در هیچ یک از گروه‌ها وارد نشوند. اگر ارتش یا سپاه پاسدار یا سایر قوای مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز باید فاتحه، آن ارتش را خواند، در حزب وارد نشوید، در گروهها وارد نشوید، اصلا تکلیف الهی– شرعی همه شما این است که یا بروید حزب یا بیایید ارتش باشید...»

تعدادی از نمایندگان در اظهارنظرهایشان و حتی قالیباف با این پیشنهاد مخالفت کردند. رئیس مجلس در پاسخ به حجت‌الاسلام باقری نماینده بناب گفت که «در قانون اساسی اجازه داده شده است همه اعضای نیروهای مسلح بدون استعفا در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و شرکت کنند.

مجلس مخالف حذف نظامیان از انتخابات ریاست جمهوری شد

در حالیکه نماینده بناب به عنوان موافق پیشنهاد نوری قزلجه، در میان گفته‌های قالیباف از او می‌پرسید در کدام بخش از قانون اساسی به مسئله مذکور تصریح شده است، رئیس مجلس اظهار کرد که «وقتی آقای شمخانی در دولت گذشته وزیر بود، منعی در مشارکت وجود نداشت. در انتخابات ریاست جمهوری هم، اعضای نیروهای مسلح می‌توانند شرکت کنند. موضوع دخالت در امور سیاسی با نامزد شدن در انتخابات متفاوت است.»

مخالفان عدم حضور نظامیان در میان داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، به توانایی نظامیان و برداشت اشتباه از گفته‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب تأکید داشتند. حجت‌الاسلام سلیمی نماینده محلات گفت که «افرادی به این موضوع دامن می‌زنند که سابقه نظامی بیشتری دارند، به طور مثال سابقه نظامی «آقای روحانی» از سایر روسای جمهور کشور بیشتر است.»

نظامی‌ها رئیس جمهور بشوند یا نه؟/اصلاح قانون نظام مهندسی «عادی» شد

سوابق نظامی‌گری در کارنامه وزیران

سلیمی ادامه داد: در دولت آقای روحانی، لیست بلندبالایی از افراد نظامی وجود دارد و به عبارت بهتر افرادی چون آذری جهرمی، علی ربیعی و اسحاق جهانگیری سابقه نظامی دارند. همچنین امام (ره) فرمودند کسی که نظامی است، به عبارتی در حال حاضر نظامی است، نمی‌تواند در انتخابات ثبت‌نام کند، اما کسی که قبلا نظامی بوده منعی ندارد.»

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان مخالف حذف مورد (خ) تأکید کرد که «امروز در همین مجلس ۵۵ نفر از نیرو‌های مسلح همکار شما هستند. چطور ما از این ظرفیت استفاده نکنیم؟ این نمایندگان طبق قانون و در موعد مقرر بازنشسته شدند و در انتخابات شرکت کردند.»

او افزود «سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی مگر سرلشکر نبود؟ مگر جایگاه فرماندهی نیروی قدس را نداشت؟ او هم در مسائل نظامی منطقه موفق عمل کرد و هم یک دیپلمات فعال و کارآمد بود. چطور سردار سلیمانی توانست روسیه را پای کار سوریه بیاورد و چرا دستگاه دیپلماسی ما نتوانست چنین کاری را انجام دهد؟ پس چرا از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم؟»

پس از ارائه پیشنهادهای مختلف و بررسی نمایندگان، شرایط اختصاصی و عمومی داوطلبان ریاست جمهوری مشخص شد. 

نمایندگان خطاب به دولت: حواستان به پرستاران باشد

تذکر نمایندگان امروز ناظر بر مسائل معیشتی و به ویژه، تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران بود. 

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن خطاب به وزیر بهداشت گفت «درباره تغییر وضعیت استخدامی پرستاران اقدام سریع انجام شود و در صورت نیاز به مجوز مجلس، اعلام کنید. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران مدت‌هاست ابلاغ شده است، چرا اجرا نمی‌شود؟ آیا این جریان کرونا باعث نشد توجه بیشتری به پرستاران شود؟»

رئیس جمهورِ مدافع حقوق مردم و مصرف کننده نداریم!

البته او یک تذکر به رئیس جمهور داشت. عضو کمیسیون اجتماعی بیان کرد که «رئیس‌جمهور فرمودند وزیری که مدافع حقوق مردم و مصرف کننده باشد، در کابینه نداریم. من به ایشان عرض می‌کنم آقای رئیس جمهور! ما متاسفانه رئیس جمهوری که مدافع حقوق مردم و مصرف کننده باشد، نداریم.»

نماینده دامغان: هوای کسبه خُرده‌پا را داشته باشید

اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان هم درباره افزایش فروشگاه‌های بزرگ کالا در حوزه انتخابیه خود به رزم حسینی وزیر صمت تذکر داد.

نظامی‌ها رئیس جمهور بشوند یا نه؟/اصلاح قانون نظام مهندسی «عادی» شد

او تأکید کرد که «به واسطه تأسیس فروشگاه‌های بزرگ کالا هزاران نفر بیکار شدند و نابودی کسبه خرده پا و سپردن مطلق مواد غذایی به فروشگاه‌های بزرگ با امنیت ملی و پدافند غیرعامل مغایرت دارد.»

این نماینده از وزیر صمت خواست که دستور دهد موضوع یاد شده از حیث امنیت ملی و پدافند غیرعامل، اقتصاد خُرد، کلان و اشتغال بررسی شود و فعلاً در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر تأسیس فروشگاه‌های بزرگ ممنوع شود تا تحقیقات به نتیجه برسد و بر اساس آنها تصمیم‌گیری شود.

اصلاح قانون نظام مهندسی «عادی» شد

امروز هیئت رئیسه ۱۵ اعلام وصولی داشت که در میان آنها می‌توان به گزارش تفریغ بودجه ۹۸ و طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۲۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
چه اشکال دارد نظامی وقتی وارد سیاست شود دیگر نظامی نیست ،سیاستمدار است ،
هر که باشد باشد ،اقتصاد ،آرامش ،آزادی اجتماعی و سیاسی بیشتر کند هر که بود بود چه فرقی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۱ دی ۱۳۹۹
چرا حالا نمی شود خطی کشید حمام ساخت یا کرونا را زندانی کرد اینها همه اراجیف است تو مغز تو تاریخ ه به خورد تو می دهند همه مکر ود ورغ است
Iran (Islamic Republic of)
عبلاس گودرزی
۱۷:۵۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
سلام انسان عاقل افسوس می خورد که چرا کسانی در امر تصمیم گیری ورود کرده اند که خوب و بد بودن را در لباس ، شغل ، جنسیت واشرافی و مستضعف می دانند . گویا مثل 300 سال پیش حاکمیت های چین باستان فکر می کنند که امپراطور باید از اشراف و اشرافزاده باشد . خبر نگاران جوان به این جاهلان بگویید مردانگی ، میهن دوستی ، تدین ، تخصص و.. در لباس و شغل و جنسیت نیست در آدمیت است .شعور می خواهد . این تفکر زمینه ساز برای انحراف در انقلاب و قانون اساسی می شود . فردا روزی می گویند معلم نباشد ، بعد روحانی نباشد بعد شهرستانی و مستضعف نباشد و خلاصه ایرانی نباشد و تحصیل کرده فرنگ باشد . پاسبانی در محله ای بود یک روحانی نیمه شبی بدنبال حمام می گشت . پاسبان به او رسید و گفت شیخ در این نیمه شب کجا می روی شیخ گفت بدنبال حمام می گردم . پاسبان به او گفت هنوز برای خودت حمامی نساختی ؟ شیخ گفت وضعیت مالی اجازه نداده . پاسبان با نوک سر نیزه اش روی رمین شکلی ترسیم کرد و گفت شیخ بسم الله شیخ وارد دایره شد و دید حمامی زیبا در اختیار اوست ورود کرد و... زمانی که سرداران ما از حضرت زهرا س و ائمه معصوم س یاری می گرفتند و به اهداف خود می رسیدند این جاهلان وابسته به استکبار کجا بودند ؟ خبر نگاران مسئول هستید اگر چنین اشخاص جاهل با معاندی را به چالش نکشید . اینان فکر می کنند اگر نظامی وارد ریاست دولت شود در مقابل استکبار می ایستد و اینان نمی توانند در امریکا و انگلیس به عیش و نوش بپردازند . اگر مطلب را منتشر نمی کنید حداقل به گوش نمایندگان مجلس برسانید . و بگویید مردم می فهمند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
تفکر چه از نوع سیاسی و غیر سیاسی را نمی توان از افراد بواسطه شغلشان گرفت ناپلوعون واکثر پادشاهان هم نظامی بودند وهم سیاسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
مهمترین ویزگی یک رییس دولت :داشتن شم سیاسی است نه شم نظامی !امنیت یک کشور :زیر مجموعه سیاست آن کشور است ، در اسلام مهمتر از امنیت :عدالت است ایجاد امنیت برای دزدان وغارتگران نشاندهنده این است که ما عدالت را بر خلاف دین فدای امنیت کردها ایم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
اصلاح قانون نظام مهندسی «عادی» شد !!!!؟؟؟ بعد 5 سال ؟؟
آخرین اخبار