کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

دلایل نوسان بازار سرمایه/ هجوم نقدینگی سرگردان تعادل بازار بورس را بر هم زد

کدیور گفت: هجوم بخشی از نقدینگی سرگردان به بورس، باعث افزایش قیمت سهام و به هم خوردن تعادل بازار سرمایه شده است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کدیور کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دلایل نوسان بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص بورس طی ۹ ماه از خرداد تا اسفند ۹۸، شاخص بورس رشد ۱۲۵ درصدی را تجربه کرد و میانگین ارزش سهام شرکت‌ها ۲.۲ برابر شد.

او افزود: از اسفند سال گذشته تا اواخر مردادماه امسال این افزایش در شاخص بورس ۴ برابر شد. یعنی از اواخر خرداد ماه سال ۹۸ تا اواخر مرداد ماه امسال شاخص بورس شاهد رشد ۹ برابری بود و این به این معناست که قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به وزنشان در بازار سرمایه تا ۹ برابر افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل اصلی رشد شدید شاخص بورس در این بازه زمانی را افزایش حجم نقدینگی در کشور دانست و افزود: افزایش روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی و هجوم بخشی از آن به بازار سرمایه، باعث افزایش چشمگیر قیمت سهام و به هم خوردن تعادل بازار شده است.

تغییر سیاست های دولتی عامل نوسان بورس

همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد : یکی از دلایل برهم خوردن تعادل در بازار سرمایه  تغییر سیاست‌های دولتی در حوزه پولی و بانکی کشور است.

او ادامه داد: افزایش بهره بین بانکی در تابستان تا ۲۲ درصد، اعلام زیان دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور همچنین آزادسازی سهام عدالت باعث بر هم خوردن تعادل بازار شد.

او افزود: از دیگر عوامل اصلی کاهش شاخص بورس از ۲ میلیون واحد به یک و نیم میلیون واحد، تحلیل سرمایه گذاران از کمرنگ شدن حمایت‌های اولیه از بازار سرمایه است.


بخشی از نوسان بازار بورس طبیعی است


در ادامه برنامه  خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسان جزو ذات بازار سرمایه است و بازار سرمایه‌ای که نوسان ندارد، یکطرفه بوده و پویایی ندارد.

او افزود: بخشی از این نوسان وارد شده به بازار سرمایه را باید طبیعی تلقی کنیم که ذات بازار است.

این کارشناس بورس تصریح کرد: ظرفیت بازار سرمایه با میزان استقبال و ورودی آن در یک سال گذشته منطبق نبوده و آگاهی و اطلاعات تازه واردها هم متناسب نبوده و با افزایش قیمت،  هجوم به بازار زیاد بوده و از سوی دیگر با کاهش نرخ شاخص‌ها نوسانات خارج از تحمل افراد شده است.

خدارحمی گفت: در چند هفته اخیر متاسفانه خریداران و فروشندگان بازار سرمایه به متغیر‌های کلان اقتصادی توجه نداشته اند و ریزش و رکود چند ماه اخیر باعث محتاط شدن سرمایه گذاران و کم شدن نگاه بلند مدت سال‌های قبل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار