خودکفایی آذربایجان شرقی در تولید گوشت مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با افزایش ظرفیت تولید و سرمایه گذاری‌های جدید استان آذربایجان شرقی در تولید گوشت مرغ به خودکفایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در مجموع ۵۹۵ واحد مرغداری گوشتی و ۲۳۳ واحد مرغداری تخمگذار در استان فعالیت می‌کنند و ۲۰ درصد از کل مرغ تخمگذار کشور در استان ما است و ۱۰ درصد از تخم مرغ و حدود ۳.۵ درصد از گوشت مرغ مورد نیاز کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود.

او با اشاره به تولید ۵۰ درصد مازاد تخم مرغ استان گفت: این اضافه تولید به سایر استان‌ها و کشور‌های همسایه صادر می‌شود و نیاز برخی از استان‌های کشور به مرغ مادر تخمگذار نیز از طریق آذربایجان شرقی تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه صنعت مرغداری دومین صنعت بزرگ کشور در حوزه کشاورزی محسوب می‌‍‌شود افزود: صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و سرمایه گذاری‌های مناسبی در زمینه پرورش مرغ گوشتی و تولید تخم مرغ انجام گرفته است.

او با اشاره به زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ گفت: زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ شامل مرغ مادر تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار است و جوجه یک روزه که در واحد‌های مادر تولید می‌شود در این زنجیره قرار دارد و تامین خوراک آماده توسط کارخانه‌های تهیه خوراک دام نیز حلقه دیگری از زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به شمار می‌رود.

فتحی در رابطه با علت‌های گرانی قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در استان گفت: بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز برای پرورش مرغ گوشتی، تولید گوشت مرغ و تخم مرغ وارداتی است و به دلیل نوسانات ارزی کشور که مولفه‌های اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده است، صنعت مرغداری نیز جزوی از این بخش تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلاتی نظیر کمبود نهاده‌ها و ترخیص نشدن نهاده‌های وارداتی از بنادر منجر به چالش افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ آماده طبخ و تخم مرغ شده است.

او گفت: این موضوع باعث شد تا یک خلا ۱۰ روزه در جوجه ریزی مهرماه امسال به وجود آید و این تاخیر در جوجه ریزی و تولید مرغ موجب گران شدن گوشت مرغ و تخم مرغ در اواخر آبان ماه و اوایل آذر در استان و کشور شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی توزیع مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان را از برنامه ریزی‌های اصلی برای تعدیل قیمت و کنترل بازار گوشت مرغ و تخم مرغ استان عنوان کرد و  گفت: از نوزدهم مهرماه، جوجه ریزی به روال طبیعی و نرمال خود بازگشت و مصوب شد تا ۱۰۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران استان توسط سازمان جهادکشاورزی استان و از طریق سامانه بازارگاه تامین شود.

او افزود: اکنون قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای مرغ زنده درب مرغداری، ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و برای تخم مرغ ۱۲ هزار تومان است و قیمت نهایی مرغ آماده طبخ در فروشگاه‌ها برای عرضه به مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و برای تخم مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

فتحی گفت: مقرر شده تا ۲۰ درصد از نهاده‌های دامی هر استان در اختیار رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قرار گیرد تا در مواقعی که به اجبار تحویل مرغ زنده به کشتارگاه بیش از ۴۰ روز به طول میانجامد، کمبود نهاده‌های دامی از این طریق جبران و تهیه شود.

او افزود: به نظر می‌رسد حضور مدیران  تشکل‌های بخش خصوصی در فرآیند قیمت گذاری محصولات دامی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، مواد پروتئینی و لبنی نیز امری ضروری و منطقی است تا تولیدکنندگان بتوانند از طریق اتحادیه‌های مربوطه، مسائل و مشکلات خود را در خصوص هزینه‌های تمام شده محصول تولیدی به اطلاع مسئولان ذیربط برسانند و دست اندرکاران هم بتوانند بر اساس واقعیت به قیمت گذاری محصولات اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: قیمت گذاری محصولات کشاورزی به صورت استانی بر اساس شرایط آب و هوایی، میزان مصرف سوخت و هزینه‌های حمل و نقل، یکی از راهکار‌های علمی و اصولی است که می‌تواند در روند قیمت گذاری تولیدات کشاورزی تاثیر مثبت و منطقی تری داشته باشد.

او با اشاره به اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها بعد از ۴۰ روز در مرغداری‌ها شروع می‌شود گفت: مصرف آنتی بیوتیک در صنعت مرغداری هم موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و هم سلامت جامعه مصرف را به خطر می‌اندازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی احیای واحد تولید مرغ لاین که جوجه ریزی آن انجام گرفته و مرغ آن نیز تحت عنوان مرغ آرین به بازار عرضه شده و اختصاص ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور  به کشت سویا را از شاخص‌ترین سیاستگذاری‌های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور و تثبیت بازار گوشت مرغ و تخم مرغ برشمرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار