آغاز شخم زمستانه در مزارع گیلان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز شخم زمستانه در مزارع استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،  ابراهیم اکبرزاده ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شخم زمستانه در استان  آغاز شده و ۶۵ درصد مزارع استان شرایط انجام شخم زمستانه را دارند.

او افزود: شخم زمستانه اولین عملیات در فصل کشت و کار و زراعت برنج است که فواید بسیار زیادی نیز دارد از جمله فواید آن، این است که کشاورزان با کمک  آن شرایط مطلوبی را برای مزرعه و گیاه در فصل زراعی آماده می‌کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شخم زمستانه امکان بکارگیری کود‌های فسفاته و پتاسه را برای همه کشاورزان در سراسر فصل کشت و کار برنج فراهم می‌کند همچنین شخم زمستانه در فصل بیکاری ماشین آلات و نیروی انسانی است که باعث می‌شود هزینه آن نسبت به هزینه انجام این عملیات در فصل زراعی کمتر باشد.

اکبرزاده افزود: اگر کشاورزان با انجام شخم زمستانه پاک‌تراشی حاشیه مزارع را داشته باشند این امر در کاهش جمعیت زمستان‌گذران آفت و کرم‌ها بسیار تاثیرگذار است؛ البته انجام شخم زمستانه را بیشتر در اراضی دارای آب سطحی توصیه می‌کنیم.

او تصریح کرد: مزرعه باید شرایطی داشته باشد که پس از انجام شخم زمستانه آب را درون خود نگه دارد مزارعی که به شدت و سریع خشک می‌شوند برای انجام شخم زمستانه مناسب نیستند و شخم زمستانه در این مزارع را توصیه نمی‌کنیم.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.