در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتخاب‌ سفارشی برای پذیرش دانشجوی دکتری نداریم

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر به بیان توضیحاتی درباره حواشی مطرح شده درباره انتخاب‌های سلیقه‌ای و سفارشی پذیرش دانشجویان دکتری پرداخت.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره انتقادات به شیوه مصاحبه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها و باز گذاشته شدن دست آن‌ها در پذیرش دانشجو گفت: دانشگاه در دعوت به مصاحبه دکتری  تراز را مشخص می کند و معمولا دانشکده ها ۷ تا ۸ برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه دارند و یا حتی دانشکده‌ای را در دانشگاه امیر کبیر داشتیم که ۱۵ برابر دعوت به مصاحبه داشتند.

معتمدی ادامه داد: اگر دانشکده داوطلب کمتری برای مصاحبه دعوت کند به ضرر خود دانشکده تمام می شود، چون ممکن است کسانی رزومه قوی داشته ولی به دلایلی موفق نشده باشند  در کنکور رتبه و تراز مناسبی کسب کنند. 

رئیس دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه البته هر چه بیشتر داوطلب به مصاحبه دعوت شوند کار خود دانشگاه سخت‌تر می‌شود، ادامه داد: ولی این اقدام این مزیت را دارد که افراد با رزومه قوی انتخاب شوند.

استاد زیر بار  هیچ دستوری نمی رود

معتمدی  در ادامه در واکنش به حواشی مطرح شده درباره انتخاب های سلیقه ای و سفارشی دانشجویان دکتری توضیح داد: استادان زیر بار هیچ دستوری نمی‌روند که این خیلی خوب است. در انتخاب دانشجوی دکتری هم هیئاتی از استادان متخصص تشکیل می‌شود و بر اساس رزومه و سوابق، داوطلب را می‌سنجند.

او افزود: در پذیرش دانشجو، فرزند همکار و دوست با سایر افراد برای پذیرش دانشجو تفاوتی ندارد.  به عنوان مثال بنده تا دانشجو مناسب کارم نباشد اقدام به جذب  نمی‌کنم و مهم هم نیست که یک سال دانشجو نداشته باشم.

معتمدی اظهار کرد: استاد با کسی تعارف ندارد و حرف رئیس دانشگاه و رئیس جمهور برایش فرقی ندارند، ملاک عمل آن‌ها بررسی سوابق تحصیلی  و علمی دانشجو است.

هیچ وقت دانشجوی سفارش شده را پذیرش نکردیم

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر ادامه داد: حسن دانشگاه معتبر به این است که مسائل عملی در آن حرف اول را می‌زند. هیچ وقت در دانشگاه رخ نداده است که برخی را به صورت سفارش شده قبول کنیم. تمام افرادی که به مقطع دکتری می‌آیند افراد قوی هستند، ولی این مشکل را نیز داریم که برخی مواقع ظرفیت استاد پر می‌شود و امکان جذب دانشجو نیست. ولی در مقطع کارشناسی بر اساس ظرفیت کلاس، دانشجو گرفته می‌شود. ما حتی به اعتراض دانشجو برای پذیرفته نشدن هم به صورت مستدل جواب می‌دهیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۰۱:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
در مملکت ما برای تهیه کردن کوچکترین چیز آشناییت تاثیر داره
بعد می گید در مصاحبه دکتری تاثیر نداره؟!
قطعن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۹
بجز دانشگاههای معدود دولتی بقیه مدارک دکتری در 30 سال اخیر فاقد وجاهت علمی و شرعی است . بجای اینهمه خرج اگه دوتا پراید خریده بودین الان خیلی تو زندگی جلوتر بودین آقا یا خانم دکتر. من نمیدونم این خانما چرا اینقدر دنبال مدرک دکتری هستن که پوز بدن. عقده حقارت با این چیزها حل نمیشه . چشم و هم چشمی هم نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
هر جور دوست داران پذیرش کنن دکتری بدون کنکور هم فایده نداره بری چهارسال عمر باارزش خود برا اینا به هدر بدهی دکتری یتان هم دادیم به خودتون بشنینن هر روزه فلسفه درست کنین نون دکتری بخورین خوشحال باشین که خودتون دکترید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۴ دی ۱۳۹۹
در هیچ کجای دنیا سواد به درد کارخانجات نمیخوره فقط بیسواد میخوان براشون کارگری کنه تولید مشغول بشن پس بهتره دانشگاه های اضافی بسته همه رو تحصیلکرده دانشگاهی پررو بیکار نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۴ دی ۱۳۹۹
سال 95 در دانشگاه امیرکبیر، برای من همین اتفاق افتاد و پذیرش دکتری من نابود شد. درحالیکه فارغ التحصیل ممتاز ارشد همین دانشگاه امیرکبیر بودم. به دلیل انتخاب سفارشی یک فرد، پس از اینکه به من اعلام کردند که انتخاب شده ام نهایتا یک فرد دیگر معرفی شد. کاملا به صورت مستند نامه نوشتم ولی نتوانستم احقاق حق نمایم. امیدوارم شما بتوانید با شفاف سازی احقاق حق نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
من خودم فارغ التحصیل دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم.
برادر من سال گذشته در آزمون دکتری در رشته خودش با رتبه 8 در مصاحبه دانشگاهی شرکت کرد که علیرغم داشتن رزومه خوب نمره مصاحبه را طوری دادندکه دو نفر از دانشجوی ارشد گروه آموزشی مربوطه که رتبه های 19 و 20 را داشتند پذیرفته شوند. متاسفانه جایی هم برای شکایت و رسیدگی به این نوع مشکلات وجود ندارد.مطمئن هستم که این مشکل خیلی از دانشجویان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۴ دی ۱۳۹۹
نمیدونی نگو . بیا ببین دانشگاه آزاد چه خبره . چه کسانی سفارشی دانشجوی دکترا شدند همانها سفارش عضو هیات علمی شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۴ دی ۱۳۹۹
آريالای دکتر عزیز همین فرمایشات شما به معنای تمام گزینش سلیقه است . رزومه های دانشجویان اکثرا عین هم و 95 درصد کپی شده وتقلبی هستند. پس امتحان کتبی برای چیه . حداقل دوبرابر ظرفیت بردارین واز بین آنها گزینش کنید . استاد نه حرف رئیسجمهور را گوش مده و نه شماها رو . فقط کاری رو که دلش میخواد انجام میده .