گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از حلقه مفقوده جریان اصولگرا؛

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

شاید چالش اصلی جناح اصولگرایی، کلمه‌ای مغفول به نام وحدت باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هی گفتند و گفتند و دست آخر انقدر هیچ کس کوتاه نیامد و سرانجام جناح رقیب پیروز شد؛ این جمله کوتاه شاید چالش اصلی جناح اصولگرایی باشد، داستانی با یک زنجیره مغفول به نام وحدت؛ ادعایی که شاید با خواندن تاریخ انتخابات‌های گذشته بتوان به درستی آن پی برد.

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

یک خودزنی تاریخی 

شاید بد نباشد که از  سال ۹۲ شروع کنیم؛ انتخاباتی که هشت بازیگر اصلی داشت؛ سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، علی اکبر ولایتی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، محمد غرضی، محسن رضایی و محمدرضا عارف. در نهایت جناح اصلاح طلب با یک نامزد اصلی یعنی حسن روحانی وارد رقابت شد، اما در کمال تعجب اصولگرایان با چهار نامزد وارد عرصه رقابت شده، خود رقیبی برای یکدیگر شدند و یک خودزنی تاریخی را برای خود رقم زدند و در آخر هم شکست خوردند.

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

موضوعی که اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه درباره آن گفت: اگر هر یک از نامزد‌های اصولگرا بر روی یک اصولگرای دیگر اجماع می‌کردند، رای بیشتری از آنِ آن‌ها می‌شد. از نظر سیاسی اصولگرایان وحدت نداشتند، البته در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب یک فرد رجحان است نه شکست دیگری، اما متاسفانه برخی دلشان می‌خواهد کشور ما همیشه در حال درگیری باشد و هر دولتی که سر کار بیاید نتواند از همه نیرو‌ها استفاده کند.

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

رقابت با خودی به جای رقابت با رقیب

در انتخابات مجلس دهم هم اگر چه اصولگرایان با لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان وارد این رقابت شدند، اما در نهایت لیست امید اصلاح طلبان به طور کامل در تهران رای آورد و  ائتلاف بزرگ اصولگرایان با شکت مواجه شد.

موضوعی که حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره علت آن گفته است: هر جا وحدت شکل نگیرد طبیعتا باشکست مواجه خواهد شد، وقتی که رقابت به جای رقیب با جناح خودی باشد نباید توقع پیروزی داشت؛ این انتخابات هم از این قاعده مستثنی نبود، زیرا در آن دوره هم اصولگرایان لیست‌های متعددی دادند که این خود عاملی برای شکست‌شان بود؛ کمااینکه جناح رقیب هم به جذب آرای خاکستری روی آورد. موضوعی که البته حسین کنعانی مقدم معتقد بود که در انتخابات‌های دور هم برای اصولگریان رخ داده است، اما در عوض در انتخابات مجلس یازدهم از این درس عبرت به خوبی استفاده کردند، اما علامت سوالی که برای ما ایجاد شد این بود که چرا جریان اصولگرایی همواره حلقه گمشده‌ای به نام وحدت درون خود داشته است؟

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

چرا فقدان وحدت؟

برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ برخی از شخصیت‌های جریان اصولگرا رفتیم که هر یک هم پاسخ‌ها متفاوتی را به این سوال دادند. برای مثال حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در این باره گفت: یکی از عوامل عدم وحدت به سبب تنوع شرکت کننده‌ها در انتخابات و تفاوت شاخص‌های نامزدها به نسبت یکدیگر است. علاوه بر این‌ فشار جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی باعث شده تا اصولگرایان حاضر به حرکت و تصمیم جمعی نباشند؛ موضوعی که البته تا جایی هم  به خود نامزد‌ها بازمی‌گردد که حاضر به پذیرش فقدان جایگاه اجتماعی و رای آوری شان نبوده و تصور این است که عده‌ای که هوادارشان هستند از آن‌ها حمایت داشته و اکثریت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین هر طور شده باید وارد عرصه رقابت شوند؛ موضوعاتی که بسیاری از آنها به نوعی اشتباه محاسباتی، فشار جریانات و گروه‌های سیاسی و تفاوت شاخص‌ها و توانمندی‌های افراد محسوب شده که یکی از عوامل اصلی در عدم وحدت است.

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز هم گفت: جریان اصولگرایی بسیار وسیع است و سلیقه‌های مختلف در آن وجود دارد؛ در همه جریانات سیاسی هم برخی از افراد افراطی وجود دارند که از هر گونه هم‌گرایی جلوگیری کرده، زیرا به گمانشان هر گونه همگرایی باعث حذف آن‌ها خواهد شد؛ شکل‌گیری وحدت در جریانات سیاسی معمولا اتفاق خیلی سختی است و برخی مواقع این اتفاق امکان پذیر نیست، اما در کل دو نوع ائتلاف داریم؛ یک نوع ائتلاف سیاسی و یک نوع هم ائتلاف انتخاباتی.

مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری هم در این باره بیان کرد:  وحدت باید با آرمان‌های انقلابی، ارزشی و آرمانی شکل بگیرد و این حرف همیشگی ماست، برای مثال زمانی که فردی اصولگرا حضور دارد که پایند به شاخص های انقلابی ، فرهنگی و اصولگرایی است همین معیار باعث می شود خود به خود افراد و احزاب کنار هم بنشینند و جبهه‌های قدرتمند و گفتمان عدالت پرور را ایجاد کنند؛ اما اگر غیر از این باشد به سمت قرار و مدار های سیاسی خواهد رفت که توانایی ایجاد وحدت را ندارد. اما باتوجه به اینکه چند صباحی بیشتر تا انتخابات آینده ریاست جمهوری باقی نمانده سوالی که بر جا مانده این است که آیا جریان اصولگرایی قرار است همچنان با راهبرد عدم وحدت در انتخابات شرکت کند و اگر پاسخ خیر است چه راهبردی را برای این موضوع مدنظر قرار داده اند؟

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

آیا تشتت آرای اصولگرایان در انتخابات باز هم تکرار خواهد شد؟

حسین کنعانی مقدم فعال اصولگرادر مورد تشتت آرای اصولگرایان در انتخابات اظهار کرد: چاره این است که در موضوع وحدت، ساختاری ایجاد شود که ما به آن می‌گوییم شورای رهبری، در آن شورای رهبری همه باید احساس کنند که در تصمیم گیری‌ها شریک هستند و این گونه نیست که تصمیمات جای دیگری گرفته و در نهایت به آن‌ها اطلاع داده شود.

حمیدرضا ترقی فعال دیگر اصولگرا هم گفت: معتقدم که در حال حاضر همه جریانات سیاسی باید در مصداق‌ها به تفاهم برسند و آن مصداقی را که بتواند وحدت ساز در این جریان باشد را حمایت کنند؛ موضوع مهم این است که از تکثر قطعا نمی‌توان به وحدت رسید، بلکه باید از وحدت بر روی مصداق به ائتلاف رسید.

چرا اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان تن به وحدت می‌دهند؟

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان هم در این باره بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ابتدا باید یک توافق بر سر مبنا ایجاد شود و دید که بر چه مبنایی می‌توان به اجماع بر سر گزینه نهایی رسید ؛ بهترین مبنا هم نظر سنجی‌هاست که طبق آن باید دید که چه کسی اقبال بیشتری داشته تا آن فرد را انتخاب کنند و بقیه هم بپذیرند که به نفع او کنار بروند؛ در آخر هم وقتی یک نفر رای آورد باید از همه نیرو‌ها استفاده شود؛ اما مهم این است که نظر سنجی‌ها مهم و واقعی باشد نه اینکه به اسم نظرسنجی افرادی را تحمیل کنند.

حال اما این تنها زمان است که مشخص می‌کند جریان اصولگرایی آیا از تجربیات عدم وحدت سال‌ها قبل خود اعلام برائت جسته و یا همچنان به رقابت درون گروهی پرداخته و نتیجه را به رقیب واگذار خواهد کرد؟ رقابتی که تاریخ نشان داده اگر در درون خود باشد تمام توان جریان را گرفته و باعث می‌شود تمرکز روی شکست دادن افراد خودی باشد تا رقیب. شاید بد نباشد اصولگرایان حداقل در زمینه وحدت و ائتلاف انتخاباتی نیم‌نگاهی به رقیب دیرینه خود بیندازند که خیلی راحت‌تر از جریان راست تن به ائتلاف می دهند و هر بار هم همین ائتلاف پلی برای رسیدن به پیروزی می‌شود.

فاطمه تورانلو 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اصولگرا به این سادگی ها از اصول ایمانی و اعتقادی خود دست بر نمی دارن.اینکه اصل این انقلاب براساس استقلال و قطع وابستگی هاست از اصول بسیار مهم است که امیدوارم اصولگرایان به این اصل قائل باشند.اما اصلاح طلبان همواره قائل به رنگ عوض کردن هستن.این نشد اون-اون نشد اون یکی.اصل براشون مهم نیست فقط رفاه دنیوی و زندگی پست دنیوی بدون جهاد است.اسلام بدون جهاد هم همون اسلام اموی است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قرن ها استضعاف و مظلومیت شیعه موجب درونگرایی شیعیان شد و با اتقلاب اسلامی صحنه سیاسی و باز جامعه روبروی شیعیان بدون وابستگی و پشتکرمی به غیر ، ایجاد شد درنتیجه درونکرایی شیعیان بعلاوه طرز فکر متذینین مبنی بر مسولیت اعمال فردی شان ، سبب بروز بیشتر درون گرایی شد واقعا در طول مدت پس از جنگ کشور دست لیبرالهای سست ایمان بود که با شکمهای پر بر لیبرالیسم جهانی تکیه کرده بودند ومتدینین واقعی که با استحکام رای بتوانند کرسی مسولیت سنکین را برعهده کیرند کمرنگ بودند البته عدم ارتباط گیری سباسی و تشطط فکری شیعیان که بوسیله حکام جائر و طاغوتی و در سده های اخیر توسط شاهان قاجار و پهلوی ، بمنظور تفرقه و حکومت بر مردم ، رواج داده شده بود نیز سبب تجربه کم ارتباط گیری صحیح و تکیه بر مشترکات را نادیدنی کرده بود
درضمن حضور منافقین داخلی در راس هرم حکومتی همانند برخی غرب زده ها و اشرافی گراها و دنیا طلبان یکی از علل عمده تشطط نیروهای متدین و ارزشی جامعه بود
واقعا اکثر طیف اصول گرا ریشه مذهبی قوی دارند و اکثر مجموعه به اصطلاح اصلاح طلب واقعا خود باخته و شیفته غرب و راحت طلب هستند زیرا منبع دانش انها کتب دانشگاهی غربی است (البته موارد استثناء هم دررهر دو گرده هستند ) به امید خداوند با بومی سازی و تهیه محتوای اموزشی ایرانی اسلامی این ضعف هم مرتفع و اتحاد بیشتر بین احاد متفکرین و اندیشمندان کشورمان و حتی جهتن اسلامبسیار بیشتر خواهد شد
انقلاب اسلامی تمام جهان اسلام را از زیر تسلط غرب و غیر مسلمانتن نجات خواهد داد انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
زمانی محقق میشه یک فساد ریشه کن شه دو اقتصاد قدرتمندشه افزایش ارزش پول ملی دوم مسئول حاکم کسانیکه در راس هستند یا پست سمتی دارن از طبقه متوسط باشن تا درد مردمو بفهمن درک کنن حس کنن نه دنبال امتیازهای خاص رانت و غیروو که تو این سالها دیدیم تا زمانیکه تورم گرانی رو دوش مردمش باشه رو مسئول تاثیر نداشته باشه هیچ فرجی نمیشه مذهبی صرف قبول نیست چه بسا مذهبیها یسریهاشون با رفتار عملکرد و سواستفاده دنبال سهم خواهی از انقلاب بودن و هستند .بنظر بنده فردی که میخاد بیاد نباید وابسته به جناحی باشه فردی مستقل دانش مدیریت بالا اقتصاد دان و متدین خلاق وگرنه همین آشو همین کاسه تهش هم میینیم دوقطبی شدن جامعه و غیروو
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۰:۱۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
این خود نشاندهنده این است که کدام طرف ذهنی بازتر و روشنفکر تر است و کدامیک در عمق خود درایتی ندارند اما جاه طلبی را فراوان دارند و البته اینها ریا و چاپلوسی را هم خوب بلد هستند و کسی را بجز خودشان رفیق خود نمیدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
شورای نگهبان سخت مواظب ومراقب است که : ماشینی که درمسیر سقوط قرار گرفته :از این مسیر خارج نشه!!!!!درست مثل سال88 که گفت: ما به مر قانون عمل کردیم!!!!این بار باید مردم مراقب باشند اینها زیادی به مر قانون عمل نکنند!!! چون دره خیلی عمیق تر از سال 88 است وگرگ های بشدت گرسنه وجانور های وحشی خیلی خطر ناکتر شده اند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۸ دی ۱۳۹۹
تخم مرغ بازم گرون شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
واژه های :کار چاق کن،واسطه ،دلال سیاسی،بنگاهدار سیاسی،نون قرضبده،هم کلاسی وهم دوره ای و سفارشی و ...بیشتر به این عکس ها می خورد تا رجل سیاسی ومذهبی همانطور که واژه :دارودسته وفرقه وگروه و باند و ...بیشتر به جناح ها می خورد تا واژه حزب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
پس احمدی نژاد کو ...؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
نظامی عمراً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
شوینده گران شده باز.در سال چند بار گران میکنید آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
پول مردم رو تو بورس خوردن.من به اینا رای نمیدم. تا پولمو نگیرم آروم نمی گیگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
روحانی یه تنه آبروی اصلاح طلبان رو برد خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
سردار دهقان معلوم نیست اصلاح طلبه یا اصولگرا با هر جناحی هست تا رای بیاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
وقتی طرف به عنوان نماینده یه حزب رییس جمهور میشه دیگه واسه مردم کاری نمیکنه. به همین خاطر نه به اصلاح طلب رای میدم نه اصولگرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
مگر کرونا کمکی بکند مردم از دست قوم :یعجوج وماجوج خلاص شوند 40 سال پارتی بازی ،دوست ورفیق بازی ،کار چاق کنی بچاپ در رویی!!!مثل موریانه تمام ارکان حیاتی را آلوده کرده اند وکلید دار حق وباطل شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
یه عده یه عکس با سردار سلیمانی دارن بعد هی میگن ما انقلابی هستیم ولی در عمل هیچی نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
در کشور ما حزب به معنی واقعی کلمه هنوز که هنوز است نگذاشته اند درست بشه ما حزبی نمی بینیم تمام وکمال :جناح ودارودسته ودوست ورفیق و اندرونی بیرونی وهم اطاقی وهم حجره ای و.... با فرار به جلو نام حزب بر خود نگذارید وآبروی حزب وسیاست را که جامعه برای بقا در دنیا به آن نیاز دارد بخاطر منافع نبرید !!!
Iran (Islamic Republic of)
یاسر خرم
۱۳:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
تنها دلیلش اینه:
اصلاح طلب ها میگن یه سفره ایی پهن بشه و ما هم سر سفره بشیینیم بخوریم. اگر در راس نبودیم هم نبودیم. مهم مشارکت در خوردن هست. هرچی سفره بزرگتر بهتر
اصولگراها میگن فقط یک نفر باید سر سفره بشینه و غذای بهتر رو بخوره. اون یک نفر هم من هستم.

بقول امام خمینی: امریکا از شوروی بدتر، شوروی از آمریکا بدتر، هردو از یکدیگر بدتر

شما به جای آمریکا و شوروی بنویس اصلاح طلب و اصولگرا
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۰:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
عجب ساده و درست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اینها قصد دارند :شلوغ بازاری سیاسی را جایگزین سیاست کنند تا به مردم بگن :سیاست دیگه چیه؟!؟! یعنی مردم را خسته کنند و دوباره کار را دست بگیرند در صورتی که هر چه ما آسیب دیدیم از افرادی بوده که بجای سیاستمدار واقعی دلال وکار چاقکن سیاسی بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
چون ظاهر برخی اصولگرا است
در باطن اصلاح طلب هستند .
مثل ولایتی
مثل محسن رضایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
مردم دو انتظار از این جناح ها دارند: 1_اولا"نام حزب بر خود نگذارند ،زیرا :مردم شبانه روز کار کرد احزاب در جهان را می بینند وعملکرد جناحی دلالی و کار چاق کنی و بنگاهداری وو...اینها را طی این 40 سال دیده اند.2_نام خود را رجل سیاسی نگذارند :زیرا اولا"تاریخ ما رجل واقعی سیاسی با بدل کاران سیاسی را زیاد در خود دارد ! ثانیا"در جهان نیز ما شما را با رجل سیاسی کشور های دیگر مقایسه می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
انشاالله کشور از این دو قوم که از کرونا بیشتر آسیب زدند راحت بشه
به قول حضرت آقا اصلاح طلب واصولگرا چیه انقلابی باید باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
برای اینکه دوست دارن تنهایی خون مردم رو بخورند،ولی اصلاحطلبا دوست دارند شریکی خونخواری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
الان کاندیدا در آلبوم خود دنبال عکس هایی که با سردار سلیمانی گرفتن میگردن تا با این کار نشون بدن ما همرزم سردار بودیم.به خدا اشتباهه کسانی که بخوان اینطور افرادی رو انتخاب کنن.عکس حقیقت گذشته و حال و آینده افراد رو نشون نمیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۸ دی ۱۳۹۹
کشور یکی میخاد مثل پوتین مقتدر کاریزماتیک فعال.ملت زیاد سوسول شدند صبح تا شب باید قانعشون کرد برا هر کاری ،اینجوری وقت مملکت میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
باور کنید اگه دوباره یکی بیاد بجا کلید، ریموت دربازکن نشان بده بگه مشکلات دست کد خداست ملت جوگیر میشن دوباره بهش رای می دهند .
فکر نکم اصولگرا رای بیاره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
سلام
آخه بیشتر از اصلاح طلبا برای خدمت به مردم عطش دارند واحساس وظیفه می کنند برای خدمت رسای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
درصورت کاندیدا شدن از احزاب نباید در انتخابات شرکت کرد اینها همه متهم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
با سلام
خسته شدیم از هر دوشون برند معیشت مردم رو درست کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۸ دی ۱۳۹۹
پور ابراهیمی سابقه مدیریتی کمی داره هرچند تمام شاخصها رو داشته باشه تایید صلاحیت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
با توجه به مشکلات اقتصادی کشور آقای پور ابراهیمی نماینده کرمان بهترین گذینه است
جوان
اقتصاد دان
مدیر
انقلابی
خوش سابقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
فقط وحید یامین پور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
فقط جنس اصل اصولگرایی یعنی خادم مجرب مردم جناب دکتر احمدی نژاد، حکومت مردمی باید رئیس جمهورش مردمی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
من شخصاًبه هیچ کس اعتماد ندارم
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
به نظرم از اون طرف پشت بام نیفتیم با شعار نه چپ نه راست تو دام روشنفکری نیفتیم وهمه خدمات اصولگراها رو زیر سوال ببریم
به هر حال جامعه یه الگوی مدیریتی فراحذبی مثل شهید سلیمانی را دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۸ دی ۱۳۹۹
مردم چیزی جز :کارچاق کنی ،دلالی سیاسی،بنگاهداری سیاسی،لایه های تو در تو ودرهم پیچیده فسادوفحشا وغارت بیت الحال ونان به هم قرض دادن از شورای معبد مانند وجناح های فرقه صفت تا کنون ندیده اند !!!
Iran (Islamic Republic of)
علی دریکوند
۱۱:۲۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
باسلام.فقط دراین شرایط محسن رضایی می تواند اقتصادکشور. راساماندهی کند.مثل ساماندهی 8سال دفاع مقدس.شما را به خدا.این بار درست انتخاب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
نباید به هیچ حزبی رای داد ،چون اونها نمیتوانند عدالت را به طور یکسان اجرا کنند ،چون یک طرفه هستند ، چون یک چیزهایی را قبول دارند و یک چیزهایی را نه ،ولی در عین حال به چیزهایی که قبول دارند احترام میگذارند و به دیگر عقاید نه ،باید به کسی رای داد که بی طرف باشد و جزو هیچ حزبی نباشد ،باید از مردم باشد و درد مردم را تجربه کرده باشد و به داد مردم برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
نقطه اشتراک تمام اصولگرایان و اصلاح طلبان اندوختن مال و قدرت و جنگ بر سر آن است . الآن اصول گراها فرصت را فراهم تر می بینند لذا حملات مخلصانه به هم زیاد می کنند . اصلاح طلبان هم اندوخته ها را اندوخته اند و نوبت را به حریف دادن . مردم هم ابزار هستند . غیر اینه بفرمائید وضعیت مردم و مملکت و فرهنگ و امنیت روانی و اجتماعی مردم نتیجه چیه پس?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
روحانی گفت مردم به شخص رای نمیدهند به برنامه های رئیس جمهور رای میدهند حالا برنامه روحانی صدروز ،برجام ،امیدو...کدام محقق شد دلتان را خوش نکنید این از تورم واقتصاد وگرانی آن هم از ناکارآمدی در صحنه بین المللی که در برجام سرکار بودند.رئیس جمهور باید مرد میدان ور وزهای سخت باشد نه از کرونابترسد و خودش را پنهان کند به پوتین نگاه کنید این مرد موفق کشورش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
شاخص خدمت به مردم ،حاج قاسم است
از فردا نرن کاندیداها عکساشون را با حاج قاسم بیارن.مابه عکس رای نمی دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
میگن شخصی عسل و خربزه خورد دلش درد گرفت رفت نزد حکیم،حکیم گفت عسل و خربزه باهم نمی سازد ،بیمار گفت حتما باهم ساختند که اینجوری دارن پدرمو در میاورند.ما در انتخابات حذبی نیستیم !انقلابی هستیم!#کاندیدای انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
غفط احمدی نژاد
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
نه اصولگرا کار می کنه نه اصلاح طلب هیچ کدوم برنامه ندارند مردمم به طول کاروان تبلیغاتی ماشین نامزدها و قول سلبریتیها رای می دهند اگه یکی بیاد که ث حاج قاسم اخلاص داشته باشه هم همایت مردمی داره هم کار می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اینگونه نیست بین هردو تک و توک آدمهای راست و ریست هست ولی عموما به درد خودشان میخورند و تغذیه میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
به قول سردار سلیمانی، اصولگرا و اصلاح طلب چیه؟ اینا همش منجر به نفاق میشه. و به قول پدرم، هرکسی بیاد به داد مردم نمیرسه که، همه دنبال پست و مقام خودشونن. به ما چه که کدوم حزب وحدتش بیشتره کدوم کمتر؟ ما همه رو امتحان کردیم توی دوره های قبلی. همه دنبال صندلیه خودشون بودن.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۴۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
کدام اصولگرا کادام اصلاح طلب،قرن جدید قرن انقلابی و غیر انقلابیست. مانند شفافیت آرا،باید در انقلابی و غیر انقلابی مشخص شود.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اتفاقا اصولگراها اتحاد بیشتری دارند در انتخابات ریاست جمهوری گذشته دیدیم که آقایات قالیباف و رییسی چه اتحادی داشتند . وجود تعداد اصولگرای فرعی غیر از کاندید اصلی هم خودش یک تاکتیکی است برای جذب آرای رقیب مقابل. در کل اگر مشارکت حداکثری با حضور تمام احزاب باشد هیچ اصولگرایی حائز اکثریت آراء نخواهد شد ولی اگر مشارکت مثل انتخابات مجلس فعلی زیر بیست درصد باشدآری اصولگراها .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
عمرا به قالیباف و جهانگیری و لاریجانی رای بدم.اینا هر سه یکی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
وجدانا جهانگیری شرکت نکنه هر کی از جناح روحانی عمرا یدونه رای میاره چرا احمدی نژاد نیس???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
چون خیلی هاشون به ظاهر اصولگرا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
به ادمای تکراری رای نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
مشکل اصلی کبر و غرور است انشاالله خدا همه رو به راه راست هدایت کنه وظهور فرزند زهرا سلام الله علیها حضرت مهدی علیه السلام به زودی اتفاق بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
هرکس برای قدرت می آید خیانت می کند فقط باید نوکر مردم باشد
احمدی نژاد یا هر کسی را که او می گوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
مردم خسته شدن از این ها . اگه یه نفر تائید بشه و تو هر شهر 10 تا پوستر فوکول کراوات بزنه بیشترین رای را میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
متاسفانه شلوغ بازی چپ و راست باعث میشه تحلیلها و راهکارهای درست دیده نشه
از سوی دیگر شورای نگهبان هم خیلی بیش از اندازه به چپ و راست وابستست شاید هم تحت فشار
اگر شورای نگهبان با دید وسیع تر وارد بشه و تعداد بیشتری رو که هم اندیشمند وهم مردمی باشند تایید کنه مردم راحت تر والبته بهتر رای میدهند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب و اصولگراها هردو یکی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
بورس=موسسات مالی کلاهبردار قدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
احمدی نژاد و قالیباف و جهانگیری و...به اینا رای نمیدم.اینا اگه قرار بود کاری کنن تا الان انجام میدادن پس رای دادن به اینها اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
نه اصلاح طلب نه اصولگرا.به یکی رای میدم که از این دو جناح نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
دیروز نماد بوعلی رو الکی بستن تو بورس نزاشتن بفروشیم امرزوم که باز شده همش صف فروشه.من به اصلاح طلبان رای نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
سیامک انصاری
۰۹:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
به نام خدا
سیامک انصاری هستم و الان اینجا چیکار می کنم
اومدم پول تبلیغاتم رو بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
بس که مدعی درونشون زیاده ...هیچ کدوم اون یکی قبول نداره .... و خودخواهی بینشون بیداد میکنه
-
عباس گودرزی
۰۹:۴۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
سلام در هر زمان و مکان که منافع شخصی جای خدمت را بگیرد و به آنچه که می گوییم عمل نداشته باشیم .آسیب می بینیم . وقتی رهبر معظم مدظله العالی می فرمایند انقلابی باشید و انقلابی عمل کنید نه جناحی . منظور همین است که منافع جزء به منافع کل ترجیح داده نشود امکان دارد در بین وزرای اصلاح طلب نیروی انقلابی خوبی باشد و در بین اصولگرا نیروی منافقی رخنه کرده باشد که نمونه زیاد آن را دیده ایم . رانت خوار و اختلاسگر بدنبال روزنه نفوذ می گردد برایش مهم نیست به چه کسانی بچسبد مثل انگل نفوذ و تغذیه می کند لذا باید افراد وارسته از هر گروه و جناحی که خداوند را بشناسند و اهداف انقلاب را بدانند و در قشر اشراف ورود نگرده باشند یا تجملات انسانیت را از آنها نگرفته باشد شناسایی شوند و به مردم معرفی گردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
بین اصلاح طلب چه کسی بود به مردم خدمت کرده باشه تو ۳۲ سال؟
Iran (Islamic Republic of)
سیامک قهاری
۰۹:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
البته مثال نقض این گزارش و تیترش ، در انتخابات 84 بود . اون زمان دقیقاً اصلاح طلبان با تنوع کاندیدا اومدن و رأی ها بین دکتر معین و آقای کروبی و آقای شمخانی و بقیه تقسیم شد و این وسط آقای احمدی نژاد رفت دور دوم . و مشخص بود تو اون شرایط هر کسی دور دوم مقابل مرحوم آیت اله هاشمی بود ، با توجه به شرایط اون موقع و دیدگاهی که بدنۀ جامعه نسبت به دولت سازندگی و طیف کارگزاران داشت برنده می شد . جامعۀ ما به شدت از نظر سیاسی سیال عمل می کنه و دست به دست شدن دولت و مجلس بین دو طیفی که شاخص هستن گواه این موضوع هستش . علتش هم به نظرم خیلی روشن و واضحه . وقتی هیچ وقت مردم از وضعیت اقتصادی راضی نبوده و نیستن ، هر دوره همون طیفی رو که مسؤولیت داره باعث شرایط می دونن و دورۀ بعدی به طیف مقابل رأی می دن و این دورِ تسلسل باطل متأسفانه ادامه داشته تا امروز . القصه ...
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست ...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
خانه ما مردم رو همین اصولگرا و اصلاح طلب ویران کرد بابا این چه حرفیه بیایم برای آبادانی و پیشرفت کشور به کوری چشم دشمن پیرو رهبر عزیزمان باشیم اگه به رهنمود های حضرت آقا گوش دهیم مخصوصا مسئولین هیچ مشکلی نخواهیم داشت .لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
چون خودشون همدیگه رو قبول ندارن
توقع دارن مردم قبولشون داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۸ دی ۱۳۹۹
احمدی نژاد هم خود یک پای فتنه 88 بود وهم مانند دو رقیبش معلول ان فتنه ولی ملت بدنبال علت فتنه هستند یعنی چگونه وبا چه ترفندی اینها را وارد صحنه کردند؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
فقط احمدی نژادو میبینید افراد دیگه نبودن کسای دیگه نبودن فتنه انگیزی کردن عجب رویی شماها دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اصولگراها تندروهستندبه ظاهردرخط رهبری هستند ولی درعمل اصلا درخط رهبری نیستند..مثلا روشن....احمدی نژاد...درقضیه برکناری مصلحی که خود حضرت اقا ورود کرد نگذاشت احمدی نژاد برکنارش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
مردم می گویند : ما طی این چند دهه جز :باند بازی ،کار چاق کنی ،دار ودسته بازی ودارودسته سازی ورفیق بازی و......چیزی از شما ندیدیم باز شما دور هم جمع می شوید و عکس دسته جمعی تحویل می دهید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۹
پیشنهاد می شود حالا که ما بجای رجل سیاسی افرار مدیر ورییس داریم :شورای ریاست جمهوری درست کنید البته مثل بعضی شوراهای مرموز نشود که :هر نوع نبوغی دارند جز شم سیاسی ومثل سال 88 فتنه ساز وفتنه گر را بجان مردم وانقلاب می اندازند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب یا واداده طلب یادشمن طلب یاخیانت طلب یا مخالف ولایت ما هیچکدام از این جناح بازیها رو قبول نداریم فقط در خط ولایت بودن مانند سردار دلها که عزیز دل هر ایرانی مسلمان وطن پرست وحتی مستضعفین جهان رو قبول داریم هر کس در مکتب سلیمانیست پیش مردم و خدا همیشه روسفیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
قابل توجه بنگاه های سیاسی:این ره که تو می روی به .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
با فرمان سال های 96 و92 و88 و....در مسیر انتخابات حرکت کنید یعنی انتخاب با روش جناح بازی وجناح سازی وساپورت شورای نگهبان از این مسیر باطل من دره را می بینم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۸ دی ۱۳۹۹
این افراد چون از متن مردم نیستند مثل هندوانه دربسته هستند وبه نظر می رسد کار چاق کن ها آنها را بزرگ می کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
لایه های فساد آنچنان درهم تنیده شده که همچون کلاف سر در گمشده وبین :متن جامعه ودل مردم و بالا نشین ها شکاف ودره عمیقی ایجاد شده! که اگر بهترین وشایسته ترین فرد را جنا ح ها به مردم هدیه کنند وشورای همشه نگهبان تغییر مسیر هم با رمز مر قانون او را کاندید کند چون مسیر به سمت دره است تغییر ایجاد نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
فقط عشق خدمت به مردم باعث میشه همه رئیس‌جمهور بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اصولگرا و اصلاح طلب کیلو چنده ؟! مردم یه مخلص میخوان مثل سردار سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹
نظر سنجی های مردمی نشان می دهد :جنا ح های فرا قانونی : که خود می برند وخود می دوزند :حلقه مفقوده دارند وآن حلقه مفقوده :مردم هستند زیرا این عناصر که خود را سیاسی خیال می کنند وسیاست دان!در ظاهر نیز هیچ شباهتی به یک :رجل نیم بند سیاسی ومذهبی ندارند !چه برسد به باطن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
احمدی نژاد با۹۰ درصد رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
یه هشت سال هاله نور دیدیم
دیگه بهشون رای نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۸ دی ۱۳۹۹
تو هشت سال علی برکت ا... چه دیدی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
تو هنوز تو هاله ای فکر نمی کنم هرگز از هاله نور بیرون بیاید ولی تو برجام نا فرجام و صدروزه گیر کردی شاید هاله توی تاریکی برجام به دردت بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
کلیدساز قفل شکستتون چی؟
آخرین اخبار