طرح شهید سلیمانی نقش بسزایی در کاهش آمار کرونا داشته است

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت:طرح قاسم سلیمانی با کمترین میزان هزینه، بیشترین کارآمدی را در زمینه کاهش آمار فوتی و مبتلایان کرونا داشته است.

به گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهین صادقی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: طبق آماری که امروز وزارت بهداشت اعلام کرد شاهد کاهش بسیار شدید تعداد فوتی‌ها هستیم. روزی که ما طرح را شروع کردیم تقریبا ۴۸۶ نفر فوتی داشتیم و امروز این عدد به ۱۵۳ نفر رسیده است، همچنین تعداد مبتلایان در سراسر کشور حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ نفر بود و امروز تعداد مبتلایان به حدودا ۶۰۰۰ نفر رسیده است.

او گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها جای خالی نداشتند، چه در بخش‌های آی سی یو و بخش‌های مراقبت‌های ویژه چه در اورژانس‌ها هم با کمبود تخت مواجه بودند و امروزه بحمدلله نه تنها بخش‌ها و اورژانس‌ها خالی شده بلکه گاهی در برخی بیمارستان‌ها تعداد بستری‌ها در بخش آی سی یو هم یا به صفر نزدیک شده یا در حد صفر رسیده است.

صادقی عنوان کرد: این طرح بر اساس بیماریابی فعال کار می‌کند به این معنا که تمام کسانی که تست شان به هرشکلی اعم از تصادفی و تشخیصی، مثبت است و تمام کسانی که به نوعی علامت ابتلا دارند و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و تمام کسانی که از طریق سامانه‌ی ۴۰۳۰ تماس می‌گیرند و در این مرحله‌ی اجرایی هم تمام کسانی که توسط غربالگری فعال بسیجیان سراسر کشور و هلال احمر و حتی منازل شناسایی شده اند ما این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۱۶۰هزارنفر بسیجی در سراسر کشور در این طرح به شکل‌های مختلف مشغول هستند و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هم از اعضای هلال احمر فعال اند و این‌ها در برخی استان‌ها حتی به صورت خانه به خانه به دنبال شناسایی بیماران کرونایی هستند.

او گفت: در ابتدا ابتلا به کرونا برای مردم یک نوع عیب حساب می شد و به همین دلیل مردم دیر مراجعه می کردند و موقع مراجعه به مشکلات تنفسی دچار شده بودند و با این حرکتی که بسیجیان مراقبت سلامت و تیم‌های پزشکی ما به صورت خانه به خانه انجام می‌دهند و پس از شناسایی به تیم‌های پزشکی یا مراکز بهداشتی و در صورت حاد بودن به اورژانس معرفی می‌کنند دیگر مشکلی وجود ندارد.از هلال احمر و سازمان اورژانس کشور آقای کولیوند تشکر می‌کنم که در این طرح بیمار را از درب منزل به بیمارستان منتقل می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی افزود: خوشحال هستم که اعلام کنم این طرح یکی از کارکردهایش این است که ثابت می‌کند بسیاری از مشکلات کشور را با حداقل هزینه میتوان برطرف کرد. در این طرح تا الان ما کمترین میزان کمک حتی نزدیک به صفر را از دولت دریافت کرده‌ایم.

صادقی بیان کرد: بسیج از ظرفیت‌های درونی خودش و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کند. برآورد ما این است که برای تیم‌های پزشکی مان در طول ۴ ماه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان لازم است، یعنی ماهی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان که ۱۵۰ میلیارد آن متعلق به تجهیزات است و مابقی آن صرف پزشک و پرستار و کارشناس و تیم.‌های دیگر می‌شود که قرار است به آن‌ها پرداخت شود و ما از آن‌ها عذرخواهی می کنیم، چون تا کنون هیچ پولی به آن‌ها پرداخت نشده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: این هزینه را با هزینه‌های بسیار سنگینی که تا الان به اقتصاد کشور تحمیل شده است، مقایسه کنید. من از مجلس، سازمان برنامه بودجه، دولت و جا‌های دیگر استدعا دارم که کمک کنند، زیرا این کار در طولانی مدت با این شرایط ممکن است مداوم نباشد و این یکی از نگرانی‌های مهم ما است.به طور کلی میتوان گفت هزینه‌هایی که این طرح تا کنون داشته به یک بیستمِ هزینه‌هایی که تا کنون شده‌است هم نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید:
سهمیه واکسن کرونای ایران در سازمان جهانی بهداشت از بین نرفته است


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۳ دی ۱۳۹۹
کاش این طرح ادامه داشته باشه چون افرادی که کرونا میگیرند خیلی تنها هستند و همه اطرافیان فراری هستند و اگر هم خودشان برای خرید مایحتاج بیرون بروند باعث انتشار ویروس خواهند شد . ما خانوادگی کرونا گرفتیم و هیچکس نبود به دادمون برسد .این طرح واقعا عالیه.
آخرین اخبار