طرح یکسان سازی حقوق کارمندان دولتی آماده می شود

رئیس مجلس افغانستان به کمیسیون امور تقنینی دستور داد تا طرح یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی را آماده کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: «کمیسیون امور تقنینی طرح یکسان سازی معاشات/ حقوق کارمندان دولتی را آماده کند تا ما از عذاب وجدان رهایی یابیم.»

رئیس مجلس افغانستان این موضوع را به دنبال پیشنهاد رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل مبنی بر افزایش معاشات کارمندان پایین رتبه دولتی مطرح کرد.

بشردوست اظهار داشت: «در پانزده سال گذشته وکلا به اندازه سر سوزن از مردم نمایندگی نکرده‌اند. آنان به جای نمایندگی مردم، از غنی، عبدالله، سناتوران، وزیران، والیان، جنرالان و سایر مقام‌های بلند رتبه نمایندگی کرده‌اند.»

وی اضافه کرد که از ۱۰ سال پیش حتی یک افغانی در معاشات معلمین، اجیران، سربازان و مامورین پایین رتبه دولتی افزایش نیافته، در حالی که قیمت‌ها به صورت سرسام‌آور افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد که هم‌اکنون یک معلم و اجیر ماهیانه حدود ۴۷۰۰ تا ۵۳۰۰ افغانی دریافت می‌کنند که این مقدار پول اندک‌ترین درد آنان را دوا نمی‌کند.

بشردوست افزود که نمایندگان مجلس، اما حقوق ماهوار خود را از ۵۰ به ۲۴۰ هزار افغانی از سال ۱۳۸۴ تاکنون افزایش داده‌اند. در این مدت همچنین معاش غنی به ۴۷۰ هزار، عبدالله به ۲۷۰ هزار و وزرا به ۳۰۰ هزار افغانی افزایش یافته است.

وی تاکید کرد که معاشات فوق‌العاده‌ای تحت نام MTA، CBR و سوپراسکیل وجود دارد که رقم آن حتی تا ده هزار دالر نیز می‌رسد.

بر اساس گفته‌های بشردوست، تفاوت در معاشات خلاف مواد سوم، ششم و پنجاهم قانون اساسی است که روی ارزش‌های اسلامی، عدالت اجتماعی و اداره سالم تاکید می‌کنند.

شماری دیگر از نمایندگان نیز از پیشنهاد رمضان بشردوست حمایت کرده و خاطرنشان ساختند که در گام اول باید معاشات نمایندگان مجلس کاهش یاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار