جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

سال ۲۰۲۰ شاهد ده‌ها حادثه طبیعی و غیرطبیعی ازجمله ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودیم، ولی آنچه بیش از همه افکار عمومی جهان را درگیر کرد، شیوع ویروس کرونا بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سال ۲۰۲۰ میلادی با همه اتفاقاتش سال بسیار گرم و پر هیاهویی بود. در این سال شاهد ده‌ها حادثه طبیعی و غیرطبیعی بودیم که هر کدام نقطه‌ای از جهان را لرزاند و بعضاً پس‌لرزه‌هایش در سایر نقاط احساس می‌شد. با وجود همه تحولات، یک پدیده بسیار نادر ذهن کل جهان را با خود درگیر کرد و آن شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) بود. ویروسی که میلیون‌ها انسان را در کره زمین با خود درگیر کرد و همه به مبارزه با شرورترین دشمن بشریت برخواستند. مرز‌ها بسته شد، انسان‌ها در تعاملات اجتماعی بسیار محدود شدند و ما را از همه چیز‌هایی که دوست داشتیم، دور کرد.

سال ۲۰۲۰ از نظر سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و حتی روانی نیز سالی عادی نبود. در زیر برخی از مهم‌ترین تحولاتی که در سال ۲۰۲۰ بر دنیا گذشت بیان می‌شود.

آتش‌سوزی‌های استرالیا

اول ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۸)

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

سال ۲۰۲۰ با دنبال کردن حادثه‌ای طبیعی در قاره اقیانوسیه همراه بود. اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی بود که ده‌ها منطقه در اطراف «تورامورا» در ۱۵ کیلومتری شمال سیدنی، بزرگ‌ترین شهر استرالیا که جزو نواحی خشک و کم آب و علف هستند، طعمه حریق شد. مقام‌های محلی از ساکنان سیدنی خواستند حتی‌الامکان از خانه بیرون نیایند، زیرا ذرات خطرناک ناشی از سوختن که در هوا وجود داشت، ممکن بود باعث بروز «مشکل تنفسی» شود.

به‌دنبال گرمای بی‌سابقه هوا و افزایش خطر گستردگی دامنه آتش‌سوزی‌ها، مراسم آتش‌بازی ویژه سال جدید میلادی در کانبرا، پایتخت استرالیا و برخی دیگر از شهر‌های این کشور لغو شد. در ویکتوریا، دومین ایالت پرجمعیت استرالیا آتش‌سوزی‌های خارج از کنترل باعث شد هزاران نفر از ساکنان و گردشگران مجبور به ترک خانه‌ها و مناطق گردشگری شوند.

در ملبورن، مرکز ایالت ویکتوریا دمای هوا به ۴۱ درجه سانتی‌گراد رسید و در مناطق جنوبی آن تا ۴۴ درجه افزایش یافت. مقام‌های محلی از حدود ۳۰ هزار گردشگر حاضر در سواحل «گیپسلند» در شرق این ایالت خواستند این سواحل را به‌سرعت ترک کنند.


بیشتر بخوانید


ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد

سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۱۳۹۸)

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

بامداد جمعه ساعت ۱:۲۰ عملیات ترور سردار «قاسم سلیمانی»، «ابومهدی المهندس» و پنج عنصر از نیرو‌های حشدالشعبی به‌دنبال حمله پهپاد آمریکایی در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد انجام شد و در آن دو خودرو که در حال خروج از فرودگاه بودند هدف قرار گرفتند. این حمله در حالی انجام شد که از ۴۸ ساعت قبل آسمان بغداد شاهد پرواز بی‌سابقه بالگرد‌های آمریکایی بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای با اعلام انزجار و محکومیت شدید اقدام تروریستی و جنایت‌کارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، این ضایعه بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، نیرو‌های مسلح به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مردم بزرگ ایران و خانواده بزرگوارشان و نیرو‌های مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت گفت.

ظریف افزود: خباثت و حماقت نیرو‌های تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد. وزارت امور خارجه تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا درباره این جنایت آشکار به‌کار خواهد بست.

حمله موشکی سپاه به پایگاه هوایی آمریکا در «عین‌الاسد»

هشتم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸ دی ۱۳۹۸)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز با ۱۵ موشک پایگاه هوایی «عین‌الاسد»، محل حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را نابود کرد. در بیانیه ارتش جمهوری اسلامی ایران با حمایت از پاسخ قاطعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انهدام پایگاه عین‌الاسد آمده است: در صورت شرارت مجدد دشمن، سیلی ملت ایران به مشتی کوبنده تبدیل خواهد شد.

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

همچنین منبع آگاهی در سازمان اطلاعات سپاه گفت: طبق اطلاعات جمع‌آوری شده موثق، موشک‌های شلیک‌شده به پایگاه نظامیان آمریکایی به مناطق حساس و حیاتی پایگاه اصابت کردند.

با وجود این، دولت آمریکا آمار دقیقی از خسارت‌های نظامیان خود اعلام نکرد، ولی به فاصله چند روز و به‌صورت قطره‌چکانی به کشته شدن نظامیانش اعتراف کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری اعتراف کرد نظامیانش در عین‌الاسد دچار «ضربه ملایم مغزی» شدند!

درگذشت پادشاه عمان

۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۱ دی ۱۳۹۸)

دیوان پادشاهی عمان از درگذشت «سلطان قابوس بن‌سعید» پس از تحمل یک دوره بیماری خبر داد و سه روز عزای عمومی و تعطیلی رسمی در سراسر کشور اعلام کرد.

طبق قانون اساسی عمان، پس از مرگ پادشاه شورای سلطنتی «هیثم بن‌طارق آل سعید» را به‌عنوان پادشاه جدید انتخاب کرد.

مرگ نخستین فرد مبتلا به کرونا در چین

همچنین در این روز رسانه‌های دولتی چین از نخستین مرگ ثبت‌شده بر اثر کرونا خبر دادند، ویروسی که تا آن زمان تنها ده‌ها نفر را آلوده کرده بود. فرد فوت‌شده مردی ۶۱ ساله و از مشتریان بازار «ووهان» بود.

اعلام «معامله قرن» به‌وسیله ترامپ و نتانیاهو

۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۸ بهمن ۱۳۹۸)

دونالد ترامپ در یکی از نشست‌های خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخی جزئیات طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» را اعلام کرد و مدعی شد: اسرائیل امروز گام بزرگی به سوی صلح برمی‌دارد.

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

وی همچنین در توییتی به زبان عبری، حمایت دائمی خود را از آنچه «دولت اسرائیل» خوانده شد، ابراز کرد و گفت: «کمیته مشترکی با اسرائیل تشکیل خواهد شد تا چشم‌انداز را به طرح مشخصی تبدیل کند». ترامپ در ادامه قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)

۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸)

انگلیس بعد از ۴۷ سال به‌طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد و به بیش از سه سال و نیم مجادله، اختلاف و مذاکره پایان داد. «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس با صدور پیامی ویدئویی خطاب به مردم انگلیس گفت: برای بسیاری از افراد، این لحظه هیجان‌انگیز امید است. لحظه‌ای که هیچ‌وقت گمان نمی‌کردند فرابرسد. خروج از اتحادیه اروپا «پایان کار نیست، بلکه آغاز راه است».

همچنین «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به برگزیت، گفت: با اینکه از تصمیم بریتانیا برای ترک اتحادیه متأسفیم، اما به این انتخاب احترام می‌گذاریم و آماده حرکت روبه‌جلو هستیم.

شیوع کرونا به سراسر جهان رسید

۱۱ مارس ۲۰۲۰ (۲۱ اسفند ۱۳۹۸)

«تدروس آدهانوم»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به‌دلیل شیوع بیماری نوظهور ناشی از ویروس کرونا در چین و سرایت آن به کشور‌های دیگر جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد و گفت: آنچه بیش از هر چیز ما را نگران می‌کند، احتمال گسترش ویروس به کشور‌هایی است که از نظام بهداشتی ضعیف‌تری رنج می‌برند.

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

وی همچنین یادآور شد که تعیین وضعیت اضطرار بین‌المللی به منزله اعتماد نداشتن به وضعیت موجود در چین نیست و توجیهی برای محدود کردن سفر و نیز معلق کردن تبادلات تجاری با این کشور وجود ندارد.

قتل «جورج فلوید» به‌وسیله پلیس آمریکا و تظاهرات ضدنژادپرستی در این کشور

۲۵ می ۲۰۲۰ (پنجم خرداد ۱۳۹۹)

ده‌ها آمریکایی پس از قتل «جورج فلوید» جوان سیاه‌پوست آمریکایی به‌وسیله مأمور پلیس در مینه‌سوتا تظاهراتی علیه خشونت پلیس ترتیب دادند. گزارش‌ها نشان می‌دهند پلیس جوان سیاه‌پوست را روی زمین قرار داد و برای چند دقیقه پا را روی گردنش فشار داد که به مرگ وی منجر شد. اداره پلیس این ایالت چهار نفر از افرادی را که در دستگیری وی شرکت داشتند برکنار کرد.

همچنین مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل متحد قتل «جورج فلوید» در جریان برخورد با پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس را به شدت محکوم کرد. «میشل باچله»، کمیسیونر عالی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار اقدامات فوری مقام‌های آمریکایی برای توقف قتل دیگر شهروندان سیاه‌پوست غیرمسلح شد.

تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد

۱۰ جولای ۲۰۲۰ (۲۰ تیر ۱۳۹۹)

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه دستور تبدیل کاربری بنای ایاصوفیه را به مسجد امضا کرد. این اقدام بعد از آن انجام شد که دادگاه عالی اداری ترکیه تبدیل بنای ایاصوفیه به موزه را در سایه انتقاد‌های بین‌المللی لغو کرده بود.

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

اردوغان یک نسخه از این قانون را در حساب کاربری خود در توئیتر قرار داد. طبق این دستور، اداره مسجد ایاصوفیه به هیئت امور دینی در کشور واگذار و برای برگزاری نماز از آن استفاده می‌شود. چندی بعد و پس از ۸۶ سال در مسجد ایاصوفیه در استانبول نماز جمعه برگزار شد.

انفجار بندر بیروت

چهارم آگوست ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹)

ظهر امروز انفجاری مهیب در بندر بیروت لبنان رخ داد. در این حادثه وحشتناک صد‌ها کشته و بیش از ۴ هزار نفر زخمی شدند. استاندار بیروت انفجار در بندر این شهر را «فاجعه ملی» خواند و آن را با انفجار هیروشیما مقایسه کرد.

شبکه العالم به نقل از منابع لبنانی گزارش کرد علت انفجار اتصال برق بوده و آتش از کانتینر ترقه‌ها به کانتینر مواد نیترات سرایت کرده است. مدیرکل اداره کمرگ لبنان نیز تأیید کرد که ۵۰ تن مواد نیترات در بندر بیروت منفجر شده است.

امضای توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی

۱۳ آگوست ۲۰۲۰ (۲۳ مرداد ۱۳۹۹)

ترامپ از توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی خبر داد که در آن بنیامین نتانیاهو موافقت کرد تا در ازای افتتاح دفاتر نمایندگی امارات در سرزمین‌های اشغالی، موضوع الحاق کرانه باختری را به تعویق بیندازد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این توافق را «روز تاریخی» توصیف کرد و رئیس‌جمهور آمریکا متن «توافق صلح» را که در تماس تلفنی میان وی و نتانیاهو با محمد بن‌زاید آل نهیان، ولیعهد امارات منعقد شده بود، در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد. بن‌زاید نیز در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد در تماس با ترامپ و نتانیاهو درباره نقشه‌راه همکاری مشترک با هدف ایجاد روابط دوجانبه توافق شده است.

ازسرگیری مناقشه قره‌باغ

۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (۶ مهر ۱۳۹۹)

«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: ارتش جمهوری آذربایجان حملات خود را به منطقه قره‌باغ آغاز کرد، ولی ارتش این کشور توانست با موفقیت بر اوضاع مسلط شود.

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد در پاسخ به تجاوز آذربایجان به منطقه قره‌باغ دو فروند بالگرد و سه پهپاد دشمن متجاوز را ساقط کرده است. حمله آن‌ها بعد از حمله تجاوزکارانه از سوی جدایی‌طلبان قره‌باغ انجام شده است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به تنش در منطقه قره‌باغ، حمله ارمنستان به آذربایجان را محکوم کرد و گفت: آنکارا حمایت کامل خود را از آذربایجان اعلام می‌کند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹)

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با برتری جو بایدن در شمارش آرای اولیه آغاز شد. انتخابات این کشور همیشه از دهکده «دیکسویل ناچ» در ایالت نیوهمپشایر آغاز می‌شود که اهالی آن در نخستین ساعات بامداد رأی خود را به صندوق ریختند. در این روستا تنها پنج نفر رأی دادند و بایدن را رئیس‌جمهور آینده کشورشان معرفی کردند.

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

ساعاتی از آغاز انتخابات نگذشته بود که ترامپ در اظهارنظری تحریک‌آمیز در حساب کاربری خود در توئیتر از «تقلب» در ایالت پنسیلوانیا سخن به میان آورد و هشدار داد بروز چنین اتفاقی می‌تواند به بروز خشونت خیابانی منجر شود. ادعای ترامپ بی‌پاسخ نماند و «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان اعلام کرد اگر در نتیجه انتخابات اختلاف‌نظر باشد، کنگره آماده است تا برای تصمیم‌گیری درباره نتیجه نهایی انتخابات وارد عمل شود.

رسانه‌ها بایدن را رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کردند

هفتم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۷ آبان ۱۳۹۹)

رسانه‌های معتبر آمریکایی با توجه به اعلام نتیجه غیررسمی، بایدن را پیروز انتخابات معرفی کردند. اعلام پیروزی بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اعتراض و خشم طرفداران ترامپ مواجه شد. شورش‌های خیابانی در آمریکا گسترده‌تر شد و ترامپ نیز وعده داد تسلیم نتیجه انتخابات نشود. او کار را به دیوان عالی آمریکا کشاند، ولی نتوانست در آنجا با وجود ۶ قاضی جمهوری‌خواه (در مقابل سه قاضی دموکرات) معادله را تغییر دهد.

ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان

۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ (هفتم آذر ۱۳۹۹)

دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی با طراحی توطئه عوامل خودفروخته داخلی و خارجی خودروی حامل «محسن فخری‌زاده»، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان را مورد حمله قرار دادند.

جهان در سال ۲۰۲۰؛ از ترور سردار دل‌ها تا بر باد رفتن امید غرب با پیدایش «کرونای انگلیسی»

در این اقدام تروریستی، ابتدا یک دستگاه خودروی نیسان در میدان خلیج‌فارس آبسرد در حین عبور خودروی دانشمند هسته‌ای کشورمان منفجر می‌شود و سپس مسلسل به وسیله ریموت ماهواره‌ای اقدام به تیراندازی رگباری می‌کند که به‌دنبال آن یکی از محافظان شهید فخری‌زاده چهار تیر می‌خورد و دانشمند هسته‌ای کشورمان نیز پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان شهید می‌شود.

پدیده جدیدی به نام «ویروس انگلیسی»

۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آذر ۱۳۹۹)

«مت هانکوک»، وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا که به‌تازگی در انگلیس کشف شده، از کنترل خارج شده است.

وی گفت: باید با تصویب قوانین سختگیرانه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از شیوع بیشتر کووید-۱۹ جلوگیری شود.

هلند، بلژیک و ایتالیا انجام پرواز‌های مسافری از مبدا انگلیس یا به مقصد این کشور را به‌دلیل شناسایی نوع مُسری‌تر ویروس کرونا در انگلیس، ممنوع کردند. آلمان نیز اعلام کرده تصمیمی مشابه با سه کشور دیگر اروپایی اتخاذ خواهد کرد.

منبع:آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار