یک تیر و چند نشان با مصرف پروبیوتیک‌ها

یک دکترای علوم و مهندسی صنایع غذایی درخصوص تاثیرات گوناگون پروبیوتیک‌ها بر سلامتی توضیحاتی را ارائه کرد.

امیر‌پویا قندهاری یزدی دکترای علوم و مهندسی صنایع غذایی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره غذا‌های پروبیوتیک اظهار کرد: غذا‌های پروبیوتیک، غذا‌هایی عملگرا (فراسودمند) هستند که علاوه بر داشتن ارزش تغذیه‌ای، بر سلامتی انسان اثر می‌گذارند یا خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. برخی تاثیرات مثبت پروبیوتیک‌ها به اثبات رسیده و بعضی از آن‌ها در حال بررسی است.

تاثیرات شناخته شده و ناشناخته پروبیوتیک‌ها

او افزود: از اثر‌های مثبت پروبیوتیک‌ها می‌توان به بهبود نداشتن تحمل لاکتوز و درمان انواع مختلف اسهال اشاره کرد و مواردی مانند پیشگیری و درمان آلرژی، جلوگیری از بروز برخی سرطان‌ها، درمان زخم معده و التهاب روده از جمله آثاری بوده که در حال بررسی هستند.

این دکترای علوم و مهندسی صنایع غذایی بیان کرد: تعداد باکتری‌های پروبیوتیک موجود در روده بزرگ به مرور زمان و با افزایش سن کم می‌شود که برای جلوگیری از کاهش این باکتری‌ها باید از غذا‌ها و مکمل‌های دارویی حاوی پروبیوتیک‌ها و غذا‌های غنی شده با منابع غذایی پروبیوتیک‌ها (پِری‌بیوتیک‌ها) استفاده کرد.

منابع غذایی حاوی پروبیوتیک

تعریف پِری‌بیوتیک‌ها

قندهاری یزدی تاکید کرد: پِری‌بیوتیک‌ها، ترکیبات غیر قابل هضم یا با قابلیت هضم اندک هستند که منبع کربن یا انرژی محسوب می‌شوند و پس از رسیدن به محیط روده بزرگ به طور انتخابی رشد یا فعالیت پروبیوتیک‌ها را تحریک می‌کنند. پِری‌بیوتیک‌ها بخشی از ترکیب غذا بوده که بر سلامت بدن موثر هستند. این مواد به طور انتخابی نسبت و فعالیت باکتری‌های روده را تغییر می‌دهند، یعنی همه باکتری‌های روده بزرگ، پِری‌بیوتیک‌ها را مصرف نمی‌کنند.

او تصریح کرد: پِری‌بیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند، اما اغلب از جنس هیدرات‌های کربن هستند که در روده کوچک انسان هضم و جذب نشده، به روده بزرگ وارد می‌شوند و به مصرف پروبیوتیک‌ها می‌رسند. اگر پِری‌بیوتیک‌ها بتوانند رشد پروبیوتیک‌ها را در روده بزرگ افزایش دهند، تاثیرات مثبت آن‌ها بر سلامتی مشابه پروبیوتیک‌هاست. از جمله این آثار می‌توان به بهبود اختلالات حاد روده‌ای، کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده، تنظیم کلسترول و چربی خون، افزایش جذب املاح و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

این دکترای علوم و مهندسی صنایع غذایی گفت: پروبیوتیک‌ها از پِری‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. به تازگی بیان شده است که بیشتر تاثیرات مثبت پروبیوتیک‌ها، زمانی ظاهر می‌شوند که همراه با پِری‌بیوتیک‌ها مصرف شوند.

سین‌بیوتیک چیست؟

قندهاری یزدی یادآوری کرد: غذا‌هایی وجود دارند که حاوی پروبیوتیک‌ها و پِری‏بیوتیک‌ها به صورت همزمان هستند که به آن‌ها «سین‌بیوتیک» می‌گویند. در غذای سین‌بیوتیک، بین پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها اثر هم‌افزایی وجود دارد. وقتی‌که این غذا به روده بزرگ وارد می‌شود، پروبیوتیک‌ها، پِری‌بیوتیک‌ها را مصرف کرده و با افزایش جمعیت پروبیوتیک‌ها تعداد باکتری‌های بیماری‌زا کم می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.