گزیده اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس تا بلاتکلیفی برگزاری امتحانات

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره بلاتکلیفی برگزاری امتحانات و تعیین تکلیف ازگشایی مدارس سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «ستاد ملی کرونا؛ مرجع تصمیم گیری برگزاری امتحان حضوری»، «زمان دقیق بازگشایی مدارس معلوم نیست» و «پرداخت هزینه بستری ناشی از کرونا مشمول بیمه فرهنگیان است» سپری شد.

ستاد ملی کرونا؛ مرجع تصمیم گیری برگزاری امتحان حضوری

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات برگزاری امتحانات دانش آموزان با اشاره به اینکه برای ما موضوع امتحانات بسیار مهم است که بتوانیم ارزیابی دقیق و درستی از میزان‌های آموخته‌های دانش آموزان داشته باشیم، اظهار کرد: روش‌های مختلفی موجود را بررسی کردیم و در ابلاغیه‌ای که به استان‌ها ارسال کردیم اختیارات ویژه‌ای را به مدارس داده ایم که می‌توانند بر اساس صلاحدید خودشان این امتحانات را برگزار کنند.

او ادامه داد: یک آزمون‌های تکوینی و یک آزمون پایانی داریم؛ آزمون تکوینی آزمونی است که معلمان در طول دوره تدریس ارزیابی از توانایی دانش آموزان دارند که به همراه امتحان‌هایی که به در پایان نیمسال برگزار می‌شود ترکیب نمره دانش آموز را تعیین می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این نوبت سهم بیشتری به آزمون‌های تکوینی دادیم، گفت: این رویکرد بدان معناست که طبق نظر معلم آموخته‌های دانش آموز ارزیابی می‌شود و میزان یادگیری سهم بیشتری در نمره دانش آموز دارد.

پرداخت هزینه بستری ناشی از کرونا مشمول بیمه فرهنگیان است

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان و خدمات در نظر گرفته شده در این بیمه برای سال آینده اظهار کرد: آموزش و پرورش ۲ هدف عمده را در بیمه تکمیلی فرهنگیان مورد توجه قرار داده است  اول آنکه خدمات بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شده با کاهش یا محدودیت مواجه نشود و دوم اینکه شوک قیمت برای فرهنگیان در پی نداشته باشد تا از امکانات استفاده بهینه داشته باشند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی بیمه را به شکل صندوقی اداره می‌کنیم بیمه تکمیلی فرهنگیان با قیمت بسیار معقول نسبت به سایر شرکت‌های بیمه برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه  تمام سعی ما بر این است که تا  در کنار افزایش خدمات از بروز محدودیت‌ها برای فرهنگیان جلوگیری شود درباره تسهیلات درنظر گرفته ویژه فرهنگیان مبتلا به کرونا گفت:   ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان ناشی از این بیماری جزو هزینه‌های عمومی در بیمارستان هستند و ما در سال جاری و در قرارداد فعلی هم هر کدام از فرهنگیان اگر به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شدند هزینه‌ها توسط صندوق آتیه سازان حافظ پرداخت شده است.

فرصت یکساله به مهد‌های کودک برای تعیین تکلیف مجوز

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره چگونگی فعالیت مهد‌های کودکی که مجوز دارند و با توجه به قانون جدید باید تحت پوشش آموزش و پرورش باشند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت نظارت و برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال را به آموزش و پرورش سپرد و فعلا کلیات کار را تصویب کردیم و در جزئیات بابد بررسی‌های لازم انجام شود.

او افزود: این مراکز تا یکسال فرصت دارند خودشان را با مقررات جدید تطبیق دهند و پس از آن دوباره از آموزش و پرورش اخذ مجوز داشته باشند.

دانش آموزان در دوراهی آزمون حضوری یا غیرحضوری/ تردید معلمان در سلامت نمرات آزمون‌ها

بر اساس تصمیم گیری مسئولان آموزش و پرورش و در رأس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شرایط برگزاری امتحانات برای تمام دانش‌آموزان چه آن‌هایی که از آموزش مجازی استفاده کردند و چه آن‌هایی که از طریق درسنامه یا سایر روش‌ها توانستند دوره نیمسال اول را سپری کنند، تمام و کمال باید محتوای مربوط به نیمسال اول را امتحان دهند بنابراین تغییری در حجم مطالب درسی که دانش‌آموزان باید امتحان بدهند حاصل نخواهد شد.

از طرفی یکی دیگر از نگرانی‌هایی که دانش آموزان داشتند برگزاری آزمون حضوری یا غیر حضوری برای امتحانات نوبت اول است که بر اساس تصمیم گیری‌ها و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش قرار بر این شد تا امتحانات نهایی یعنی برای پایه‌های نهم و دوازدهم آن هم در نوبت دوم به صورت حضوری برگزار شود و سایر پایه‌ها که امتحانات داخلی دارند طبق نظر شورای مدرسه عمل کنند.

زمان دقیق بازگشایی مدارس معلوم نیست

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره موضع این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس که زمزمه‌های آن مطرح می‌شود، اظهار کرد: موضع اصولی ما موافق بازگشایی است به جهت اینکه دوری دانش آموزان از مدرسه ممکن است هم عواطف آموزشی آن‌ها را کاهش دهد و هم ممکن است به کیفیت آموزشی آسیب برساند هم به طور خاص دوری دانش آموزان از همدیگر ارتباط با همسالان و تعاملاتی که درون مدرسه دارند و خارج شدن از خانه و آمدن در کنار دوستان و همسالان ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها را توسعه می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روش آموزش حضوری را بر هر روش دیگری ترجیح می‌دهیم، تصریح کرد: چون تنها کارکرد آموزش و پرورش، آموزش نیست بلکه تربیت و پرورش است که بخشی از آن محصول ارتباطات و تعاملاتی است که دانش‌آموزان با هم دارند، اما این خواسته ما با محدودیت‌هایی روبرو است.

او بیان کرد: لذا به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم که به ما اجازه دهند در مناطقی که مشکلی ندارد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بازگشایی را انجام دهیم و این موضوع را ستاد ملی کرونا برای بررسی به کمیته اجتماعی داده است تا ظرف دو هفته بررسی شود.

اتصال بیش از ۶۳ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات/ احصای قابلیت‌های سیم کارت دانش آموزی

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات تا کنون از ۱۰۹هزار و ۲۹ مدرسه کشور، ۶۳هزار و ۳۳۶ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده اند و در ۳۹هزار و ۱۳۴ مدرسه تغییر سرویس انجام شده است. همچنین ۱۷هزار و ۷۰۶ مودم جدید در مدارس کشور نصب شده است. همچنین آسیب شناسی‌های مربوط به طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت رایگان صورت گرفته است.

او با اشاره به طرح سیم کارت دانش آموزی با احصای قابلیت‌های مورد نیاز سیم کارت اختصاصی دانش آموزان و معلمان و پیگیری تامین تجهیزات ارتباطی هوشمند (تبلت دانش آموزی) و برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه تامین تبلت دانش آموزی، گفت: طرح جامع آسیب شناسی شبکه آموزشی دانش آموز تدوین و برای زیست بوم آموزش الکترونیکی در آموزش و پرورش، چارچوب و قوانینی طراحی و تصویب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام
ببخشید می شه اول تعداد دانش اموزانی که بعد از بازگشایی دوهفته اول مدارس ، به بیماری کرونا مبتلا شدن رو اعلام کنید بعد اعلام کنید که می خواهید مدارس را بازگشایی کنید.
آخرین اخبار