مهم‌ترین دستاوردهای فضایی/ از راز ستاره در حال انفجار تا اکتشافاتی عجیب درباره سیاره‌ها

در این گزارش خلاصه‌ای از مهم‌ترین دستاورد‌های انسان‌ها در فضا و در سال ۲۰۲۰ را مشاهده می کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۲۰۲۰ یکی از سال‌های بسیار بد برای تمامی انسان‌های کره زمین بود چرا که شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث وضع محدودیت‌های سراسری شد؛ اما این موضوع روی کشف سیاره‌های دیگر در فضا تاثیر نگذاشت و تصاویر بسیار جذابی از فضا توسط منجمان در این سال منتشر شده است که برخی از آن‌ها تاکنون در هیچ زمانی مشاهده نشده بود. در سال ۲۰۲۰ فضانوردان بدون توجه به شیوع کرونا به سفرهای فضایی خود ادامه دادند و حتی در این سال پرتاب‌های تاریخی بسیار مهمی به فضا انجام شد که این موضوع نشان می‌دهد هیچ بیماری یا عاملی نمی‌تواند روی مطالعات فضایی اثر بگذارد.

در حال حاضر هنوز میلیاردها سیاره بزرگ و کوچک در جهان وجود دارد که هیچ کدام از آن‌ها کشف نشده‌اند و سازمان‌های بزرگی مانند ناسا به دنبال راهی برای نزدیک شدن به آن‌ها و تصویر برداری یا نمونه برداری از این سیاره‌ها است. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در سال ۲۰۲۰ که به سیارات فضایی یا تجهیزات مربوط به سیارات ربط دارند را شرح دهیم.

هابل

سی سالگی تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی هابل سی سال پیش و در ماه آوریل به فضا پرتاب شد و توانست نحوه مشاهده فضا توسط انسان‌ها را تغییر دهد و این موضوع توانست ساخت تلسکوپ فضایی هابل را به مهم‌ترین دستاوردهای تاریخ بشر در بحث نجوم تبدیل کند. تلسکوپ هابل توانست منجمان سراسر جهان را قادر به مشاهده دقیق سیاهچاله، انرژی‌های فضایی، کهکشان‌های بسیار دور و امکان ادغام کهکشانی کند. حدود ۹۷ درصد از کشورهای جهان که در زمینه فضا فعالیت دارند حداقل یکبار از تلسکوپ فضایی هابل استفاده کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ نیز تصاویر خاص گرفته شده توسط این تلسکوپ مانند گذشته منتشر شدند و تیم فضایی ارسال کننده این تلسکوپ اعلام کرده است که از هابل می‌توان تا سال ۲۰۲۵ استفاده کرد.

انسان در فضا

ارسال انسان به فضا

سالی که گذشت بیستمین سال حضور مداوم انسان‌‎‌ها در ایستگاه‌های فضایی بود و فضانوردان توانستند آزمایش‌های خاصی را روی موش‌های قدرتمند که برای انجام عملیات‌های فضایی تغییر ژنتیکی داده‌ شده‌اند را مورد آزمایش قرار دهند. علاوه بر این، فضانوردان در این سال توانستند مواردی مانند پخت مواد غذایی در فضا را نیز امتحان کنند. از دیگر دستاوردهای انسان‌ها در سالی که گذشت باید به کسب اطلاعات درباره چگونگی انطباق بدن آن‌‎‌ها با شرایط فضایی اشاره کرد.

یکی از خدمه ایستگاه فضایی نیز در سالی که گذشت توانست خون ریزی از بدن خود را در فضا کنترل کند و کریستینا کوچ توانست رکورد جدیدی را در رابطه با زمان پرواز فضانوردان در فضا به ثبت برساند. وسایل نقلیه باری و تجاری که توسط شرکت اسپیس ایکس ساخته شده بودند نیز در اختیار فضانوردان قرار گرفت و باید امیدوار باشیم که با استفاده از این ابزارها، آینده انسان‌ها در فضا تغییر داشته باشد.

مشاهده یک ستاره دنباله دار ناشناخته

مشاهده یک ستاره دنباله دار ناشناخته

محققان در سالی که گذشت یک ستاره دنباله دار ناشناخته را در آسمان مشاهده کردند و پس از انجام برخی مطالعات به این نتیجه رسیدند که قطر این ستاره دنباله دار حدود سه مایل است و اندازه‌ای متوسط دارد. این ستاره دنباله دار فوق العاده درخشان است؛ در سال ۱۹۹۷ نیز محققان توانسته بودند این ستاره را در آسمان مشاهده کنند.

این ستاره دنباله دار پس از ناپدید شدن از دید افراد وارد مدار خود در منظومه شمسی شد و به این ترتیب در سال ۲۰۲۰ منجمان توانستند به اطلاعات بسیار جذابی دست پیدا کنند چرا که این ستاره دنباله دار قدمتی نزدیک به ۶۸۰۰ سال دارد.

بررسی سیارات اطراف زمین

بررسی سیارات اطراف زمین

سیاره‌های ماه، ونوس، مریخ و مشتری در سالی که گذشت با اخبار بسیار جذابی همراه بودند که نظر بسیاری از منجمان را به خود جلب کردند. تحقیقات نشان داد که ممکن است بیش از حد تصور شده در کره ماه آب وجود داشته باشد و شاید بتوان بسیاری از ماموریت‌های فضایی را در این کره و با استفاده از آب موجود در آن انجام داد. اطلاعات منتشر شده از کره مریخ نشان داد که این سیاره از نظر لرزه‌ای فعال است و به طور منظم در این سیاره لرزه اتفاق می‌افتد.

درباره کره ونوس نیز باید گفت که ممکن است در فضای ابرگونه این کره امکان زندگی وجود داشته باشد. یک گاز خاص نیز در جو کره ناهید مشاهده شده است که امکان وجود حیات در این کره را اعلام می‌کند.

ستاره Betelgeuse

ستاره Betelgeuse

در سالی که گذشت اطلاعاتی درباره ستاره غول پیکر Betelgeuse در صورت فلکی Orion منتشر شد که اعلام می‌کرد این ستاره در آستانه افنجار است. اما تلسکوپ هابل به منجمان کمک کرد تا دریابند که این ستاره مقداری نور از خود خارج می‌کند و در حال حاضر یکی از پرنورترین ستاره‌های موجود در فضا است و انفجاری در آن رخ نخواهد داد.

مطالعاتی درباره سیاهچاله‌ها

مطالعاتی درباره سیاهچاله‌ها

سال ۲۰۲۰ به منجمان کمک کرد که بتوانند اطلاعات موجود درباره سیاهچاله‌ها را تکمیل کنند. جایزه نوبل ۲۰۲۰ نیز به کشف اطلاعات جدیدی درباره تاریک‌ترین اسرار جهان یعنی سیاهچاله‌ها تعلق گرفت. علاوه بر این منجمان توانسته‌اند یک انفجار بسیار بزرگ را در یکی از سیاهچاله‌ها کشف کند که در فاصله ۳۹۰ میلیون سال نوری از ما قرار داشت.

مطالعه درباره سیارات فراخورشیدی

ستاره شناسان در سالی که گذشت دریافتند که در اطراف زمین ستارگان بسیار زیادی وجود دارد و این موضوع درباره سیاره خورشید نیز صدق می‌کند و در اطراف این ستاره بسیار بزرگ میلیون‌ها ستاره کوچک‌تر قرار دارد که به دور آن در حال چرخش هستند.

مشاهده جدید از سطح کره خورشید

مشاهده جدید از سطح کره خورشید

در سالی که گذشت محققان توانستند به کمک تلسکوپ خورشیدی ستاد علمی آمریکا تا حد بسیار زیادی به خورشید نزدیک شوند و پرتوهای خورشیدی جدید را در سطح این کره مشاهده کنند. بسیاری از محققان هنوز علت این وجود این پرتوها را نمی‌دانند اما برخی بر این باورند که پرتوهای موجود در سطح این کره به دلیل وجود جرقه‌های ریزی باشد که به گرم شدن خورشید کمک می‌کنند.

علاوه بر این تصاویر جدید منتشر شده از این کره نشان می‌دهد سطح این سیاره از پلاسماهای در حال جوشیدن تشکیل شده است و این سیاره محلی بسیار خشن است.

با این حال اطلاعات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ صرفا بخش بسیار کوچکی از اجرام فضایی را نشان می‌دهد و باید امیدوار بود که در سال ۲۰۲۱ بخش دیگری از این دنیای بسیار بزرگ کشف شود.

گزارش از علی زحمت کش


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۸:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
باید بتوانیم موتور هواپیمای مسافربری را طراحی کنیم تا وارد صنعت فضایی شویم