نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس:

باید نگران جذب نشدن بودجه‌ها بود نه طرحی که هنوز نه به دار است و نه به بار

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس با گلایه از مطالب طرح شده درباره طرح اصلاح برخی احکام بودجه، گفت: آیا تخصیص نیافتن و جذب نشدن بودجه استان در هشت سال گذشته مهم است یا موضوعی که هنوز اتفاق نیفتاده است؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادیو بوشهر، بیان کرد: موضوعی که این روز‌ها درباره کاهش سهم استان بوشهر از بودجه ۱۴۰۰ مطرح است صحیح نیست، و موضوع اصلاح برخی احکام ساختار بودجه ارتباطی با لایحه بودجه ندارد.

او افزود: لایحه بودجه ۱۴۰۰ اکنون در کمیسیون برنامه وبودجه در حال بررسی است، بعد به کمیسیون تلفیق می‌رود و درنهایت در صحن مجلس، درباره بند بند و کلمه کلمه آن بحث می‌شود وسپس رای گیری می‌شود. اگر لایحه رای آورد، ابلاغ می‌شود و اگر نسبت به برخی موارد مشکلی وجود داشته باشد، یا بودجه در کل رد می‌شود یا برخی از موادش رد می‌شود.

اصلاح برخی احکام ساختار بودجه نه کل ساختار بودجه

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوعی که این روز‌ها مطرح است، اصلاح برخی احکام ساختار بودجه است نه کل ساختار بودجه، زیرا اصلاح ساختار بودجه نیازمند کار و زمان فراوان است، باید تیمی قوی از صاحبنظران و کارشناسان دولت و مجلس بحث را جدی در زمان تعریف شده بررسی کنند.

کرمی عنوان کرد: موضوعی که این روز‌ها به عنوان اصلاح ساختار بودجه مصوب شده، هنوزنه به دار است و نه به بار، و شورای نگهبان هنوز آن را بررسی نکرده است.

او بیان کرد: حتی اگر شورای نگهبان آن را تایید کند سازوکار‌های قانونی دیگری وجود دارد مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام یا ارائه طرح جدید از سوی نمایندگان.

وزن شاخص‌های معکوس درآمد سرانه مشخص نیست

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس یازدهم افزود: این که در معکوس درآمد سرانه قرار است چه اتفاقی بیفتد هنوز مشخص نیست هنوز به شاخص‌ها وزن داده نشده است. کمیسیون برنامه و بودجه با سازمان برنامه و بودجه باید به شاخص‌ها وزن بدهند. شاخص‌هایی که احساس می‌کنیم به استان ما یا استان‌های دیگر ضرر می‌زند، کم می‌کنیم تا خیلی تاثیری بر اعتبار استان نگذارد.

کرمی همچنین با اشاره به اینکه اصلاح ساختاربودجه دغدغه رهبر انقلاب است، گفت: مجلس یازدهم که انقلابی و جهادی است این موضوع را به عنوان تکلیف در نظر گرفته است.


بیشتر بخوانید


او درباره اصلاح ساختار برخی احکام بودجه اشاره کرد و افزود: کلیت این موضوع در قالب یک طرح از سوی نمایندگان مطرح و به مجلس ارائه شد. با وجود اینکه یکی از نمایندگان استان اعلام کرد جزئیات در جلسه اول مطرح نشد، اما طرح با جزئیات آمد به صحن علنی مجلس با بالاترین رای تایید شد.

پیشنهاد حذف بند ۷ را مطرح کردم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ادامه داد: طرح اصلاح ساختار برخی احکام بودجه ۹ یا ۱۰ بند دارد و یکی از بند‌هایی که اکنون روی آن بحث می‌کنند بند ۷ است که به موضوع توزیع بودجه بین استان‌ها می‌پردازد. یکی از شاخص‌های این بند متوسط درآمد سرانه است. من زمان بررسی این طرح متوجه شدم که حق استان بوشهر در حال ضایع شدن است. قصد من این بود که این بند حذف شود، اما چون اصرار زیادی بود که این بند باشد، بحث شد و توانستم اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را قانع کنم که در بدترین شرایط ممکن معکوس متوسط درآمد سرانه خانوار مورد نظر باشد و یا همین معکوس درآمد سرانه مد نظر باشد به استثنای نفت و گاز و پتروشیمی.

کرمی گفت: این طرح به صحن مجلس آمد، اما دبیرخانه کمیسیون بند را اصلاح نکرده بود، نمایندگان ۲۳ استان در جریان بودند، با هیات رئیسه صحبت کردم پیشنهاد حذف بند را دادم. گفتند یکی از نمایندگان اصفهان پیش از تو اعتراض کرده و پیشنهاد من را مطرح نکردند. اعتراض نماینده استان اصفهان و یک نماینده دیگر هم رای نیاورد و کلیات طرح با بیش از ۲۳۰ رای تایید و به شورای نگهبان فرستاده شد.

جای نگرانی نیست

او بیان کرد: برخی از افراد معتقدند که متوسط درآمد خانوار دراستان بوشهر بالاست و این مورد بازهم به ضرر ماست، اما باید بگویم که به استناد آمار رسمی فقط در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان ۴۰ درصد خانواده‌ها زیرپوشش نهاد‌های حمایتی هستند، پس درآمد سرانه خانواده نمی‌تواند بالا باشد.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هنوز اتفاقی نیفتاده است و جای نگرانی نیست.

چرا استاندار بوشهر بحث را به جامعه کشاند؟

کرمی سپس با انتقاد از استاندار بوشهر، عنوان کرد: استاندار فرد پخته و کاربلدی است، لازم نبود این بحث را به جامعه منتقل کند اگر درباره کم شدن اعتبار دغدغه داشت و مشکلی در این زمینه بود، چرا با نمایندگان جلسه نگرفتند. حتی ما می‌توانستیم از ظرفیت امام جمعه و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان برای حل مساله استفاده کنیم.

او گفت: نیاز نبود موضوع در جامعه مطرح شود تا هر کس با هر دیدگاهی صحبت کند، اکنون جریانی برای تخریب مجلس انقلابی و جهادی راه افتاده است. باید متوجه قضیه باشیم. برخی افراد فرار به جلو می‌کنند و واقعیات را انتقال نمی‌دهند. یک سوژه را پیدا می‌کنند و بزرگنمایی می‌کنند.

تخصیص نیافتن بودجه مهم است یا طرحی که اجرا نشده؟

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید پرسید، در این ۸ ساله هر سال در بهترین شرایط ۴۰ درصد بودجه استان تخصیص یافته است و ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار جذب نشده یا تخصیص داده نشده است، اعتباری که می‌شد دراستان تحول اساسی ایجاد کنیم.

کرمی گفت: چه شد راه آهن؟ در بخش آب و راه چه اتفاقی افتاده؟ درحالی که دولت و مجلس با آن‌ها بوده است، چرا این تخصیص‌ها پیگیری نشده است؟ این مورد مهم بوده است یا موضوعی که هنوز اتفاق نیفتاده است؟

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.