اختصاص اعتبار برای مرمت و ساماندهی بنا‌های تاریخی

مدیرپایگاه ملی محور تاریخی ساسانی کرمانشاه از اختصاص اعتبار برای مرمت و ساماندهی بنا‌های تاریخی مقبره اصلی ابودجانه، گنبد مقبره سلطان سی قلی مه و گنبد برج خاموشی در شهر ریجاب شهرستان دالاهو خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امین قهرمانی مدیرپایگاه ملی محور تاریخی ساسانی کرمانشاه با اشاره به خسارت زلزله سال ۱۳۹۶ به تعدادی از بنا‌های تاریخی در شهرستان دالاهو،گفت : یکی از بنا‌هایی که در این زلزله آسیب زیادی دید، بنای مقبره اصلی از مقابر هشتگانه ابودجانه بود که پارسال در یک مرحله عملیات مرمت و بازسازی روی آن صورت گرفت.

او گفت : در مرحله اول مرمت و بازسازی این بنا بخش‌های داخلی آن که در اثر زلزله آسیب دیده بود، مورد مرمت قرار گرفت، اما بخش‌های بیرونی باتوجه به اینکه دچار فرسایش هم شده بود، اعتبار بیشتری می‌خواست، بنابراین کماکان باقی ماند.

مدیر پایگاه ملی محور تاریخی ساسانی کرمانشاه از اختصاص اعتبار برای انجام مرحله دوم مرمت و بازسازی این مقبره خبرداد و افزود: در این مرحله علاوه بر مرمت و کار حفاظتی بخش بیرونی گنبد بنا، کار ساماندهی، محوطه سازی و روشنایی آن هم انجام خواهد گرفت.

 این مسئول افزود: هفت مقبره دیگر باتوجه به کوچکی بنا‌ها دچار آسیب دیدگی نشده اند و وضعیت مطلوبی دارند.

او از اختصاص اعتبار برای مرمت دو بنای تاریخی دیگر در ریجاب و در فاصله چندکیلومتری مقابر ابودجانه خبر داد و ادامه داد: گنبد مقبره سلطان سی قلی مه و گنبد برج خاموشی دو بنای دیگری هستند که آن‌ها هم در زلزله بزرگ چند سال پیش دچار خسارت شدند و نیاز به مرمت دارند.

قهرمانی گفت: بنای سی قلی مه مربوط به دوره اسلامی و بنای خاموشی که احتمالا بنایی مربوط به دوره ساسانی است، از بنا‌های مهم ثبت ملی شده شهرستان ریجاب هستند که بین مردم این منطقه از جایگاه و ارزش بالایی برخوردارند.

 مدیر پایگاه ملی محور تاریخی ساسانی گفت: عملیات مرمت وبازسازی این سه پروژه تاریخی بزودی آغاز خواهد شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.