چرا کشاورزان از کلینیک‌های گیاه پزشکی استقبال نمی‌کنند؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تعامل کشاورزان با مراکز گیاه پزشکی مناسب نیست گفت: این مطلب به اشتباه به اذهان خطور کرده که دریافت اطلاعات علمی در زمینه کشاورزی باید رایگان باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرشید شبانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر شش مرکز فعال گیاه پزشکی در استان وجود دارد، اظهار داشت: این مراکز در شهرکرد، چالشتر، سامان، فارسان، لردگان و بروجن فعالیت دارند.

او در خصوص ماموریت کلینیک‌های گیاه پزشکی افزود: این مراکز در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شده و وظیفه اصلی آن‌ها کمک به مراکز دولتی در امر نسخه نویسی و ارائه مشاوره به زارعان و باغداران است.


بیشتر بخوانید


شبانی اضافه کرد: کلینیک‌های گیاه پزشکی هر عاملی را که سبب خسارت به گیاه می‌شود، بررسی می‌کنند، این خسارت ممکن است فیزیولوژیکی و مربوط به کمبود عناصری بوده که به تغذیه مربوط است، تشخیص بیماری‌های گیاهی مانند قارچ، باکتری، ویروس و در کل نوع آفت توسط این کلینیک‌ها انجام می‌شود.

او ادامه داد: مجوز مراکز گیاه پزشکی توسط سازمان نظام مهندسی صادر شده و این مراکز تحت نظر سازمان جهاد کشاورزی هستند، افراد دوره‌های مربوطه را طی کرده، مسئولان فنی در این کلینیک‌ها مشاوره می‌دهند و تعرفه‌ها همه ساله توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

شبانی با اشاره به اینکه تعامل کشاورزان با مراکز گیاه پزشکی مناسب نیست، افزود: این مطلب به اشتباه به اذهان خطور کرده که دریافت اطلاعات علمی در زمینه کشاورزی باید رایگان باشد، به‌عنوان مثال می‌توان گفت که یک هکتار باغ بادام یک میلیارد تومان درآمد داشته است، اما کشاورز حاضر نیست ۱۵ هزار تومان برای دریافت مشاوره گیاه پزشکی هزینه کند.

او علت دیگر استقبال کم از کلینیک‌های گیاه پزشکی را مربوط به سم فروشان عنوان و اضافه کرد: تاکنون نتوانسته ایم سم‌فروشان را سامان دهی کنیم و این افراد بدون نسخه در حال تجویز سم هستند، درصورتی که این امر در حوزه تخصص مراکز گیاه پزشکی بوده و قرار بر این است که سازمان نباتات کشور این مسئله را پیگیری کند.

شبانی ادامه داد: تمامی سم فروشان موظف هستند که تمام خرید و فروش خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.