معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد؛

تبادل آبی با دریای خزر مهمترین اقدام برای حفظ تالاب میانکاله

لاهیجان زاده گفت: بحث تبادل آبی با دریای خزر مهمترین اقدام برای حفظ تالاب میانکاله و خلیج گرگان است

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خلیج گرگان و تالاب میانکاله از نظر منابع آبی از دو بخش تاثیر می پذیرند،  اظهار کرد: وضعیت انتقال آب از رودخانه‌ها به تالاب و خلیج گرگان در فصل شروع بارندگی بهتر شده است، بنابراین ورودی آب از این طریق با توجه به بارندگی‌های نسبتاً خوب پاییز گذشته بیشتر شده است و با ادامه این روند شرایط بهتری رقم خواهد خورد.

او در ادامه بیان کرد: مهر و اوایل آبان ماه هرسال کمترین میزان آب در تالاب دیده می‌شود و آن را دچار خشکیدگی می‌کند، برآورد‌های خشکیدگی حدود ۸ تا ۱۰ هزار هکتار و بیشتر در سمت استان مازندران است؛ بنابراین برای جلوگیری از ادامه این وضعیت طرح جامع‌ تالاب و خلیج پرندگان به تصویب ستاد ملی هماهنگی و احیای تالاب‌ها رسیده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس این طرح ۵ ساله تمام دستگاه‌ها باید بودجه بندی خود را طوری انجام دهند که تالاب در پایان این زمان به وضعیت مطلوب خود برسد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: بحث تبادل آبی با دریای خزر یکی از مهمترین اقداماتی است که در این زمینه باید انجام شود مطالعات تبادل آبی دریای خزر در بهار و تابستان گذشته انجام شده و مشخص کرده است که چه اقداماتی باید انجام شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محل اتصال تالاب به دریا مهم است و البته اکنون برقرار است، اما به دلیل تمرکز رسوب گذاری در آنجا طی سال‌های گذشته ورودی آب کم شده است.  صد سال ها پیش تالاب میانکاله به‌دلیل همین رسوب‌گذاری‌های ایجاد شده است، اما در صورت ادامه این فرایند کل ارتباطات تالاب با دریا قطع و در نهایت به سرعت خشک می‌شود بنابراین باید هر چه زودتر وارد عمل شد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار