ماجرای پنج دی ماه حادثه دیدگان شمال تهران چه بود؟

یکی از هیمالیانوردان کشورمان که در زمان بروز حادثه ریزش بهمن در ارتفاعات شمال تهران حضور داشت، توضیحاتی درباره حادثه داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، روز جمعه پنجم دی ماه بر اثر برودت هوا و ریزش بهمن در ارتفاعات شمال تهران، ۱۵ نفر از کوهنوردان مفقود شدند و عده بسیاری نیز با حادثه روبه رو شدند.

حسین طاهری یکی از هیمالیانوردان کشور گفت : برخلاف دیگر حوادث، گروهی از کوهنوردان غیرحرفه‌ای و طبیعت‌گردان روز جمعه در ارتفاعات شمال تهران دچار حادثه شدند.

او گفت: برخی از افراد که تنها به قصد کوهپیمایی و طبیعت گردی به ارتفاعات «دارآباد» آمده بودند در ارتفاع ۲ هزار متری به دلیل ریزش بهمن جان خود را از دست دادند.

این کوهنورد باتجربه با اشاره به اینکه سه گروه کوهنورد حرفه‌ای در این حادثه جان خود را از دست دادند، افزود: تعدادی از کوهنوردان حرفه‌ای که روز جمعه به صورت انفرادی و یا گروهی قصد صعود به قلل را داشتند و از بیراهه اقدام به صعود کردند، نیز جان خود را دست دادند.

طاهری با اشاره به اینکه مسیر‌های صعود زمستانه با مسیر‌های تابستانه متفاوت است، ادامه داد: افرادی که روز جمعه در بیراهه دچار حادثه شده بودند برای زودتر رسیدن به قله مسیر‌های تابستانه، دهلیز و بهمن گیر را انتخاب کردند که دچار حادثه شدند.

او افزود: این افراد متاسفانه کسانی بودند که پیکر آن‌ها به دلیل دوربودن از مسیر اصلی و جابجایی توسط بهمن دیرتر از دیگران پیدا شد.

این هیمالیانوردگفت: عده‌ای از کوهنوردان حرفه‌ای برای انجام صعود سرعتی در زمستان (آلپی) تجهیزات کمی به همراه داشتند که به دلیل روبه رو شدن با برودت هوا دچار سرمازدگی شدند و برخی نیز جان خود را از دست دادند.

طاهری افزود: گروهی از کوهنوردان حرفه ای پیش از صعود اطلاعات مربوط به هواشناسی را دریافت نکرده بودند و از سرمای بیش از حد کوه‌های شمالی تهران خبر نداشتند که همین موضوع باعث شد تجهیزات گرمایشی لازم را به همراه نداشته باشند و دچار حادثه شوند .

او به گروه چهارم از حادثه دیدگان اشاره کرد و ادامه داد: گروهی از حادثه دیدگان در روز «جمعه سیاه کوهنوردی» افرادی با تجربه بودند و تجهیزات کافی نیز به همراه داشتند، اما در زمان لازم تصمیم به بازگشت نگرفتند.

این هیمالیانورد با بیان اینکه «در تقابل بین غرور انسان و قدرت طبیعت، پیروزی ازآن طبیعت است»، گفت: این افراد بیش از حد به توانایی‌های خود باور داشتند در حالی که در شرایط بد آب هوایی به هیچ عنوان نمی‌توان در ارتفاعات پیشروی کرد و عاقلانه‌ترین راه بازگشت است.

طاهری که روز جمعه در ارتفاعات «فشم» حضور داشت، اما از قبل عبور از مسیر بهمن گیر اقدام به بازگرداندن تیم کرده بود، افزود: کوهنوردان باید بدانند اگر در شرایط نامساعد بازگردند، می‌توانند در زمانی دیگر دوباره صعود کنند، اما اگر اصرار به صعود داشته باشند امکان دارد، دیگر به کنار خانواده باز نگردند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار