تمرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آموزش گروه سنی ۳ تا ۶ سال

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر تعلیم و تربیت دوره کودکی و برنامه ریزی منسجم برای گروه سنی ۳ تا ۶ سالگی از طریق تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تمرکز داریم.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بر اهمیت تمرکز در تعلیم و تربیت دوره کودکی و برنامه ریزی منسجم برای گروه سنی ۳ تا ۶ سالگی از طریق تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید داریم.

او تصریح کرد: در این زمینه مروری بر تجربه‌های جهانی صورت گرفت؛ که کشوری مثل ژاپن ۲/. درصد تولید ناخالص داخلی را برای گروه سنی ۳ تا ۵ سال اختصاص می‌دهد و به صورت سرانه ۷۸۶۳ دلار به هر نفر اختصاص می‌دهد و ۹۳% جامعه کودکان را مورد پوشش قرار می‌دهد. همچنین یکی از بهترین شاخص‌ها را کشور آلمان دارد که ۹/. درصد تولید ناخالص داخلی را برای دوره کودکی اختصاص می‌دهد و سرانه هزینه در این خصوص ۱۲۸۱۷ دلار است. حتی کشور همسایه ما ترکیه، به صورت سرانه ۵۲۵۰ دلار به تعلیم و تربیت گروه سنی ۳ تا ۵ سال اختصاص می‌دهد.

 عاملی گفت: امیدواریم با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسیر جدیدی در توجه به دوره اوان کودکی صورت گیرد. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتراک نظر داشتند که نسبت به این دوره مهم باید تمرکز جدی‌تری وجود داشته باشد که اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دستور جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

او در ادامه جلسه با اشاره به دستور اصلی جلسه پیرامون ستاد فناوری نانو گفت: گزارش این حوزه توسط دبیر ستاد فناوری نانو ارائه شد که حکایت از پیشرفت‌های بزرگ، افتخار آمیز و همه جانبه برای این حوزه داشت.

عاملی تصریح کرد: وجه برجسته فعالیت‌های حوزه نانو، همه جانبه بودن آن است. در حوزه ترویجی، یک میلیون و دویست هزار دانش‌آموز ما در سطوح مختلف آموزش نانو دیده‌اند و با مفهوم نانو فناوری آشنا شده‌اند و همچنین در تعداد مقالات از ۲۲ مقاله و رتبه ۵۷ سال ۲۰۰۱ توانسته‌ایم به رتبه چهارم جهان و ۱۲۰۰۰ مقاله در نشریات علمی بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ برسیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: عرصه نانو در قلمرو‌های مختلف مانند سلامت، انرژی، کشاورزی و... پیشرفت‌های زیادی داشته و صنایع نانویی رشد خوبی داشته‌اند به نحوی که از تعداد ۲ ثبت اختراع بین‌المللی در سال ۲۰۰۱ به بیش از ۲۶۰ ثبت اختراع بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ در حوزه فناوری نانو رسیده ایم و در حوزه ثبت اختراع ۲۴ درصد اختراعات ثبت شده جهانی مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

او اضافه کرد: ایران جزو ۷ کشور جهانی تعین‌کننده استاندارد‌های جهانی در حوزه نانو قرار است و تایید استاندارد‌های نانو توسط ۷ کشور برتر صورت می‌گیرد. این بدین معناست که استاندارد‌های بین‌المللی نانو بدون تایید ایران محقق نمی‌شود.

 عاملی گفت: در این جلسه ماده واحده‌ای در مورد ستاد نانو به تصویب رسید که بر اساس آن اصل ستاد مصوب شد و مقرر شد اساسنامه و ضوابط و مقررات مرتبط با حوزه نانو در ستاد راهبری نقشه جامع علمی نهایی و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه با اشاره به تحریم مراکز آموزشی جمهوری اسلامی ایران گفت: جای تاسف دارد که به جای اینکه تحریم درخصوص مراکز تولید خشونت، ترور و گروه‌های محارب مانند داعش اعمال شود، یک دانشگاه مهم مانند جامعه المصطفی (ص) العالمیه که کار آن صرفاً آموزشی و علمی است مورد تحریم قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


او ضمن محکومیت تحریم جامعه‌المصطفی (ص)، گفت: تحریم مراکز علمی و دانشگاهی در جهان کم سابقه است و امیدواریم سازمان‌های بین المللی، اندیشمندان و محافل علمی نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار