اصلاح ساختار بودجه، اعتبار ۱۸ استان از جمله بوشهر را کاهش می‌دهد/ ضعف شخصی با عنوان «مجلس انقلابی» پوشش داده نشود

استاندار بوشهر معتقد است که طرح اصلاح ساختار احکامی از بودجه ۱۴۰۰ که به تصویب مجلس رسیده است، ۱۸ استان را دچار مشکل می‌کند و اعتبارات بوشهر را به شدت کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر امروز در نشست کارگروه رفع موانع تولید استان بوشهر بیان کرد: در صورت تصویب اصلاح ساختار بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان، اعتبار این استان به شدت کاهش پیدا می‌کند و همچنین ۱۸ استان از این اصلاح ساختار آسیب می‌‎بینند.

او افزود: استان‎های مرزی و کمتر توسعه یافته در کانون این کاهش اعتبار قرار می‏‌گیرند، در این زمینه نمایندگان استان پیگیری‌های خوب و مثبتی داشتند و حتی به شورای نگهبان نیز نامه نوشتند.

استاندار بوشهر عنوان کرد: پیرو سخنان نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ضرورت حفظ شان مجلس، به گفته امام خمینی، مجلس در راس امور است و همه قوا باید در کنار هم باشند تا کشور رو به جلو حرکت کند. هر قوه‌‏ای که در مسیر حرکتی خود کُند باشد، به زیان کشور است و فرقی هم ندارد کدامیک از سه قوه با کندی روبه‌رو باشد.

تلاش کردم آرامش در بوشهر حکمفرما باشد

گراوند، با بیان اینکه همه باید در کنار هم اداره کشور را به جلو ببرند، افزود: مجلس رودخانه روانی است که تعدادی از آن می‏‌روند و شماری نیز به آن ورود می‎کنند و در نظام جمهوری اسلامی مجلس همواره تکیه‎گاه محکمی برای نظام، کشور و انقلاب بوده‌است.

او در همین حال به این نکته اشاره کرد که، همه باید مراقب باشند از عبارت «مجلس انقلابی» به شکلی استفاده نکنیم که با استفاده از این ادبیات ضعف شخصی خود را زیر آن پوشش دهیم.


بیشتر بخوانید


استاندار بوشهر ادامه داد: از روز ورودم به استان بوشهر همواره سعی کردم، آرامش بر استان حاکم باشد و به لطف خداوند این مهم تاکنون محقق شده‌است. از این رو، شایسته نیست که خدای ناکرده به گونه‌ای صحبت کنم که به قصد تضعیف دوستان باشد.

نخستین کسی بودم که به اعتبارات آلایندگی واکنش نشان دادم

او افزود: در برخی از جا‌ها شاید نمایندگان استان مخالف موضوعی باشند، ولی مجلس آن را تصویب کند. مجلس یک جمع ۲۹۰ نفره است و طرح‎های مختلفی در آن تصویب و یا رد می‎شود که حق اظهارنظر موافق و مخالف درباره آن‌ها محفوظ است و در نهایت در صورتی که قانون شد، همه باید از آن تبعیت کنند.

استاندار بوشهر بیان کرد: در سال ۹۷ نخستین نفری بودم که در موضوع اعتبارات آلایندگی سازمان محیط زیست موضع‌گیری کردم و تا زمانی که در این حوزه موضع‌گیری نکرده بودم هیچ‌کس در استان بوشهر در این باره صحبت نکرده بود. هیچ‌گاه هدفم تضعیف نمایندگان سابق و کنونی نبوده است و تنها برای حفاظت از منافع استان اعلام موضع کرده‌ام.

آمار تخصیص اعتبارات بوشهر در سال‌های اخیر

گراوند ادامه داد: در موردی که نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفته است، چهار هزار میلیارد تومان از اعتبارات استان تخصیص پیدا نکرده‌ باید یاد داشته باشیم بین تصویب اعتبار و تخصیص تفاوت است و خود نماینده نیز می‎داند که این دو موضوع دو مقوله جداگانه هستند.

او بیان کرد: براساس وصول و درآمد خزانه سهم استان‏‌ها را می‎دهند و خارج از درآمد استان‌‏ها اعتباری برای آن‌ها محقق نمی‏‌شود.

استانداربوشهر گفت: از سال ۸۷ که درآمد‌های نفتی خوب بود و تخصیص اعتبارات استان بوشهر نیز ۱۰۰ درصد محقق شد، ولی در سال ۹۰ تخصیص ۹۴ درصد شد.

گراوند ادامه داد: در سال ۹۱ نیز  ۳۸ درصد اعتبار این استان تخصیص یافت که دلیل آن تحریم‎ها و کاهش درآمد‌ها بود و این کاهش نیز ارتباطی به دولت‎ها ندارد.

او عنوان کرد: در سال‎های ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ میزان تخصیص اعتبارات استان بوشهر به ترتیب ۴۵.۹۳، ۸۳، ۷۶، ۶۱، ۷۰.۰۷، ۶۵.۵ و ۵۷ درصد بوده است.

استاندار بوشهر گفت: در برنامه ششم توسعه استان بوشهر با حکم صادرات خالص گاز مواجه شد که این موضوع اعتبار این استان را به میزان قابل توجهی کاهش داد و پیگیری‏‌های لازم نیز در این زمینه در دیدار با رئیسان سابق و کنونی مجلس انجام شد.

مدیریت استان بوشهر با همه گرفتاری‎ها پای کار است

گراوند تاکید کرد: با شرایط خاص کشور، امسال برای سد خاییز ۳۰ میلیارد تومان مازاد بر اعتبار سفر رئیس جمهور گرفته شد و امسال نیز افتتاح می‌‏شود.

او ادامه داد: برای ادامه ساخت سد دالکی نیز ۲۵ میلیارد تومان از اعتبار طرح‌های اولویت‎دار اختصاص یافت که در اعتبارات بوشهر نشان داده نمی‎شود. این سد را با ۸ درصد پیشرفت تحویل گرفتم و اکنون پیشرفت آن ۳۲ درصد است و دنبال اعتباری هستیم که در صورت تحقق سال آینده به میزان ۱۲۰ میلیون مترمکعب آبگیری شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: در دو هفته گذشته نیز ۲۵ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر سهم استان از خزانه گرفته شد تا برای طرح‌‏‌های مطالعاتی در حوزه منابع طبیعی هزینه شود.

گراوند افزود: مدیریت این استان افتخار دارد که با همه سختی و گرفتاری‎ها در حوزه توسعه با تمام وجود پای کار آمده تا چرخ توسعه استان در حرکت با اختلال مواجه نشود.

او اشاره کرد: سد‌های باغان و دشت پلنگ هیچ جایی در بودجه نداشت و سال ۹۲ مقرر شد عملیات اجرایی این دو طرح آغاز شود و پیش از سال ۹۷ که اعتبار ۸۴ میلیارد تومانی سهم ۱۵ درصد کارفرما تامین شد، حتی هزار تومان نیز برای آن تامین نشده بود.

در این شرایط سخت فاینانس گرفتیم

گراوند عنوان کرد: اکنون سد باغان بیش از ۴۵ درصد پیشرفت دارد و با افتخار اعلام می‏‌کنیم بوشهر یکی از استان‎هایی است که توانسته در این شرایط سخت از منابع فاینانس، اعتبار بگیرد.

او افزود: اعتبار سد دشت پلنگ نیز ۳۲۴ میلیارد یوآن (واحد پول چین) بود که ۱۵ درصد سهم کارفرما تامین اعتبار شد تا روند اجرا، کار سرعت گیرد.

استاندار بوشهر گفت: مجموع اعتبار سد‌های باغان و دشت پلنگ در مجموع ۷۰۰ میلیارد یوآن است که در این زمینه از تلاش‎‏های نماینده سابق شهرستان‏‌های دشتی و تنگستان برای تخصیص نقدینگی مورد نیاز آن‌ها قدردانی می‏‌شود.

تشکر از نمایندگان مجلس دهم برای اجرایی شدن راه آهن

گراوند ادامه داد: راه‎آهن نیز که در مصوبه‏‌های دولت جایی نداشت و تنها ۲۵۰ کیلومتر آن مصوبه شورای اقتصاد داشت یعنی تا ورود به مرز استان بوشهر، با پیگیری‎های صورت گرفته طولش به ۴۵۰ کیلومتر افزایش یافت.

او از نمایندگان استان بوشهر در مجلس به ویژه نمایندگان دوره دهم قدردانی کرد که با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار خود، زمینه اجرایی شدن طرح راه آهن را فراهم کردند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.