گفتگو‌های ترکیه و آمریکا در پی تحریم‌های واشنگتن

در پی تحریم‌های آمریکا بخاطر خرید سامانه اس-۴۰۰ از سوی ترکیه، واشنگتن و آنکارا مذاکراتی را با همدیگر آغاز کرده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی تحریم‌های اخیر واشنگتن علیه آنکارا، آمریکا و ترکیه مذاکراتی را با همدیگر آغاز کرده اند.

طبق اعلام خبرگزاری رویترز، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز، چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد ترکیه و آمریکا مذاکراتی را برای تشکیل یک گروه کاری مشترک در زمینه تحریم‌های آمریکا که بر سر مسأله خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ حاصل شده بود، آغاز کرده اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است تمایل دارد گروهی کاری را راه اندازی کند.

چاووش اوغلو در ادامه افزود: در دیدارمان با پمپئو، ما اعلام کردیم درخواست ما همچنان پابرجاست و آمریکایی‌ها گفتند بیایید با هم بر سر این مسأله کار کنیم. هم اکنون مذاکراتی صورت گرفته است؛ اما گروه کاری مشترک هنوز تشکیل نشده است.

ترکیه گفته است خرید سامانه اس-۴۰۰ یک گزینه نیست، بلکه یک نیاز است؛ چرا که آن‌ها قادر نبوده اند سیستم‌های پدافندی از هر کدام از همپیمانان ناتو خریداری کنند.

واشنگتن مدعی است سامانه اس-۴۰۰ تهدیدی را برای جنگنده‌های اف-۳۵ سامانه‌های دفاعی ناتو شکل می‌دهد.

پیشتر مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس قانون لایحه دفاعی این کشور را که شامل اعمال تحریم علیه ترکیه نیز است را به شکل نهایی تصویب کرد. کنگره آمریکا مجوز اعمال تحریم علیه ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» از روسیه را صادر کرده است.

پس از این اقدام نعمان کورتولموش معاون رئیس حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به آمریکا هشدار داد که اگر تحریم‌ها علیه ترکیه اعمال شود، این روند باعث تضعیف قدرت ناتو خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار