مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سد کمندان شهرستان ازنا اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار سال آینده آبگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: عملیات هیدرومکانیکال، الکترومکانیکال و ابزار دقیق بدنه سد کمندان در حال انجام است و با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبار مصوب این پروژه امسال از ۴۰ میلیارد تومان به مبلغ ۹۸ میلیارد تومان افزایش یافته است.

او افزود: همچنین مقرر شده است از محل اعتبارات جهش تولید نیز مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد که در صورت تحقق اعتبارات فوق، سد کمندان در سال آینده آبگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به نقش سد‌ها در اشتغال‌زایی اظهار داشت: تکمیل سد‌ها علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی، تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

سد مخزنی کمندان با هدف تامین آب شرب شهر‌های ازنا و الیگودرز و آبیاری پنج هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورز منطقه در دست انجام است.

اکنون ۱۵ سد در استان لرستان با اهداف مختلف برقابی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است.

رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، کمندان ازنا، مروک دورود، تاج امیر نورآباد، ایوشان، مخمل کوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره جزو سد‌های در دست ساخت لرستان هستند.

لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی، گسترش سازند‌های ریزدانه، توپوگرافی کوهستانی و میانگین بالای بارش‌ها با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و در بین شهرستان‌های استان نیز به‌ترتیب پلدختر و خرم‌آباد رتبه اول و دوم بروز سیل را دارند که سدسازی ضمن کمک به مدیریت صحیح منابع آب، مانع از جاری شدن روان آب‌ها و بروز سیلاب‌های ویرانگر در این منطقه می‌شود.

مهم‌ترین بخش هر سد تجهیزات هیدرومکانیک آن است، تجهیزات هیدرومکانیکال شامل آشغالگیر، سرریز، تخلیه کننده عمقی، شیرآلات، دریچه‌های کشویی، دریچه‌های قطاعی و جرثقیل‌ها هستند.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.