اجرای برگزیت و امید اسکاتلندی‌ها به کسب استقلال از انگلیس

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مردم اسکاتلند امیدوارند عملی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، راهی برای استقلال کشورشان از انگلیس باز کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه نوشت با وجود آنکه اجرای تدابیر قرنطینه، مراسم سال نو میلادی در اسکاتلند به شدت تحت تاثیر قرار داده است، ساکنان امیدوارند عملی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به جرقه‌ای برای کسب استقلال اسکاتلند مبدل شود.

همزمان با اجرای تدابیر قرنطینه در پی شیوع کرونا، در خیابان‌های ادمینبورگ یکی از بزرگترین شهر‌های آن، کسی برای برگزاری جشن تحویل سال ۲۰۲۱ حضور نداشت. این در حالی است که شمار زیادی از اسکاتلندی ها، ناخرسند از عملی شدن برگزیت، امیدوارند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به جرقه‌ای برای کسب استقلال مبدل شود.

عصر روز پنجشنبه شماری از فعالان پرچم در دست، در اقدامی نمادین در برابر پنجره‌های پارلمان اسکاتلند، در مخالفت با قرنطینه تظاهرات کردند.

از نظر حزب نخست‌وزیر استقلال‌طلب اسکاتلند موسوم به حزب اس‌ان‌پی، مسیری سیاسی و خشمی که بتوان روی آن سرمایه گذاری کرد، وجود ندارد.

حزب نیکولا استورجن، نخست وزیر اسکاتلند، به شدت از برگزاری انتخابات محلی ماه مه (آینده) و ضرورت حق برگزاری همه پرسی خودمختاری حمایت کرده است. آخرین همه‌پرسی استقلال طلبان در سال ۲۰۱۴ برگزار شد.

پیروزی گسترده حزب اس‌ان‌پی می‌تواند به تشدید فشار‌ها بر لندن برای پذیرش دومین همه‌پرسی که اندیریف ۲ نام گرفته است، منجر شود. پافشاری بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، بر مخالفت با همه‌پرسی نیز می‌تواند خطر شکل‌گیری بحرانی مرتبط با قانون اساسی به دنبال داشته باشد.

سال ۲۰۲۱، سالی تعیین کننده؟

بر اساس آخرین نظرسنجی انجام گرفته توسط ساوانتا کوم رس در نیمه ماه دسامبر، ۵۸ درصد اسکاتلندی‌ها - از این پس و به شکلی بی سابقه - از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

نیکلا مک ایوان، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی در دانشگاه ادمینبورگ، در این‌باره گفت: تشخیص میزان گرایش‌ها دشوار است.

گرایش‌ها و نظرات در حال نوسان هستند. در نیمه اول سال ۲۰۲۰ نظر مردم در مورد برگزیت ۵۰/۵۰ بود. در نیمه دوم سال، حمایت مردم از برگزیت ابتدا ۵۰ درصد بود و این نرخ به ۵۹ درصد رسید. این تغییر، عمدتا با چگونگی اداره اپیدمی کووید-۱۹ مرتبط بوده است.

نخست وزیر محبوب اسکاتلند از ماه مه برای برگزاری نشست‌های مطبوعاتی وارد عمل شد و از آن زمان ۱۵۰ نشست برگزار کرد. روزنامه چپگرای گاردین روش وی را واقعا قابل اعتماد و محتوی مشاوره‌های محتاطانه و سنجیده توصیف کرد. نخست وزیر اسکاتلند در مقایسه با جانسون -که عملکرد وی در قبال اپیدمی مملو از تغییرات قلمداد می‌شود- از اداره محلی بحران سلامت سود برد.

مایک بلک شاو، از مدافعان کسب استقلال اسکاتلند، مبارزه برای برگزاری همه‌پرسی را از هم اکنون در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده است. وی در این باره گفت: سال ۲۰۲۱ برای جنبش استقلال‌طلبی سالی تعیین‌کننده خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار