احیای موقوفه هاى‌تاریخى در فارس

موقوفه هاى مهم تاریخى در استان فارس مرمت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون بهره ورى اقتصادى اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: این آمادگى وجود دارد که خانه هاى تاریخى، آب انبار‌ها و اماکن تاریخى در استان براى بهسازى و مرمت در اختیار بخش خصوصى قرار گیرد.

سعید شریفى افزود: بر اساس سیاست هاى اوقاف، مرمت برخى موقوفه هاى مهم تاریخى در دستور کار است و احیاى کاروانسرا‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: از آب انبارهاى مناطق جنوبى استان فارس گرفته تا کاروانسراها، حسینیه ها، مساجد تاریخى و حتى مغازه هاى بافت قدیم جزو موقوفات تاریخى هستند.

معاون بهره ورى اقتصادى اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس تاکید کرد: بخش قابل توجهى از فضاهاى میراثى فارس همچون مسجد نصیرالملک، بازار وکیل و مسجد مشیر در ردیف ابنیه هاى تاریخى درجه یک کشور هستند و بزرگترین ظرفیت آن‌ها در حوزه گردشگرى است.

شریفى با بیان اینکه موقوفات تاریخى نقش عمده اى در اشتغال زایى و رونق اقتصاد دارند، افزود: اوقاف فارس براى همه موقوفات تاریخى هیات امنا تشکیل داد ه و با ساماندهى مدیریت این بناها، احیاى فضاهاى این چنینى را با توجه به ظرفیت‌ها در دستور کار قرار داده است.

او با اشاره به موقوفه هایى که احیاى آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است، افزود: برخى ابنیه هاى تاریخى، سالیان سال به حاشـیه رفته و مورد توجه نبوده اند.

به گفته شریفی، تعدادى از کاروانسـراهاى تاریخى در شهرستان آباده به سرمایه گذار تحویل داده شده تا با توجه به طرح مرمت و میراثى، این بنا‌ها به شرایط اولیه خود بازگردند.

او گفت: با احیاى چنین موقوفه هایى، ظرفیت گردشگرى فعال خواهد شد، اما در عین حال بعضى موقوفه هاى تاریخى نیز درآمد زا نیستند و حفظ و نگهدارى آن‌ها به جذب اعتبارات نیاز دارد.

معاون بهره ورى اقتصادى اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس اظهارداشت: تمام دستگاه هایى مسوول در استان باید به یارى اوقاف بیایند و براى جذب اعتبارات در راستاى احیا، حفظ و نگهدارى موقوفه هاى تاریخى چانه زنى کنند.

شریفی با بیان اینکه هر سال اعتباراتى براى مرمت موقوفات، جذب شده و گوشه هایى از یک موقوفه مرمت مى شود، ادامه داد: مرمت آثارى همچون مسـجد نصیرالملک ممکن اسـت ۱۰ سال به درازا بکشد چنانچه هر سال براى بخشى از آن یک طرح تعریف مى شود و در مدت زمان مشخصى کار به اتمام مى رسد.

او افزود: پارسال، مرمت بخشى از مسجد وکیل در دستور کار قرار گرفته و در قسمت هایى از آن، طرح هایى تعریف شده که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکى داشته است.

معاون بهره ورى اقتصادى اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: علاوه بر این بخش قابل توجهى از کالا انبار سراى مشــیر که در سالیان گذشته زیر خاک بود نیز پس از کشف، احیا شده و همه این اقدامات نشان مى دهد که موقوفه هاى تاریخى، ارزشمند هستند و نباید گرد فراموشى بر آن نشسته شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار