روابط پکن و واشنگتن بر سر دو راهی جدید ارتباطی

پس از تنش‌های اقتصادی و سیاسی میان چین و آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، با آمدن جو بایدن در آینده نزدیک پکن امیدوار به برقراری روابط محکم‌تر با واشنگتن است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از بازگشت روابط پکن و واشنگتن به یک مسیر درست، پس از یک دوره ارتباط دشوار خبر داد.

روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان در میان یک سری اختلافات بر سر تجارت، حقوق بشر و شیوع ویروس کرونا از کشور چین، تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. آمریکا در آخرین اقدام خود ده‌ها شرکت چینی را که به گفته آن‌ با ارتش ارتباط داشتند، در لیست سیاه قرار داد.

وانگ یی گفت: سیاست‌های اخیر آمریکا در برابر چین به منافع هر دو کشور آسیب رسانده و خطرات بزرگی را برای جهان به وجود آورده است.

او افزود: اکنون فرصتی برای دو طرف فراهم شده است تا دریچه ای از امید را باز  و دور جدیدی از گفتگو را آغاز کنند.

وزیر خارجه چین از آمریکا خواست تا به رشد اقتصادی و امور داخلی چین احترام بگذارد. او اضافه کرد: اگر واشنگتن عبرت بگیرد، اختلافات بین دو طرف قابل حل است.

وانگ یی تاکید کرد: ما می‌دانیم که برخی از افراد در آمریکا نسبت به توسعه سریع چین نگران هستند، اما پایدارترین رهبری این است که برای پیشرفت کشور خود تلاش کنید نه اینکه از پیشرفت سایر کشور‌ها جلوگیری کنید. 

مقامات آمریکایی چین را به سرپوش گذاشتن در موضوع شیوع ویروس کرونا در مراحل اولیه خود در این کشور متهم کردند و مدعی شدند: چین اجازه می‌دهد ویروس کرونا بسیار بیشتر و سریعتر گسترش یابد.

وانگ یی در جواب به این اتهامات گفت: چین تمام تلاش خود را برای مقابله با شیوع ویروس انجام داده است، ما اولین کسانی بودیم که  شیوع این ویروس را به جهان گزارش دادیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار