باشگاه خبرنگاران جوان برگزار کرد؛

میزگرد مجازی تحلیلگران بین‌المللی از پنج گوشه دنیا درباره سپهبد قاسم سلیمانی

پس از گذشت یک سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی، تحلیلگران خارجی به سوالاتی درباره شهادت ایشان پاسخ می‌دهند.

تنها ساعاتی از یک سالگی جنایت فجیع آمریکا در عراق می‌گذرد. در چنین روزی یعنی سوم ژانویه سال ۲۰۲۰، نظامیان تروریستی آمریکایی در حمله‌ای ناجوانمردانه و نه در میدان نبرد، خودروی حامل سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس فرمانده الحشد الشعبی را مورد هدف قرار داده و فرماندهان مقاومت را به شهادت رساندند.

هرچند که یک سال از آسمانی شدن «رفیق خوشبخت ما» می‌گذرد، اما داغ هجران او همچنان بر قلب‌های عاشقان حاج قاسم سنگینی می‌کند و از خشم و نفرت ما نسبت به آمریکا و مخصوصا اشخاص دخیل در این جنایت همچون دونالد ترامپ، کم نشده که اتفاقا زیاد هم شده است.

سپهبد سلیمانی به عنوان یک فرمانده باصلابت و همه تن‌حریف، الگویی کامل برای یک جوان مسلمان است. وی همزمانی که از استعدادی سرشار در حوزه نظامی برخوردار بود و حتی دشمنان را به تحسین وا می‌داشت، زوایای معنوی خود را هم به اوج رسانده بود. 

محورهای متنوعی درباره شخصیت حاج قاسم وجود دارد و سوال‌های فراوانی درباره شهادت ایشان مطرح است. به همین بهانه گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میزگردی مجازی با حضور تحلیلگران خارجی از پنج گوشه جهان را برگزار کرده و در آن به برخی از پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. سوال‌ها و جواب‌های کارشناسان را در ادامه ببینید و بخوانید.

کوین بارت: آمریکا مغز متفکر داعش است و از اقدامات ژنرال سلیمانی علیه داعش ناراضی بود

کوین بارت تحلیلگر مسائل غرب آسیا تاکید کرد: «سال گذشته در سوم ژانویه، ژنرال قاسم سلیمانی کشته شد و امروز اولین سالگرد شهادت اوست. اینجا در آمریکا سوال‌های زیادی درباره کشتن وحشتناک، تنفرآمیز و اشتباه این فرمانده قهرمان ایران از سوی آمریکا مطرح شده است. در میان این سوالات، این دغدغه واقعی مردم آمریکا است که چرا دونالد ترامپ و حکومت او دروغ گفت و مدعی شد که علت انجام این قتل این بوده که حملات مختلفی علیه آمریکا در منطقه در راه بوده، حال آنکه هیچ‌گونه سندی درباره هرگونه حمله‌ای از جانب ایران وجود ندارد؛ و مقامات آمریکایی در رده‌های بالا اکنون اعتراف می‌کنند که ترامپ دروغ می‌گفته است. اما سوال دیگری که مطرح شد و همچنان بدون پاسخ مانده، این است که چرا آمریکایی‌ها از ژنرال سلیمانی خوششان نمی‌آمد؟!»

وی در ادامه تاکید کرد: «کسی که به طور فوق‌العاده‌ای در مبارزه با داعش موفق بود. مبارزه با داعش تنها توجیه حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه در آن مقطع بود. در حالی که ژنرال سلیمانی به صورت موثری در عملیات‌های ضد داعش موفق بود، اما هیچگاه از سوی آمریکایی‌ها تقدیر نشد؛ بنابراین چرا به این صورت بوده است؟»

بارت در ادامه به خلق داعش از سوی واشنگتن اشاره و تصریح کرد: «اگر به عقب بازگردیم و کمی فکر کنیم که داعش اساسا چطور بوجود آمده است. ما تحقیق و بررسی کردیم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که «ابوبکر البغدادی» در کمپ «بوکا» زندانی آمریکایی‌ها بوده است. نظامیان آمریکایی دروغ گفتند و مدعی شدند که البغدادی تنها برای ۱۰ ماه در این زندان حضور داشته است. اما بر اساس شواهد مختلف ابوبکر البغدادی سال‌ها در زندان‌های آمریکایی در «ابوغریب» و «بوکا» حضور داشته است؛ و بدین ترتیب آنچه گفته می‌شود این است که داعش تحت نظر و حمایت آمریکا بوجود آمده است. در واقع احتمالا اتاق‌های فکری از آمریکا در ایجاد داعش نقش داشته‌اند. اتاق فکر «زامبی‌های پولکی و مزدور آمریکایی» که سر‌ها را می‌برند و جگر‌ها را می‌خورند تا برای حضور آمریکا در منطقه دلیل‌تراشی کنند و مخالفان واشنگتن در منطقه مانند حکومت بشار اسد را سرنگون و همچنین چهره واقعی «اسلام» را با نمایش سربریدن و جگرخوار‌ها از قاب تلویزیون‌ها خدشه دار کنند».

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه افزود: «بنابراین آمریکا در خلاصی از شر داعش جدی نبود و تمایل داشت تا کمی بیشتر عمر کند و در پشت صحنه آن‌ها اصلا خوشحال نبودند که سلیمانی تا این حد در برابر داعش موفقیت کسب کند آن‌هم چنین شجاعانه، وی بار‌ها و بار‌ها با هلی‌کوپتر تا خط مقدم داعش پیش رفت و جان خود را به خطر انداخت. تا حدی که دشمنان و مقامات آمریکایی که اصلا با او موافق نبودند مجبور به تحسین شجاعت او شدند.

بارت نهایتا این را هم گفت که: «حقیقت این است که آمریکا درباره اتفاقاتی که در غرب آسیا در حال رخ دادن است، دروغ می‌گوید؛ و یکی از دروغ‌ها این است که داعش دشمن آمریکا به حساب می‌آید در حالی که بوجود آورنده آن واشنگتن است. یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها ژنرال سلیمانی نماد محور مقاومت را به بزدلانه‌ترین حالت در تاریخ ترور می‌کنند در حالی که او برای مذاکره در بغداد حضور پیدا کرده، این است که آن‌ها نمی‌توانند حقیقت را اعتراف کنند که آن‌ها از ژنرال سلیمانی بابت مبارزه با داعش تقدیر نمی‌کنند، چراکه خود آن را بوجود آورده‌اند».

مرضیه هاشمی: آمریکا در ترور حاج قاسم شکست‌ خورد چون هر ایرانی یک سلیمانی هست

مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی ایرانی گفت: «آمریکا با شهید کردن سردار سلیمانی، هدف‌های مختلفی داشتند. یکی از اصلی‌ترین اهدافی که از همان اول انقلاب هم آن را پیگیری می‌کردند، ناامید کردن مردم بود. آمریکا به همراه برخی دیگر از کشورهای غربی و منطقه‌ای پروژه داعش را از سال‌های پیش پیاده کردند. و داعش قرار بود که به طور کامل آرامش را از منطقه بگیرد، همچنین دولت و ملت سوریه را به طور کامل نابود کنند و بر عراق کاملا مسلط شوند و البته هدف اصلی هم ایران بود».

هاشمی که تجربه رفتار نژادپرستانه و مستکبرانه نظام آمریکا را دارد، تاکید کرد: «سردار سلیمانی اصلا نماد مقاومت هست. ایشان از همان ابتدای انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی تا تاریخ شهادت، از خود مقاومت نشان داد. آن‌ها نمی‌خواهند که مردم دیدگاه مقاومت داشته باشند. چراکه اگر دیدگاه مقاومتی و ایمان به خدا وجود داشته باشد، دیگر ترسی در کار نخواهد بود و حاضر می‌شوند در مقابله با ظلم کارهای مختلفی انجام دهند».

وی نهایتا خاطرنشان کرد: «اما آنها تمایلی نداشتند که این کار شکل بگیرد. آن‌ها تصور می‌کردند که با ترور سردار سلیمانی، ایران و منطقه ناامید می‌شوند. اما در نقطه مقابل شاهد آن بودیم که در تشییع جنازه شهید سلیمانی، موج عظیمی از مردم و حتی بچه های کوچک می‌گویند که منم قاسم سلیمانی هستم. و این نشانه آشکاری است که آن‌ها در ماموریت خود ناموفق بوده‌اند و انشالله نمی‌شوند. و مردم جمهوری اسلامی ایران و منطقه، همیشه خط مقاومت علیه ظلم را انتخاب می‌کنند و به لطف خدا ما پیروز می‌شویم». 

تیم اندرسون: قاسم سلیمانی امنیت منطقه را از لبنان تا افغانستان به ارمغان آورد

تیم اندرسون تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: «خیلی واضحه که حاج قاسم سلیمانی فرمانده مهمی در منطقه بودکه در مقابل داعش دفاع کرد و در لبنان، مدیترانه تا افغانستان امنیت را محیا کرد. نیویورک تایمز درباره سلیمانی می‌گوید او به نقش رئیس جمهور «بشار اسد» در سوریه کمک کرد، اما این نقش او را دقیقا در نقطه مقابل سیاست آمریکا قرار داد، این برای ۲۰۱۲ است که [آمریکایی‌ها]امید داشتند آینده عراق متحدی برای آمریکا باشد، سرنگونی اسد را تضمین کند و تلاش ایران برای بدست آوردن نقشی اساسی در منطقه را مهار کند».

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «و به خاطر همین آن‌ها داعش را در آن زمان در لیست منطقه خود قرار دادند. در ۲۰۱۷ او را از «مشهورترین افراد ایران و قهرمان ملی که با دشمنان ایران مبارزه می‌کرد» خواندند و او با جنگ علیه «دولت‌های به اصطلاح اسلامی در عراق و سوریه» به عنوان استراتژیست برتر ارتش خارجی ایران باقی ماند. این در رسانه‌های آمریکایی به خوبی شناخته شده بود».

اندرسون در ادامه افزود: «محبوبیت او بیشتربه دلیل ذهن ایرانی، فداکاری و تواضع اوست. به عبارتی رسانه‌های دشمن هم در بیشتر موارد به جنبه‌های شخصیت و نقش او به شکلی دقیق می‌پرداختند و البته صحبت‌هایش درباره ترامپ در سال ۲۰۱۸ به شکلی گسترده در رسانه آمریکا منتشر شده بود که اگر تو جنگ را شروع کنی ما به آن خاتمه می‌دهیم.»

این تحلیلگر اهل استرالیا در ادامه اینطور ادامه می‌دهد: «خب این به این معناست که دشمن، علیرغم پروپاگاندای موجود، «تصویری اسکیزوئید از ژنرال سلیمانی» داشت، آن‌ها تلاش کردند بگویند او دشمن است و به تروریست‌ها کمک می‌کند. اما بیشتر رسانه‌ها به نقش عظیم او در منطقه اذعان داشته‌اند که قطعا در مقابل جنگ‌های فریبکارانه و کثیف در منطقه پیشگام بوده است».

شبیر حسنعلی: سلیمانی یار واقعی امام زمان بود و این راز محبوبیت ایشان است

شبیر حسنعلی اسلام‌شناس و پژوهشگر دینی گفت: «موضوعی که پرسیده شده درباره این است که چه ویژگی حاج قاسم او را تا این حد در میان ملت‌ها محبوب کرده و به چه دلیل همه سربازان و یاران او با تمام وجود از او پیروی می‌کردند. فکر می‌کنم اول از همه برای این که حاج قاسم را بشناسیم باید بفهمیم که اصول او چه بوده است. او کسی بود که اسلام حقیقی به طور مطلق در زندگی او جاری شده بود. همین موضوع باعث جذابیت شهید سلیمانی شد».

وی در ادامه افزود: «هر آنچه که انجام می‌داد برای رضای الله سبحانه و تعالی بود. وعده خداوند این است «اگر شما در مسیر خدا گام بردارید، آنگاه خدا به شما عزت و احترام می‌بخشد». وقتی به حاج قاسم در دوران دفاع مقدس نگاه می‌کنیم، به هر جایی که می‌رود، درست مانند شهید چمران، رفتار او مهربانانه و محترمانه است. و روحیه کمک رسانی از خود نشان می‌دهد. وقتی حاج قاسم به سوریه و عراق رفت. او در ابتدا قصد کنترل کردن مردم در حوزه نظامی را نداشت. بلکه ابتدا به وضعیت معیشت و زندگی آن‌ها رسیدگی می‌کرد».

حسنعلی به مهربانی حاج قاسم اشاره می‌کند و می‌گوید: «داستانی به یاد دارم، زمانی که حاج قاسم به سنجار عراق که محل زندگی ایزدی‌ها بود، رفت. هنگامی که داعش به منطقه وارد شده بود، مقاومت مشغول عملیات‌های آزادسازی بود. خانه یک خانواده ایزدی در آن منطقه و به علت درگیری‌ها آسیب دیده بود. حاج قاسم برای آن‌ها نامه می‌نویسد و می‌گوید از این موضوع متاسف است و پولی را برای بازسازی خانه آن‌ها در نظر می‌گیرد. این رفتار، رفتاری اسلامی است. اسلام بر حفاظت از انسان‌ها تاکید دارد و اینکه کشتار انسان‌ها در اسلام معنایی ندارد».

این پژوهشگر دینی درباره اهمیت حس نوع دوستی سپهبد سلیمانی گفت و تصریح کرد: «اهمیتی ندارد که چه دین و مسلکی دارند، حفاظت از آن‌ها در اولویت است. اهمیت ندارد که آن‌ها مسلمان و شیعه هستند یا خیر، انقلابی هستند یا نه. آن‌ها انسان‌های مظلومی بودند که حاج قاسم به کمک آن‌ها رفته بود؛ و این به دلیل آن است که حاج قاسم یار واقعی امام زمان (عج) است. امام مهدی که ما آن را می‌شناسیم، تنها متعلق به مظلومان شیعه، مسلمان، ایزدی و یا مسیحی نیست.  او پیشوای همه مظلومان عالم است. حاج قاسم به عنوان سرباز امام زمان و کسی که به او عشق می‌ورزد. رفت تا به همه انسان‌های مظلوم و مستضعف یاری رساند، آن‌هایی که از حضور داعش متحمل ضرر شده بودند و مسلم است که داعش پروژه‌ای آمریکایی و اسرائیل است».

نوام چامسکی: اگر ایران یک ژنرال آمریکایی را ترور می‌کرد، واشنگتن قطعا پاسخ می‌داد

یکی از سوالات مهمی که اکنون مطرح می‌شود، این است که اگر فرضا، ایران چنین اقدام تهاجمی را انجام می‌داد و یک ژنرال آمریکایی را در منطقه ترور می‌کرد، چه اتفاقی ممکن بود رخ دهد. نوام چامسکی در پاسخی مکتوب به این پرسش مهم پاسخ داده است. چامسکی معتقد است: «اگر ایران یک ژنرال آمریکایی را ترور می‌کرد، واشنگتن قطعا یک پاسخ نظامی از خود نشان می‌داد و از راه دور، مواضع ایران را مورد هدف قرار می‌داد». 

این تحلیل چامسکی نشان می‌دهد که سیلی سخت کشورمان در حمله به پایگاه عین‌الاسد اقدامی بجا و حداقل تاوانی بوده که آمریکا پرداخت کرده است.

محمدحسن نیک‌بین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
از قدیم گفتن ترس برادر مرگه اگر ایران ضربات سنگینی هم بر آمریکا وارد می ساخت آنها هرگز وارد یک جنگ گسترده نمی شدند. مسؤلان ما بسیار ضعیف عمل کردند و به ترامپ اجازه دادند تا دست به یک قمار بزرگ بزند. قاطعانه باید تروریست های آمریکایی را محاکمه و سپس مجازات کنند تا به استقرار صلح کمک کنند و اقتدار ایران را بازیابند.
-
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
شادی روحش صلوات . به حق محمدص وال محمد ما را هم شفاعت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
آفرین
دائماً از این جلسات برای حاج قاسم برگزار کنید تا آمریکا بداند چه غلط بزرگی کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
صلوات بر مومنون و مومنات. لعنت بر ستمگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
و خداوند فرمود هر کسی عاشق من شود من نیز عاشق او میشوم ومن اگر عاشق کسی شوم او را خواهم‌ کشت و هر کسی را که بکشم خون بهایش با من است و هر کسی که خون بهایش با من است من خود خون بهای اویم ،باید خیلی خوب باشی که خون بهات خود خدا باشه .
آخرین اخبار