از شایعه تا واقعیت استفاده از مازوت در اصفهان!/ بازی مرگبار با ریه های مردم نصف جهان

استاندار اصفهان گفت: از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا ناچار به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نباشیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  تشدید آلودگی هوا موضوعی است که هر سال در فصول سرد با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. افزایش غلظت الاینده‌ها همراه با پدیده وارونگی دما، میزان آلودگی هوا را بیشتر از حد مجاز می‌کند و فعالیت نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر و تردد خودرو‌های فرسوده هم به این آلودگی دامن می‌زند.

اما امسال استفاده از سوخت مازوت در برخی نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در کشور به عنوان متهم اصلی آلودگی بی سابقه هوا معرفی شده است، طبق گفته برخی مسئولان، به دلیل مصرف بالای گاز و کمبود آن در کشور و نبود امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه‌ها، مجوز استفاده از مازوت به برخی از صنایع و نیروگاه‌ها داده شده است، ادعا‌هایی که بعد از اعتراض برخی نماینده‌ها و رسانه‌ای شدن ماجرا، تکذیب شد!

در همین زمینه بیژن زنگنه وزیر نفت گفته بود ما تمایل نداریم که  سوخت مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبور به این کار هستند.
 
سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در این باره می‌گوید: علت استفاده از این سوخت، نه پر بودن مخازن مازوت بلکه کمبود گاز و جلوگیری از خاموشی است.

اصفهان سال هاست در ردیف آلوده‌ترین استان‌های کشور قرار دارد، شهر‌های مرکز این استان با کارخانه‌های کوچک و بزرگ محاصره شده اند و نفس‌های مردم در هجوم آلاینده به شماره افتاده است.

اگرچه مطابق قانون، صنایع در شرایط اضطرار اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارند، اما با کاهش دمای هوا و به دنبال آن افت فشار گاز که اولویت کشور تامین سوخت بخش خانگی است، این خبر مطرح شده که برخی صنایع استان به دلیل افت فشار گاز، از سوخت مازوت استفاده کردند و یا احتمال استفاده این صنایع از مازوت در روز‌های آینده وجود دارد. خبری که با واکنش جدی نمایندگان استان همراه بود.

بیشتر بخوانید 

احتمال استفاده از مازوت در اصفهان/ بازی مرگبار با ریه های مردم نصف جهان

مطالبه عمومی نمایندگان اصفهان برای جلوگیری از مصرف مازوت


حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در جلسه علنی مجلس گفت: شهر‌های استان اصفهان به دلیل سطح بالای آلودگی هوا رسما تعطیل شده است، اما با این وجود، وزارت نیرو و نفت تصمیم گرفتند سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه‌های استان نظیر نیروگاه‌های شهید محمد منتظری و اسلام آباد مصرف شود.

او ادامه داد: سلامت مردم به مخاطره افتاده است، اکنون که گاز مصرف می‌شود مردم نمی‌توانند به خوبی نفس بکشند وای به حال زمانی که بخواهند به جای گاز مازوت استفاده کنند، هیئت رئیسه مجلس از سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس جمهوری و وزرای نیرو و نفت بخواهند چنین اقدامی نکنند.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان هم در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان آلودگی هوای اصفهان به حدی است که اگر اندکی بر این آلودگی‌ها اضافه شود میزان مرگ و میر ناشی از هوای آلوده، افزایش زیادی خواهد یافت. امروزه بخش زیادی از بیماری‌های تنفسی و قلبی، عروقی مردم اصفهان در نتیجه بی توجهی به آلودگی هوای این شهر است.

او به آلودگی شدید هوای اصفهان اشاره کرد و افزود: آلودگی هوای اصفهان به قدری وخیم است که امروز جلوگیری از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های تولید برق به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

نماینده مردم اصفهان اظهار کرد: هرگونه بی توجهی دولت به موضوع آلودگی هوای اصفهان آثار زیان باز محیط‌زیستی و حتی امنیتی را به دنبال خواهد داشت.

مقتدایی عنوان کرد: مردمی که نتوانند نفس بکشند چگونه می‌توانند قبول کنند که دولت برای آن‌ها کار می کند؟

مقتدایی تاکید کرد: امروز یک صدای واحد از مردم شهر اصفهان به گوش می‌رسد که " آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم نفس بکشیم، به وظیفه خود عمل کن".

این نماینده مجلس شورای اسلامی نامه‌ای هم خطاب به دادستان اصفهان درخصوص آلودگی هوای استان ناشی از مصرف سوخت مازوت ارسال کرده که در آن آمده است، پیرو مذاکره تلفنی و با تشکر از روحیه جنابعالی در حمایت از حقوق مردم، گمانه زنی‌ها آن است که بخشی از آلودگی خطرناک اصفهان ناشی از سوخت مازوت است.

در ادامه نامه تصریح شده است: همانگونه که چند سال قبل نیز با مکاتبات و حتی طرح شکایت از سوی اینجانب در دادگستری و البته با اهتمام ویژه دادستان وقت مواجه و چندین مشعل مازوت سوز در دو نیروگاه اصفهان پلمب شد؛ با عنایت به دقت نظر و دلسوزی که از شما سراغ داریم، خواهشمندم با پیگیری قضایی و حقوقی و مدعی‌العموم مسأله تخلفات زیست محیطی را با جدیت و سرعت مورد بررسی و رهگیری قرار دهید تا در نتیجه زحمات و قاطعیتی که از شما سراغ داریم، سلامت تنفس به آحاد مردم بازگردد و در این مسیر مطمئن باشید که از حمایت همه جانبه و به خصوص ابزار‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی نیز برخوردار هستید.
 
احتمال استفاده از مازوت در اصفهان/ بازی مرگبار با ریه های مردم نصف جهان


سازمان محیط زیست، متولی رسیدگی به ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در صنایع

شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مصرف مازوت در محدوده‌های تاثیر گذار شهری ممنوع است.

او ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با پایش‌های علمی و سنجش آلاینده‌های در مناطق مختلف استان، مناطق متاثر از آلاینده‌ها را مشخص می‌کند و سپس، ما محدودیت‌هایی را برای کاهش الودگی هوا در آن مناطق اعمال می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: طبق اعلام سازمان محیط زیست شهر‌های اصفهان، خمینی شهر، شاهین شهر، دولت آباد، مبارکه، نجف آباد و فلاورجان، مهم‌ترین شهر‌های متاثر از آلاینده‌ها هستند که نباید به هیچ عنوان در این مناطق از سوخت مازوت استفاده شود.

شیشه فروش ادامه داد: وظیفه بررسی و پایش استفاده از مازوت در مناطق اعلام شده هم به عهده سازمان محیط زیست است که در صورت مشاهده هر نوع تخلف، دستگاه قضا و دادستانی وارد عمل می‌شود و برخورد لازم و پلمب واحد مورد نظر را انجام می‌دهد و تا این لحظه هیچ گزارش تخلفی به ما اعلام نشده است.

احتمال استفاده از مازوت در اصفهان/ بازی مرگبار با ریه های مردم نصف جهان

پایش سامانه‌های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری
 
ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: سال‌ها پیش استفاده از سوخت مازوت در صنایع اصفهان ممنوع شد و به خصوص از ۱۳۹۳ مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه‌های اصفهان پلمب شد.

او با اشاره به پخش شدن شایعاتی مبنی بر استفاده برخی نیروگاه‌ها از سوخت مازوت ادامه داد: در این مدت هیچ یک از نیروگاه‌های اصفهان از سوخت مازوت استفاده نکرده اند و محیط زیست نیز بر آن‌ها نظارت دارد و پلمب مشعل‌های آن‌ها باز نشده است، متاسفانه برخی بدون اطلاعات کافی در این زمینه اظهار نظر می‌کنند، اما هرچند در این مدت برای استفاده از سوخت مازوت به شدت تحت فشار بوده ایم، اما تا کنون از این سوخت استفاده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه پایش سامانه‌های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری مورد بازدید قضایی زیست محیطی قرار گرفت تاکید کرد: هفته گذشته نمایندگان دادستانی، نیروی انتظامی و حفاظت محیط زیست این شهرستان از محل پلمب والو‌ها و انژکتور‌های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری بازدید کردند که این بازدید به منظور شفاف‌سازی و روشنگری افکار عمومی در خصوص مصرف مازوت در نیروگاه بود.

حشمتی ادامه داد: در این بررسی در خصوص استفاده نشدن از مازوت در ۸ واحد نیروگاهی این واحد صنعتی اطمینان حاصل شد. همچنین در تیم‌های نظارتی ما به طور مرتب از واحد‌ها و صنایع بزرگ و کوچک بازدید میکنند و تا این لحظه در هیچ واحدی استفاده از مازوت نداشتیم.

احتمال استفاده از مازوت در کارخانه‌های سیمان شرق اصفهان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه مصرف مازوت در صنایع استان اصفهان نداشته‌ایم، اضافه کرد: نیروگاه‌ها نیز تاکنون از این سوخت استفاده نکرده‌اند و تاکنون در برابر استفاده از مازوت در اصفهان مقاومت کرده‌ایم ام، اما احتمال دارد در روز‌های آینده چنانچه تأمین گاز با مشکل روبه‌رو شود به سمت مصرف مازوت برویم.

او گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی تا پایان هفته شاهد افزایش آلاینده‌های جوی در مناطق مرکزی و صنعتی اصفهان هستیم و طی روز‌های آینده احتمال استفاده از مازوت در کارخانه‌های تولید سیمان در شرق اصفهان به دلیل کمبود گاز وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان افزود: با توجه به اینکه جهت وزش باد در منطقه کارخانجات سیمان در شرق اصفهان از سمت غرب به شرق است، قرار است طی دو روز آینده در این خصوص جلسه‌ای برگزار و تصمیمات نهایی در این زمینه را اتخاذ کنیم.
احتمال استفاده از مازوت در اصفهان/ بازی مرگبار با ریه های مردم نصف جهان

احتمال تعطیلی دوباره اصفهان در صورت وخیم‌تر شدن شرایط الودگی هوا

غلامی تاکید کرد: از روز گذشته دو جلسه را برگزار و دستورالعمل‌هایی را برای بخش حمل و نقل و صنایع صادر کرده‌ایم. نظارت بر روند اجرای این دستورالعمل‌ها بر عهده محیط زیست است.

او با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته تخلفاتی را در زمینه فعالیت صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری منطقه مرکزی اصفهان داشته‌ایم، ابراز داشت: صنایع بزرگ و کارگاه‌های تولیدی کوچک در این محدوده فعالیت غیرمجاز داشته‌اند که این صنایع شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه بحث آلایندگی هوا تا زمانی که جریان هوا برقرار نباشد برطرف نخواهد شد، ادامه داد: ما باید کاری کنیم که جلوی شدت غلظت را بگیریم.

غلامی در خصوص احتمال تعطیلی شهر اصفهان با توجه به روند افزایشی آلاینده‌ها در هوای اصفهان ابراز داشت: چنانچه به وضع اضطرار برسیم کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا را تشکیل خواهیم داد و در این زمینه تصمیم گیری خواهیم کرد.
 
مردم صرفه جویی نکنند، ناچار به استفاده از مازوت می شویم
 
عباسس رضایی استاندار اصفهان گفت: به دلیل شرایط خاص جوی میزان آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده است ، با هماهنگی مقامات قضایی پلمب استفاده از مازوت در نیروگاه‌های اصفهان شکسته نشده است.

او  افزود:  از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا ناچار به استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها نباشیم.
 
استاندار اصفهان بیان کرد: تاکنون بحث بر این بود که در نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده شود، اما رئیس‌جمهور تاکید کرده که قانون هوای پاک در همه استان‌ها توسط استانداران اجرایی و عملیاتی شود. براساس قانون هوای پاک تصمیم خواهیم گرفت و اجازه نمی‌دهیم نهاد و سازمان خاص برای استان تصمیم بگیرد، زیرا سلامتی مردم حایز اهمیت است.
 
  رضایی ادامه داد:  با توجه به شرایط پایداری هوای شهر اصفهان باید سوخت نیروگاه‌ها را مدیریت کنیم.  استان اصفهان تنها استانی بوده که زیربار استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نرفته است.
 
گزارش از سولماز محمدی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.