کارشناس فوتبال کشورمان:

در این فصل از لیگ برتر فوتبال، رقابت تنگاتنگی برای قهرمانی وجود دارد

مازیار، کارشناس فوتبال کشورمان درباره مشکلات گلزنی تیم‌های لیگ برتری در این فصل مطالبی را مطرح کرد.

اصغر مازیار کارشناس فوتبال کشورمان در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با دلایل فقر گلزنی در لیگ برتر فوتبال کشورمان عنوان کرد: چند موضوع را می‌شود برای این مسئله در نظر گرفت؛ اول بحث فنی درون زمین و بازیکنان با کیفیتی است که باید برای تیم‌ها در زمین مسابقه بازی کنند که متاسفانه چنین بازیکنان با کیفیتی نداریم. بازیکنان خوبمان هم مانند طارمی، علیپور و سایر مهاجمان طراز اول لیگمان هم به کشور‌های اروپایی کوچ کرده اند که می‌تواند در کمبود گلزنی در لیگ برتر تاثیر گذار باشد.

او ادامه داد: بحث دوم محافظه کاری مربیان لیگ برتری برای بدست آوردن حداقل نتیجه است که به دلیل عدم ثبات در جایگاهشان است، همان گونه که در فصل‌های گذشته این جابه جایی‌ها را میان مربیان لیگ برتری مشاهده کردیم، و همین عامل مربیان را برای نباختن محتاط می‌کند و باعث چنین بازی‌های کم گلی می‌شود.

تجربه نقش مهمی را در هدایت تیم ها در لیگ برتر ایفا می کند

مازیار در ارتباط با تاثیر حضور بازیکنان خارجی در تعداد گل‌های زده لیگ برتر فوتبال عنوان کرد: ما در لیگ‌های گذشته هم با حضور بازیکنان خارجی عدد بالایی را در گلزنی ثبت نکرده ایم و آن هم دلیلی دارد و این است که بازیکن با کیفیت خارجی قیمت بالایی دارد و تیم‌های ما نیز توانایی پرداخت مبالغ بالا را ندارند.

او گفت: ما اگر می‌خواهیم این مشکلات را با حضور مهاجم خارجی حل کنیم، اولا باید مجوز ورود بازیکنان خارجی را به لیگ برتر صادر کنیم؛دوما بازیکنان با کیفیت خارجی را به لیگ برترمان بیاوریم که متاسفانه تیم‌های ما توان پرداخت هزینه بازیکن با کیفیت را ندارند.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره حضور مربیان جوان و حتی بدون مدرک در راس کادر فنی تیم‌های لیگ برتری عنوان کرد: داشتن و یا نداشتن مدرک مربیگری قسمت قانونی این مسئله است، اما تجربه نقش مهمی را در هدایت تیم ایفا می‌کند و بسیار مهمتر از بحث مدرک است. تجربه هدایت تیم در سطحی مانند لیگ برتر بسیار با سایر تجربه‌ها در فوتبال تفاوت دارد.

او ادامه داد: در فوتبال تنها باید طی نود دقیقه مسابقه و در لحظات حساس تصمیمات مهمی را گرفت که تمام این ها نیاز به تجربه دارند که متاسفانه این بار تجربه در نیمکت‌های تیم‌های ما در لیگ برتر کم است.

باشگاه های ما برای تهیه زمین تمرین خود مشکل دارند

مازیار درباره تفاوت آمار گلزنی لیگ برتر کشورمان با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و میانگین آماری بهتر آن‌ها نسبت به کشور ما عنوان کرد: ما هر چه قدر که بگوییم که سطح لیگ برتر ما از کشور‌های حاشیه خلیج فارس بالاتر است، اما واقعیت چیز دیگری است و این مسئله دلایلی نیز دارد.

او گفت: باشگاه‌های ما برای تامین زمین تمرین خود مشکل دارند؛ در حالی که در همان کشور‌های حاشیه خلیج فارس مشکلی در این ارتباط ندارند.

او ادامه داد: ما زمانی که کیفیت بازیکنانی که در لیگ آن‌ها بازی می‌کنند و بازیکنان لیگ خودمان را مشاهده می‌کنیم، متوجه این فاصله خواهیم شد. در لیگ برتر و تیم‌های بسیار بزرگ و خوبمان بازیکنانی داریم که بدون کوچکترین فشاری از جانب حربف، اشتباهات فردی و عجیبی از خود نشان می‌دهند و به راحتی توپ را از دست می‌دهند. نکته بعدی اشتباه‌های گروهی تیم‌های ما است که به بی تجربه بودن و نداشتن دانش درست مربی گری در تیم‌های ما باز می‌گردد.

او گفت: اگر میانگین گلزنی در لیگ کشوری مانند قطر بالای ۲.۵ است؛ جدا از ستارگانی که در  لیگ آن‌ها بازی می‌کنند، درصد اشتباهات تیمی نیز در لیگ این کشور‌ها بسیار کمتر است.

وجود سیستم کمک داور ویدیویی می تواند برای فوتبال ما مفید باشد 

مازیار در ارتباط با ورود سیستم کمک داور ویدیویی به کشورمان و تاثیر آن در لیگ برتر گفت: چه این سیستم کمک داور ویدیویی باشد و یا نباشد، واقعیت این است که ما در لیگ برتر اشتباه در عملکرد بازیکن را بسیار داریم که در خیلی از مسابقات به ضرر ما کار کرده است.

او گفت: بازیکنان ما بسیار پرخاشگر هستند و به همه تصمیمات داوران اعتراض می‌کنند که باعث ضرر و عقب ماندگی فوتبال ما می‌شود.

او ادامه داد: تیم‌های ما در ۲ جام ملت‌ها، آسیب‌های بدی را از همین اعتراض‌های بیخود خورده اند و باید در کشورمان به تربیت بازیکنان حرفه‌ای توجه بیشتری شود تا شاهد چنین اعتراض‌هایی نباشیم.

او گفت: وجود این سیستم چه خوب باشد و یا بد، باید در فوتبال ما باشد؛ چرا که از این سیستم در همه جای جهان در حال استفاده هستند. ما باید ورود این تکنولوژی را به فوتبال قبول کنیم و از آن در جهت پیشرفت سطح رفتاری مربیان و بازیکنان سود ببریم.

مازیار گفت: در کنار ورود این سیستم، مربیان ما باید درباره برخورد بازیکنان در زمین، اصول دفاعی و حتی اصول تهاجمی روز دنیا که باید در لیگ برتر و توسط تیم‌ها انجام شوند نیز دانش روز دنیا را کسب کنند.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره تیم‌های مدعی این فصل از لیگ برتر کشورمان عنوان کرد: در این فصل تمام تیم‌ها به هم نزدیک هستند و سطح تقریبا یکسانی دارند.

او گفت: شاید این عقب افتادن بازی‌های بعضی تیم‌ها نیز در این سطح یکسان باشگاه‌ها و نزدیکی امتیاز‌ها دخیل باشد.آن چه که به لحاظ کیفیت تمام بازیکنان داخل زمین و کیفیت تفکر مربیان روی نیمکت تیم‌ها دیده می‌شود، این است تیم‌ها در این فصل بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار