معاون وزیر جهاد کشاورزی در اشنویه؛

مشکل صادرات سیب برطرف می‌شود

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهادکشاورزی گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، مشکل صادرات سیب آذربایجان‌غربی برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  امید گیلان‌پور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهادکشاورزی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از سردخانه میوه هشت هزار تنی "پاشایی" اشنویه گفت: امسال یکی از مشکلات باغداران آذربایجان‌غربی، ممنوعیت صادرات سیب به کشور‌های همسایه بود که باعث شده سیب زیادی در سردخانه‌های این استان انباشته شود.

او اضافه کرد: آذربایجان‌غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تُن سیب درختی، بزرگترین تولید کننده سیب در کشور است که علاوه بر تامین نیاز سایر استان‌های همجوار، بخشی از آن به کشور‌های منطقه صادر می‌شود.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: موضوع صادرات سیب در کارگروه کشاورزی استان با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان استانی بررسی می‌شود.

او با اشاره به اینکه سرمایه گذاری یکی از مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی به دلیل پر ریسک بودن فضای کسب و کار این بخش نسبت به سایر بخش‌هاست، افزود: در صورت پایداری فضای کسب و کار، امکان رشد سرمایه گذاری در این بخش افزایش می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشوق‌های دولتی متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در عرصه صنایع تبدیلی وجود دارد، گفت: تولیدکنندگان بخش کشاورزی به ناچار از دارایی‌های خود استفاده می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه نیز در این بازدید گفت: امسال بیش از ۱۵۰ هزارتُن سیب در این شهرستان تولید شده که از این مقدار بیش از ۱۰۰ هزار تُن برای صادرات و میوه شب عید در سردخانه‌های این شهرستان نگهداری می‌شود.

مرادرسول انصاری افزود: تاکنون ۱۰ درصد از سیب سردخانه‌های این شهرستان به بازار عرضه شده و در صورتی که امکان صادرات سیب فراهم نشود، باغداران با مشکل تقاضای سیب در بازار مواجه خواهند بود.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه اضافه کرد: در این شهرستان بیش از ۳۵ واحد سردخانه فعالیت می‌کنند که ظرفیت اسمی آن‌ها بیش از ۱۰۰ هزار تن است، اما امسال به خاطر افزایش تولید، بیش از ظرفیت اسمی در سردخانه‌ها میوه نگهداری می‌شود.

او گفت: سیب اشنویه از لحاظ کیفیت، محل پرورش و کمیت، توانایی تبدیل به برند ملی را دارد و باید در زمینه معرفی آن به بازار‌های مختلف داخلی و خارجی اقدامات موثری صورت گیرد.

او ارقام غالب سیب در این شهرستان را "رد" و "گلدن دلیشیز" عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون بخشی از سیب تولیدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ماندگاری خوبی که دارد.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.