جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری قربانی سودجویی در روند توسعه

جنگل‌های بلوط استان چهارمحال و بختیاری در زاگرس قربانی سودجویی در روند توسعه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، این روزها خبرهای متعددی را از رسانه‌های مکتوب و مجازی مبنی بر کوه‌خواری، زمین‌خواری و جنگل‌خواری می‌شنویم، این اخبار همواره واکنش فعالان محیط‌زیست، کارشناسان حوزه مرتع و جنگل را در پی داشته است، برخی از این اقدامات به بهانه توسعه، اشتغال و درآمدزایی صورت می‌گیرد، اما در اکثر تخریب‌ها ردپای سودجویان مشاهده می‌شود.

جنگل‌های بلوط یک گنجینه ارزشمند در منطقه زاگرس هستند که متاسفانه در دو دهه اخیر به‌علت خشکسالی، آفات، دست‌اندازی‌های سودجویان و ... در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌ و بخشی از مراتع و جنگل‌ها نیز به بهانه احداث طرح‌های عمرانی مورد تخریب قرار گرفته‌اند، هیچ فردی مخالف توسعه و آبادانی در مناطق مختلف کشور نیست، اما نباید این توسعه بهانه‌ای برای تعرض به منابع ملی شود.


بیشتر بخوانید


معیشت بسیاری از جنگل‌نشینان به این جنگل‌ها وابسته است، قطعا نابودی این جنگل‌ها به هر بهانه‌ای معیشت این قشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علاوه بر این موضوعات مشکلات زیست‌محیطی فروانی را نیز در این مناطق به‌وجود می‌آورد.

بر اساس گزارشات دریافتی اخیرا یک فرد حقیقی درخواست احداث معدن فلزات نادر در جنگل‌های بلوط زاگرس واقع در منطقه بازفت از توابع شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری را داشته است، این درخواست در کمیته فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان و سپس در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح می‌شود.

هیچ مجوزی برای احداث معدن در منطقه بازفت صادر نشده است

مهرداد قاسمی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص احداث معدن در جنگل‌ها بلوط در شهرستان بازفت، اظهار کرد: تاکنون هیچ مجوزی برای احداث معدن در این منطقه صادر نشده است، زیرا احداث معدن در مناطق جنگلی بدون مجوز از سازمان جنگل‌ها ممنوع است.

او ادامه داد: یک فرد متقاضی درخواست اکتشاف در جنگل‌های منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ را داشت، اما اداره‌کل صمت استان با این درخواست به‌علت محدودیت‌های قانونی مخالفت کرد، سپس این درخواست در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری مطرح شد.

قاسمی افزود: در این ستاد مقرر شد در سطح   ۲۰۰ متر از جنگل‌های بازفت که پوشش گیاهی بسیار کم است، نمونه‌برداری انجام شود که آیا در این منطقه اکتشاف موارد معدنی امکانپذیر است یا خیر، اگر پس از اکتشاف به این نتیجه رسیدند که احداث معدن سودآوری اقتصادی بالایی دارد، آن‌گاه این درخواست به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ارسال می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: احداث معدن در سایت‌های جنگلی ممنوع است، بنابراین باید سازمان جنگل‌ها و مراتع برای احداث معدن در این منطقه مجوز صادر کند، شاید اصلا با این درخواست موافقت نشود.

احداث معدن در جنگل‌های بازفت خسارات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد

بیت‌الله محمودی عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشگاه شهرکرد در خصوص مضرات احداث معدن در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: اراضی جنگلی درنظر گرفته شده برای احداث معدن دارای پوشش گیاهی بالای ۳۵ درصد هستند و در زمره مناطق با پوشش مطلوب در جنگل‌های زاگرس به شمار می‌رود.

او افزود: عرصه‌های جنگلی بازفت از غنی‌ترین و متنوع‌ترین گستره‌های جنگلی در منطقه رویشی زاگرس هستند که به‌شدت کارکرد حفاظتی دارند، احداث جاده دسترسی به معدن از الزامات این طرح است و تبعات بسیار خسارت‌باری را متوجه جنگل‌های منطقه خواهد کرد.

محمودی با اشاره به اینکه تغییر کاربری و تخریب  پوشش گیاهی در جنگل غیرقانونی است و به‌دلیل ساختار زمین‌ شناختی منطقه، با احداث این معدن حجم بسیار زیادی از رسوب در حوزه آبخیز در منطقه بازفت تولید می شود، گفت: این طرح همچنین اثرات مخرب فراوانی را متوجه فعالیت‌های معیشتی مردم جنگل‌نشین می‌کند، لازم به ذکر است که جبران خسارات وارده به پوشش جنگلی منطقه باتوجه به شرایط اکولوژیک موجود جنگل‌های زاگرس تحت هیچ شرایطی امکانپذیرنیست.

عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشگاه شهرکرد یادآور شد: نباید اجازه دهیم عده‌ای با منفعت‌طلبی و سودجویی دست به تخریب جنگل و مرتع بزنند و باید مجوزات در این خصوص در اسرع وقت لغو شود، اجرای این طرح حداقل ۴۰ هکتار از جنگل‌های ارزشمند منطقه بازفت را ویران خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.