مدیرعامل بیمه سلامت مطرح کرد؛

پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۰/ واکسن کووید ١٩ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

ناصحی گفت: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای تعرفه‌های پزشکی سال آینده، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: برخلاف سال‌های گذشته ما از ۲ ماه جلسات را شروع کردیم، جلساتی هم با وزیر بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها برگزار شد؛ جلسات نهایی در اسفند ماه صورت می‌گیرد و تعرفه‌ها تا پایان سال تعیین خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و با توجه به توان مالی ما، جیب مردم و نیاز جامعه پزشکی تعرفه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای تعرفه‌های پزشکی سال آینده، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی است که البته با بررسی پیشنهاد بقیه سازمان‌ها در شورای عالی بیمه تلاش می‌شود تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ در دولت تصویب و ابلاغ شود.

ناصحی بیان کرد: پیشرفت‌های خوبی در نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک داشته ایم اما این طرح‌ها نیازمند همکاری بخشی خصوصی، پزشکان و نهاد‌های مختلف در حوزه پزشکی است تا زودتر و با دقت بیشتری به نتیجه برسیم.

او افزود: مشوق‌هایی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده و پرداخت‌های الکترونیک به روز شده است به طوریکه پایان هر ماه پرداخت نسخه‌های الکترونیکی انجام می‌شود، از ابتدای بهمن هم پرداخت ویزیت در پایان همان روز انجام خواهد شد.

ناصحی بیان کرد: بر اساس آمار‌های موجود در مطب‌ها ۹۲ درصد به شبکه الکترونیک و در مراکز طرف قرارداد ما ۹۲ درصد، داروخانه‌ها ۹۰ درصد، آزمایشگاه‌ها ۹۶ درصد و پرتو پزشکی ۹۷ درصد انجام شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در مجموع ویزیت با تجویز نسخه الکترونیک ۵۴ درصد و ویزیت بدون تجویز ۴۵ درصد اجرایی شده است.

رشد ۵۴ درصدی بودجه بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره بودجه سازمان بیمه سلامت در سال ١۴٠٠ گفت: جمعیت بیمه سلامت تحت پوشش بیمه سلامت ٣۶ میلیون نفر به تایید سازمان برنامه و بودجه رسید و بر این اساس ۵۴ درصد بودجه ما در سال ١۴٠٠ رشد داشته است.

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها

او درباره وضعیت پرداختی مطالبات بخش خصوصی و دولتی بیان کرد: تا تیر ٩٩ مطالبات را پرداخت کرده ایم و تا دو هفته ماه آینده پرداختی ها را به روزتر خواهیم کرد. اعلام آمادگی کرده ایم تا پیش پرداخت برای تهیه سخت افزار نظام الکترونیک به بخش دولتی بدهیم تا ١٠ بهمن ٩٩ نظام الکترونیک را در ١٠ دانشگاه علوم پزشکی و تا ٢٠ اسفند، خدمات سرپایی در تمام دانشگاه های علوم پزشکی الکترونیکی شود.

حذف دفترچه کاغذی تا شهریور ١۴٠٠

ناصحی درباره حذف دفترچه کاغذی بیمه گفت: مقرر شده است تا شهریور ١۴٠٠ تمام دفترچه های کاغذی حذف شود.، از سال آینده این دفترچه ها تک برگی می شود، با این کار حدود ۸۰ میلیارد تومان از هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی صدور دفترچه بیمه در سال کاهش پیدا می‌کند.

واکسن کووید ١٩ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره پوشش بیمه ای واکسن کووید ١٩ تصریح کرد: هنوز دستورالعمل خاصی برای پوشش بیمه ای واکسن کووید ١٩ تعیین و به ما ابلاغ نشده و واکسنی هم وارد کشور نشده است. در دوران کرونا اعتبار بیشتری دریافت نکرده ایم و هزینه های کرونا از صرفه جویی های صورت گرفته در این دوران صرف شده است.

کرونایی‌ها رایگان بیمه می‌شوند

او با اشاره به بیمه رایگان بدون قید و شرط در دوران کرونا برای افرادی که تحت پوشش بیمه ای نیستند، گفت: هیچ جای دنیا بدون ارزیابی وسع، فرد بیمه نمی‌شود. پیش بینی این بود که ارزیابی وسع در وزارت رفاه صورت گیرد؛ اما به دلیل مشکلات مردم در دوران کرونا بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم گرفته شد که در دوران کرونا ما ارزیابی وسع را حذف کنیم.

ناصحی گفت: مقرر شده است جمعیتی که رایگان بیمه می شوند تحت نظام ارجاع در آینده خدمت بگیرند و آیین نامه ارزیابی وسع که اشکالاتی داشت بازنگری شود. با این روند ۴ میلیون جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت افزایش پیدا کرد البته عمدتا دهک های پایین برای پوشش رایگان اقدام کرده اند.

شرط افزایش تعرفه الکترونیکی شدن نسخ پزشکی

او با بیان اینکه ما یکی از پر مصرف ترین کشورها در مصرف دارو هستیم، گفت: پزشکان مجوز دارند هر دارو و آزمایشی را بنویسند و ما به تدریج به این سمت خواهیم رفت که تجویزها منطقی شود و از طرفی شرط افزایش تعرفه را الکترونیکی شدن خدمات قرار داده ایم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت  افزود: در بحث کرونا هیچ اعتبار اضافه‌ای دریافت نکردیم و هرچه هزینه کردیم از صرفه‌جویی‌ها در دوران کرونا بوده است. ما سازمانی هستیم که باید منابع دولتی دریافت کنیم چون درآمدزایی نیز نداریم.

او تاکید کرد: ١٠٩۶ میلیارد تومان هزینه در دوران کرونا صرف شده است و با پوشش بیمه‌ای داروهای کرونا مانند رمدسیویر تا پایان سال هزینه‌ها افزوده خواهد شد و تاکنون هزینه ۲۴۷ هزار و ۱۸۰ بیمار در بخش بستری کرونا پرداخت شده است.

ناصحی بیان کرد: با اجرای نظام الکترونیکی هر پزشک خانواده ۲۵۰۰ تا چهار هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد و به عنوان مشاور در کنار آنان خواهد بود. هزینه این بیمه شدگان به صورت سرانه و نه ویزیت به پزشک خانواده پرداخت می‌شود و اگر این بیمه شدگان مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند کل هزینه را خودشان باید پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در تلاش هستیم تا هزینه‌ها به سمت پیشگیری برود زیرا بسیاری خدمات در نظام سلامت القایی است و با الکترونیکی شدن خدمات نظام پرداخت شفاف‌تر خواهد شد.

او با اشاره به مشوق های پزشکان برای اجرای نسخ الکترونیک گفت: برای تشویق پزشکان به نظام ارجاع قرار شده است به ازای هر نسخه نویسی الکترونیک ۴۰۰۰ تومان به ویزیت پزشک اضافه شو‌د. با نظام ارجاع خیلی از مسائل غیرضروری و تبانی‌ها در نظام سلامت رفع می‌شود و می‌توانیم کاری کنیم کن نوسانات قیمتی مردم را دچار مشکل نکند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: برای گسترش خدمات الکترونیک مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است، مشوق‌هایی برای این طرح داشتیم و در این راستا پرداخت‌ها هم به موقع‌تر انجام شده است. قرار است از ابتدای بهمن پرداخت به نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در پایان همان روز انجام شود. قرار است تفاوت پرداختی‌ها بین همکارانی که با نظام الکترونیک کار می‌کنند و کسانی که با این نظام کار نمی‌کنند حداقل ۶ ماه باشد.

ناصحی تاکید کرد: بودجه پاشنه آشیل بیمه سلامت است و اگر سرانه بودجه ما صحیح محاسبه شود می‌‌توانیم بسته‌های خدمتی خود را ارتقا دهیم. برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرده ایم تا ۷۰ درصد ویزیت سرپایی بخش خصوصی را پرداخت کنیم ‌تا انگیزه پزشکان برای قرارداد بستن افزایش پیدا کند. اکنون از هر ویزیت، بیماران کمتر از ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. برای سال ۱۴۰۰ نزدیک هزار میلیارد تومان در نظر می‌گیریم تا فشار کمتری به مردم وارد شود ‌و بتوانیم تعرفه را به بخش خصوصی نزدیک‌کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار