بهترین دوربین مداربسته دید در شب

دوربین‌های مداربسته مانند دیگر انواع دوربین‌ها که دریافت تصاویر را به‌وسیله یک لنز انجام می‌دهند، نیاز به میزان حداقل و مشخصی از نور دارند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دوربین‌های مداربسته مانند دیگر انواع دوربین‌ها که دریافت تصاویر را به‌وسیله یک لنز انجام می‌دهند، نیاز به میزان حداقل و مشخصی از نور دارند. این ابزارها، درست مانند چشم انسان عمل می‌کنند و با بازتاب نور از سطح جسم و برخورد آن به لنز (یا چشم) تشکیلِ تصویر و ثبت آن انجام می‌شود. در طول روز یا در شرایطی که روشنایی محیط حتی به‌شکل مصنوعی تامین شده‌باشد، دریافت تصاویر بسیار ساده صورت می‌گیرد. اما در هنگام شب و شرایطی که نور محیط برای ضبط تصویر کافی نیست، باید یک منبع اضافی تامین نور را به‌کار برد و یا اینکه از تکنولوژی با سنسورهای خاص استفاده کرد. در این مطلب به معرفی سیستم دید‌ در شب دوربین مداربسته می‌پردازیم و سیستم کارکرد آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

بهترین دوربین مداربسته دید در شب

دید در شب دوربین مداربسته

تامین نور برای دریافت تصاویر در تاریکی توسط ال‌ای‌دی‌های مادون قرمز انجام می‌گیرد. این نور در محدوده دید انسان قرار نمی‌گیرد و قابل تشخیص برای چشم ما نیست. اما سنسورهای دوربین‌ها می‌توانند بازخورد این نور از سطح اجسام را جذب کنند. به‌خاطر داشته‌باشید که استفاده از تکنولوژی IR باعث افزایش چشم‌گیر قیمت دوربین مداربسته نخواهد شد و نسبتا ساده صورت می‌گیرد. اما میزان این تصویربرداری می‌تواند در بالاتر رفتن قیمت دوربین موثر باشد. برخی از آن‌ها تا اندازه 15-20 متر پوشش‌دهی دارند؛ یعنی اجسامی که در فاصله 15-20 متری دوربین باشند می‌توانند در معرض دید در شب دوربین قرار بگیرند. برخی از برندها این میزان را در دوربین‌های خود تا حد قابل توجهی بالا برده‌اند و فاصله زیادی با دیگر برند‌ها ایجاد کرده‌اند؛ از جمله آن می‌توان به برخی دوربین‌های اسپیددام تیاندی اشاره کرد که اندازه‌ای در حدود 400-500 متر را تحت پوشش دید خود قرار می‌دهند. این میزان دید در شب قدرت فوق‌العاده‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد و این محصول را برای استفاده در اماکن خاصی مناسب می‌سازد.

بهترین دوربین مداربسته دید در شب

می‌توان دوربین مداربسته تیاندی دید در شب بالا را در یک سوله، انبار یا فضای وسیعی به‌کار برد تا عملکرد بی‌نظیر آن قابل لمس باشد. مقادیر بالای دید در شب باعث می‌شود نیاز به تامین یک منبع نوری از بین برود، به‌علاوه این‌که می‌توانید از تعداد دوربین کمتری هم استفاده کنید و تمام منطقه‌ای که تقریبا به‌اندازه 4-5 زمین فوتبال است را با یک دوربین رصد کنید. این نکته را هم درنظر داشته‌باشید که به‌طبع قیمت این دوربین‌ها خارج از رِنج نرمال دوربین‌ها قرار می‌گیرد، چرا که ویژگی‌هایی ارائه می‌کند که با دوربین‌های معمولی متفاوت است. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط مد نظر خود دوربین مناسب را انتخاب کنید و به‌خاطر داشته‌باشید که الزاما بهترین دوربین مداربسته با بالاترین میزان دید در شب، مناسب ترین دوربین برای شرایط و موقعیت شما نیست.

در مورد دید در شب دوربین‌ها باید به نکات دیگری هم توجه داشته‌باشید. این نور مادون‌قرمز به‌کاررفته در این دوربین‌ها قابلیت عبور از شیشه را ندارند و بنابراین نمی‌توان از آن‌ها انتظارِ به‌تصویرکشیدن تصاویر در آن‌سوی شیشه (مثلا ویترین مغازه‌ها) را داشت. مورد دیگر این‌که این نور قابلیت ضبط رنگ را ندارند و تمامی تصاویر دریافتی از آن‌ها به شکل سیاه و سفید خواهد بود.

دید در شب هوشمند دوربین مداربسته

احتمالا در هنگام خرید دوربین مداربسته و مطالعه خصوصیات آن‌ها به عبارتِ «دید در شب» هوشمند یا Smart IR‌ برخورده‌اید. این عبارت برای مشخص کردن خصوصیتی در دوربین‌ها به‌کار می‌رود که به‌نظر ساده و پیش‌پاافتاده می‌آید. اما وجود آن، تغییر قابل ملاحظه‌ای در نتیجه نهایی خواهد داشت. در دوربین‌های معمولی، با برخورد نور ارسالی IR از دوربین، اجسام بدون توجه به فاصله‌ای که با دوربین دارند، میزان نور یکسانی دریافت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود جسم نزدیک به دوربین، نورِ بیشتر، و جسم دورتر از دوربین، نورِ کمتری دریافت کند. این موضوع می‌تواند باعث Over Expose شدن تصویر اجسام نزدیک شود که به معنی دریافت نور بسیار زیاد و به‌اصطلاح سوختن تصویر است و در نهایت باعث می‌شود جزئیات کمی از جسم دریافت شود. در دوربین‌هایی که با عنوان دید در شب هوشمند معرفی می‌شود، دریافت نور برای هر جسم، متناسب با فاصله‌ی آن از دوربین تعیین می‌شود تا میزان روشنایی و تاریکی اجسام تفاوت چشم‌گیری نداشته باشد.

دید در شب رنگی دوربین مداربسته

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، عموما دوربین‌های مداربسته دیددرشب سیاه و سفید ارائه می‌دهند. اما در سال 2016 شرکت سونی برای اولین‌بار دوربین‌های استارلایت را معرفی کرد که دید در شب رنگی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. در دوربین‌های استارلایت سنسور دریافت تصویر بزرگ‌تر و حساس‌تر از قبل شده‌است. گشادگی دیافراگم در این دوربین‌ها بسیار بالا بوده و تقریبا معادل f/1.56 است. هرچه عدد دیافراگم پایین‌تر و به عددِ یک نزدیک‌تر باشد، به معنای دریافت میزان نور بیشتر بر روی حسگر است که باعث می‌شود در محیط‌هایی با نور ضعیف‌تر هم بتواند تصاویر مطلوبی ارائه کند. این‌نکته را در‌‌نظر داشته‌باشید که اگر در محیطی میزان نور به‌شدت پایین باشد و امکان استفاده از تکنولوژی استارلایت برای دوربین نباشد، کارکرد آن تغییر می‌کند و بر روی دید در شب سیاه و سفید سوییچ می‌کند. بنابراین نمی‌توان همیشه از دوربین مداربسته استارلایت انتظار تصاویر رنگی را داشت.

بهترین دوربین مداربسته دید در شب

می‌توان یکی از مهم‌ترین و معتبرترین محصولات در این حوزه را دوربین مداربسته داهوا دانست. شرکت داهوا که به طراحی و تولید دوربین‌های خاص معروف است، در زمینه تولید دوربین مداربسته دید در شب رنگی هم جزو اصلی‌ترین‌ها به‌شمار می‌رود. دید در شب سیاه و سفید ارائه شده توسط داهوا تا اندازه 200 متر گسترش دارد که عددی فوق‌العاده به‌حساب می‌آید. اما در کنار آن باید دوربین‌های دیگر که دید در شب رنگی تا 80 متر دارند را هم در نظر بگیریم. این بیشترین میزان از دید در شب رنگی است که داهوا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. باید این موضوع را هم دانست که عدد 80 متر برای داشتن تصاویر رنگی در شب مقدار قابل توجهی است که می‌توان آن‌را از داهوا دریافت کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار