فعالیت ۱۲ واحد گلخانه‌ای در مهاباد

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: ۱۲ واحد گلخانه‌ای بزرگ و کوچک مقیاس در این شهرستان به مرحله تولید رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، جعفر ایمانیان مدیر جهادکشاورزی مهاباد اظهار کرد: ۹ واحد گلخانه بزرگ مقیاس با متراژ ۳۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع و سه واحد گلخانه کوچک مقیاس با متراژ ۷۰۰ متر مربع جمعا ۳۱ هزار مترمربع از مجموع واحد‌های گلخانه‌ای مهاباد در زمینه تولیدات صیفی‌جات (خیار و گوجه)، گل‌شاخه بریده و گل گلدانی مشغول فعالیت بوده و به بهره برداری رسیده اند.

او افزود: به واحد‌های گلخانه‌ای که مساحت کمتر از ۳۰۰ مترمربع داشته باشند، کوچک مقیاس اطلاق می‌شود و مجوز فعالیت آن‌ها پس از تکمیل پرونده در مدیریت باغبانی سازمان و مجوز واحد‌های بزرگ مقیاس در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر می شود.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد اضافه کرد: میزان تولید واحد‌های شاخه گل بریده این شهرستان سه هزار شاخه در روز و در واحد‌های گلخانه‌ای صیفی (خیار) ۳۰_۳۵ کیلوگرم در متر مربع در سال و در دو دوره، تولید خواهند داشت.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه توسعه واحد‌های گلخانه‌ای در مهاباد افزود: در واحد‌های بزرگ مقیاس هم اینک ۳.۵ هکتار گلخانه جدید دارای پروانه وجود دارند و در مرحله دریافت تسهیلات بانکی می‌باشند و درهمین زمینه جهاد کشاورزی از راه‌اندازی واحد‌های کوچک مقیاس بویژه در مناطق روستایی حمایت می‌کند.

ایمانیان تصریح کرد: یک شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۱۳ هکتار در مهاباد راه اندازی و امورات زیر بنایی آن به اتمام رسیده، که ۶.۵ هکتار مساحت مفید دارد و تاکنون حدود ۲۰ هزار مترمربع آن به مرحله تولید رسیده است.

او اذعان کرد: کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه بخش و جزی پروژه‌های اشتغالزایی و اولویت دار بخش کشاورزی در شهرستان مطرح بوده که افزایش سهم آن در بخش کشاورزی توام با کاهش ۱۰ برابری مصرف آب و افزایش چندین برابری تولید نسبت به کشت‌های معمول است.

ایمانیان گفت: ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین برای احداث و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه گلخانه‌ها از اقدامات مهم برای توسعه صنعت گلخانه‌ای است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.