آیین اسلام جامع‌ترین نظام حقوقی کودک را بیان کرده است

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: آیین اسلام جامع‌ترین نظام تربیتی و جامع‌ترین نظام حقوقی کودک را بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، علی اکبر گروسی در مراسم دهمین مدرسه زمستانه حقوق کودک که بصورت ویدیو کنفراس وبا حضور معاونت حقوق بشر قوه قضائیه برگزار می‌شد گفت: حقوق کودک مسئله بسیار با اهمیتی است که در مورد آن بحث زیاد شده است. همه ما دوران کودکی را تجربه کرده ایم، این دوران از مراحل بسیار حساس حیات بشری که شخصیت انسان در این دوره شکل می‌گیرد و عمده هم و غم خانواده‌ها این است که اطفال و فرزندان خود را در عنفوران کودکی درست پرورش و آموزش دهند.

او  افزود: حقوق کودک علاوه بر حقوق داخلی دارای جنبه بین المللی است و مجموعه‌ای از حقوق بشر ویژه کودکان است که بر بر پشتیبانی و نگهداری از کودکان تمرکز دارد، کنوانسیون حقوق کودک مهم‌ترین سند حقوق بین المللی برای کودکان است که متضمن مصادیق زیادی از حقوق کودکان می‌باشد که از مهمترین مواد اصول عمومی حقوق کودک در آن شامل منع تبعیض، مصالحه عالیه کودک، حق حیات، بقاء و رشد کودک و حق شنیده شدن نظر کودک است. این اصول زیر مجموعه‌های فراوانی دارد و به نظر می‌رسد حقوق کودک حصری نیست و مصادیق کودک آزاری هم در انواع مختلف آن قید شده است.

گروسی ادامه داد: امروز یکی از مسائل مهم آموزش مدیران و دست اندرکاران و ضرورت آشنا ساختن آن‌ها با حقوق کودکان است چرا که منع قوانین به تنهایی ضامن اجرای آن‌ها نیست بلکه آشنایی مجریان و مدیران با قوانین و مقررات مربوط به کودکان امری قراردادی است و به اجرای درست قوانین سرعت می‌دهد.

این مقام قضایی با اشاره به تاکید اسلام به حقوق کودکان گفت: اسلام به عنوان دین کامل پیش از همه ادیان و مکاتب به حقوق کودکان توجه کرده، آیات متعددی از قرآن کریم و روایات فراوان از ائمه و پیامبر اکرم (علیهم اسلام) به صراحت تکالیف والدین را نسبت به کودکان از جنبه‌های مالی و معنوی و تربیتی تعیین کرده است. رفتار پیامبر عظیم الاشان اسلام (ص) به عنوان شخصیتی کامل و الهی در برخورد با کودکان زبانزد است که چقدر در برابر کودکان لطیف و مهربان و خاضع بودند. این آموزه‌های دینی جزء بارزترین و حیاتی‌ترین اصول مربوط به حقوق کودک در اسلام است.

رئیس کل دادگستری استان به اهمیت آموزش کودکان تاکید کرد و افزود: مسئولین آموزش و پرورش و معلمان و آموزگاران بیشترین ارتباط را با کودکان دارند و توصیه می‌شود که مسائل تربیتی کودکان را اولویت رویکرد و نیاز‌های خود قرار دهند و با آموزش مسائل حقوقی به دانش آموزان و رعایت حقوق کودکان، انسان‌هایی سالم تر، مسئولیت پذیرتر و کارآمدتری را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند. باید حوزه‌های روان شناسی کودکان و مشاوران کودکان بزهکار و بزه دیده با قضات دادگاه‌ها در ارتباط کامل باشند و مشورت بدهند.

او ادامه داد: امروز نهاد‌های متعددی در حوزه حقوق کودک و خانواده کار می‌کنند که باید ارتباط منسجمی بین آن‌ها برقرار شود تا آموزش‌ها به شکل منظم و هماهنگ انجام و تربیت بدرستی شکل بگیرد چرا که تعارض و تضاد در آموزش‌ها و عدم ارتباط نهاد‌های مسئول با خانواده در تربیت کودک و شکل گیری شخصیت او مشکل جدی ایجاد می‌کند.

گروسی در ادامه اظهار داشت: برای کاستن پرونده‌های مربوط به بزه کاری باید چاره‌ای اندیشه کرد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در محاکم و کانون اصلاح و تربیت بیشترین جرائم کودکان در استان سرقت، قتل و ضرب و جرحاست و مهم‌ترین علت ارتکاب این جرایم مشکلات اقتصادی و در کنار آن مباحث فرهنگی و خانوادگی است.

او  افزود: علاوه بر همه زمینه‌های بزهکاری کودکان، رشد تکلنولوژی و فضای مجازی بشدت در تاثیر پذیری کودک و سوق دادن وی بر ارتکاب جرم موثر است.

رئیس کل دادگستری استان به روند خاص رسیدگی به اتهام کودکان در محاکم اشاره کرد و گفت: در محاکم برای کودکان پرونده شخصیت تشکیل می‌شود، محاکمه و جریان دادرسی با حضور مشاوران انجام می‌گیرد و کودکان در زندان در طرح طبقه بندی قرار می‌گیرند و از تماس آنان با مجرمان خطرناک و با سابقه و بزرگسال حتی الامکان پیشگیری می‌شود و آموزش کودکان بر اساس برنامه درسی مدارس هنگام تحمل کیفر ادامه می‌یابد و کودکان بزهکار در کارگاه‌های حرفه آموزی شرکت می‌کنند و پروانه تخصصی دریافت می‌کنند.

این مقام قضایی هشدار داد: اگر کودکان بزهکار امروز حمایت نشوند، در آینده ممکن است باند‌های مختلف تبهکاری را تشکیل بدهند؛ لذا بعد از مجازات بیشتر باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند چرا که برخورد‌ها تنها بر اساس قوانین قضایی کافی نیست و همه نهاد‌ها و بطور کلی مراقبت از کودکان وظیفه‌ای فرا قوه‌ای است.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.