معاون وزیر جهاد کشاورزی:

١٢٠ میلیون مترمکعب آب وارد مزارع منطقه سیستان شده است

اکبری گفت: ١٢٠ میلیون مترمکعب آب از شبکه آبرسانی طرح ۴۶ هزار هکتاری از ابتدای مهر امسال تاکنون از محل حدود ١۵ هزار حوضچه پنج هکتاری در اختیار کشاورزان منطقه سیستان قرار گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  علی مراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی  در حاشیه بازدید معاون اول رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی از طرح آبرسانی با لوله به ۴۶هزار هکتار دشت سیستان اظهارداشت: این طرح دارای ٢ ایستگاه پمپاژ اصلی، پنج ایستگاه پمپاژ مستقل و ٩ ایستگاه پمپاژ ثانویه است که سالیانه ۴٠٠ میلیون مترمکعب آب تخصیصی از چاه نیمه‌ها را برای بیش‌از ٧٠ هزار بهره بردار در محل مزارع تحویل می‌دهد.

او  افزود: بر اساس آخرین آمار در فصل کشت پاییزه بیش از ۵۶ هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه سیستان آبیاری شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: جاری شدن آب در شبکه‌های طرح عظیم آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان امید را برای احیای دوباره کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: آبرسانی به مزارع در ماه‌های آبان و آذر در ٢٠ سال گذشته سیستان بی‌سابقه بوده و این مهم به برکت این طرح بزرگ عملی شده است.

اکبری عدالت در توزیع آب را از مهمترین ویژگی‌های این طرح برشمرد و گفت: مرحله نخست اجرای طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان بزودی به اتمام می‌رسد.

اهمیت و ارزش آب در دنیای امروز و ضرورت مدیریت مصرف و حفظ منابع آبی و نقش آب در توسعه بر کسی پوشیده نیست، کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیت های اقتصادی در دهه های اخیر و آینده به شمار می رود، کشور ایران در یکی از خشک ترین مناطق جهان قرار گرفته است و استان سیستان و بلوچستان نیز به عنوان پهناورترین استان کشور با مساحتی بیش از ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومتر مربع با متوسط بارش سالیانه ۱۰۳ میلی متر و دارا بودن ۴۰۰ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشت از نظر اقلیمی در گروه خشک و فراخشک قرار دارد.

سیستان و بلوچستان دارای ویژگی های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبی ها به صورت دوره ای منجر به وقوع خشکسالی های سهمگین شده به طوری که علاوه بر تخریب زیر ساخت های بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.

از آنجایی که کشاورزی شغل و معیشت قالب مردم ساکن در این استان محسوب می شود، استفاده صحیح و بهینه از منابع پایه آب و خاک ضرورت انکارناپذیر است به همین سبب در برنامه ریزی ها اعم از ذخیره، انتقال، توزیع و مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاملا هوشمندانه عمل شود.

از منظر کارشناسان؛ حفاظت از منابع آبی و اعمال مدیریت صحیح در بهره برداری از منابع در بخش کشاورزی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در چنین شرایطی تنها راهکار حل این مشکل بهره گیری موثر و بهینه از منابع محدود آب و بهبود بهره وری در این بخش خواهد بود.

در این میان طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان تصویب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار