آغاز فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در خراسان جنوبی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی از شروع فاز سوم اجرایی واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در استان خبر داد.

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، از شروع فاز سوم اجرایی واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین از مورخ ۲۰ دی به مدت ۳۰ روز کاری خبر داد.

او افزود: بیماری تب برفکی با علائم ایجاد زخم‌های شدید در دهان و لثه باعث کاهش وزن، کاهش شیردهی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی می‌شود که جهت پیشگیری از بیماری، حمایت از تولیدکنندگان و حفاظت از سرمایه‌های دامی با پیگیری‌های مستمر توانستیم از اعتبارات داخلی اداره کل تعداد ۲۰ هزار دز واکسن تب برفکی وارداتی برای دامداری‌های روستایی -عشایری تامین نماییم.

دادفر ادامه داد: در خصوص واکسیناسیون در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی با توجه به اینکه مقدار واکسن تامین شده کفاف واحد‌های روستایی عشایری را نمی‌دهد میطلبد که صاحبان این دامداری‌ها جهت پیگشیری از هرگونه بحران نسبت به تامین واکسن اقدام نمایند.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان جنوبی عنوان کرد: در صورت تامین واکسن توسط مالکان دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی تزریقات به صورت رایگان توسط اکیپ‌های فنی شبکه‌های دامپزشکی انجام خواهد شد.

او به آن دسته از دامدارانی که طی فاز‌های اجرایی اول و دوم امسال از تامین و تزریق واکسن در دامداری‌های خود امتناع کرده اند هشدار داد، به علت پایین آمدن تیتر ایمنی، دام‌های موجود در این واحد‌ها و دامداری‌های اطراف در معرض آسیب جدی بیماری قرار گرفته اند بنابراین ضرورت دارد دامداران جهت عبور ازبحران احتمالی نسبت به خرید به موقع واکسن از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان، شرکت‌های تعاونی شهرستانی و یا مراکز مایه کوبی اقدام کنند.

دادفر تصریح کرد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای از قبیل ضد عفونی جایگاه، جلوگیری از تردد بی مورد افراد به محل دامداری، استفاده از ماشین آلات و وسایل اختصاصی در واحد و کنترل حمل و نقل دام‌ها نقش موثری در جلوگیری از شیوع این بیماری دارد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار