لزوم ثبت فعالیت‌های دامداران و هویت‌گذاری دام‌های عشایری در سامانه سماک

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: ثبت اطلاعات دام، پلاک‌گذاری و هرگونه تغییرات اعم از افزایش یا کاهش تعداد دام از مواردی است که باید در سامانه سماک ثبت شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی‌رحم کریمی مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به ضروری بودن ارایه کارت تردد برای کوچ سال ۱۴۰۰ گفت: ثبت فعالیت‌های دامداران و اطلاعات دام، پلاک‌گذاری و هرگونه فعالیت و تغییرات اعم از افزایش  یا کاهش تعداد دام از مواردی است که باید در سامانه سماک ثبت شود.

او افزود: تفاوتی میان عشایر یا روستاییان وجود ندارد و تمامی افرادی که از دام زنده نگهداری می‌کنند، باید برای دام‌ها، شناسنامه و پلاک معتبر دریافت کنند و همچنین مشخصات دام‌ها و هرگونه خرید و فروش آنها چه به صورت عمده و چه به صورت جزئی نیز باید از جانب خریدار و فروشنده در سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود.

کریمی با بیان اینکه مالکان دام، اجازه کشتار دام هویت‌گذاری‌نشده را در کشتارگاه‌ها ندارند، اظهار داشت: کشتارگاه‌ها باید دام هویت‌گذاری‌شده ذبح  و کشتار آن را در سامانه ثبت کنند، زیرا این مصوبه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده و تأییدیه‌ای بر مصوبه هیات وزیران است و کشتارگاه‌ها ملزم به اجرای آن به منظور جلوگیری از قاچاق دام زنده هستند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان بیان کرد: عشایر به دلیل ییلاق و قشلاق‌هایی که انجام می‌دهند، باید با ارائه دفترچه عشایری معتبر و مورد تأیید شرکت‌های تعاونی عشایری که تعداد دام در آن‌ها ذکر شده باشد، نسبت به حمل و نقل دام‌های خود اقدام کنند، اما برای دام‌هایی که هویت‌گذاری نشده‌اند، بارنامه تردد صادر نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کوچ سال ۱۴۰۰ مستلزم به ارائه کارت تردد است، افزود: تمامی این فعالیت‌ها اعم از صدور کارت تردد و هویت‌گذاری دام‌ها، به منظور تسهیل در کار عشایر و سردر گم نشدن آن‌ها، به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری واگذار شده است.

کریمی هزینه صدور هر فقره کارت تردد را ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان و هزینه هویت‌گذاری هر رأس دام  را نیز ۷ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت:  این نرخ‌ها که در استان تعیین شده، نسبت به تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عشایری دیگر استان‌ها مناسب‌تر است و عشایر با مراجعه به شرکت‌های تعاونی عشایری می‌توانند نسبت به هویت گذاری، صدور و دریافت کارت تردد اقدام کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.