مقایسه خودرو؛

مقایسه ولوو XC60 با فولکس واگن تیگوان+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در این گزارش 2 کراس‌اوور سوئدی و آلمانی بازار یعنی ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان را با هم مقایسه می‌کنیم. در بخش اول دو خودرو را معرفی می‌کنیم و بعد از آن به مقایسه این دو، از نظر طراحی داخلی و خارجی، ویژگی‌های فنی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی، ایمنی، تجربه رانندگی، وضعیت بازار، شرایط قیمتی و … می‌پردازیم؛ پس در ادامه مقاله مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان با ما همراه باشید.

معرفی ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان

معرفی ولوو XC60

Introducing Volvo XC60

اگر یک آشنایی کوچک هم با بازار خودرو داشته باشیم، ولوو را به عنوان یک خودروی بسیار ایمن می‌شناسیم. در واقع این خودروساز سوئدی همواره به امنیت بالا در محصولاتش شهره بوده است. مدل XC60 ولوو یک کراس‌اوور کامپکت لوکس محسوب می‌شود.

ولوو xc60 برای اولین بار به عنوان یک خودروی کانسپت در سال 2007، در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی رونمایی شد و از سال 2008 تا امروز به عنوان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های ولوو به بازارهای جهانی ارائه شده است. XC60 در واقع عضوی از سری 60 ولوو است که در مدل‌های S60، S60 Cross Country، V60 و V60 کراس کانتری نیز تولید شده بود. ولوو XC60 در دو نسل تولید شده است. از 2008 تا 2017 نسل اول و از 2017 تا امروز نسل دوم این خودرو به بازار عرضه شده است. شرکت افرا موتور به عنوان نماینده ولوو در ایران، نسل اول این خودرو را در مدل‌های R دیزاین، R دیزاین پلاس و Selux با سال ساخت 2013 و 2014 به ایران وارد کرد. XC60 در بازار ایران به دلیل عدم بازارسازی درست و ارائه خدمات پس از فروش نامناسب، سهم بازار چشمگیری را ازآن خود نکرد.

Introducing Volks Wagon Tiguan 2018

معرفی فولکس واگن تیگوان

تیگوان نام کراس‌اوور کامپکت خودروساز آلمانی یعنی فولکس واگن است، که امروز در بازار کشور ما با اقبال مناسبی از سوی خریداران روبه‌رو شده است.

تیگوان از جمله سه خودرویی است که در بازگشت دوباره فولکس واگن به ایران به بازار عرضه شد. خودروی مورد بحث در دو نسل تولید شده که نسل اول از سال 2007 تا 2015 و نسل دوم آن از سال 2016 تا امروز تولید شده است. مدل‌های موجود در بازار ایران توسط شرکت ماموت خودرو و با سال تولید 2018 به کشور وارد شده‌اند.

Volks Wagon Tiguan Compact Luxury SUV

مقایسه ولوو XC60 با فولکس واگن تیگوان از نظر طراحی

طراحی خارجی

Volvo XC60 2014 Design

اولین بخش در مطلب مربوط به مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان، طراحی خارجی این دو خودرو است. ولوو XC60 در ظاهر خود از همان نشانه‌های طراحی نمادین ولوو بهره برده است.

جلوپنجره مشبک و خاص خودروهای ولوو در این مدل نیز به‌کار رفته است. همچنین چراغ‌های زاویه‌دار با خطوط شکسته و تزئینات مختلف کرومی در این مدل، امضای برند ولوو و لوکس بودن این مدل را به بیننده به خوبی القاء می‌کند.

Volks Wagon Tiguan 2018 Back Design

در مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان از نظر طراحی خارجی، رقیب آلمانی نیز به اندازه کافی جذاب و به‌روز به نظر می‌آید. وقتی به این فولکس آلمانی نگاه می‌کنیم، علاوه‌بر این‌که فاکتورهای طراحی نسل جدید فولکس واگن را به خوبی می‌بینیم، همچنین حس و حال تماشای یک خودروی آلمانی اصیل در ما بروز می‌کند. تیگوان با طراحی خاص جلو پنجره و چراغ‌های جلویی طرفداران پروپاقرص خود را دارد.

طراحی داخلی

Volvo XC60 2014 Interior Design

دومین بخشی که در مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان به آن می‌پردازیم، طراحی داخلی دو خودرو است. وقتی وارد کابین ولوو XC60 می‌شویم، اولین موردی که با آن مواجه می‌شویم کیفیت بالای مواد استفاده شده در بخش‌های مختلف است. همچنین مانند دیگر خودروهای ولوو سادگی همیشگی و وقار آن کاملاً حفظ شده است و حس لوکس‎بودن و رفاه در آن به‎خوبی به چشم می‌خورد. صندلی‌های XC60 کاملاً راحت بوده و برای سرنشینان در جلو و عقب فضای پای کاملاً مناسبی فراهم شده است. همچنین از نظر فضای بار نیز این خودرو به خوبی طراحی شده و پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان است.

در بخش طراحی داخلی فولکس واگن تیگوان، نکته‌ای که بیش از همه به چشم می‌آید، چشم‌نوازی و هماهنگی طراحی داخل خودرو با طراحی خارجی آن است. در واقع می‌توان گفت مهندسان این شرکت آلمانی در این بخش فوق‌العاده کار کرده و توانسته‌اند طراحی داخلی و بیرونی خودرو را به زیبایی هماهنگ کنند. همچنین مواد به‌کار رفته در بخش‌های مختلف کابین فولکس تیگوان حس کیفیت را به طور کامل به سرنشینان ارائه می‌دهد. صندلی‌های این خودرو نیز راحتی لازم را دارند.

Tiguan 2018 fron Seat and Dashboard Design

مقایسه فنی

در این بخش به مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان از نظر فنی می‌پردازیم. هر دوی این خودروها از موتورهای 4 سیلندر 2 لیتری استفاده می‌کنند. XC60 با استفاده از این موتور قدرتی برابر با 237 تا 242 اسب بخار (در مدل‌های مختلف موجود در بازار ایران) و گشتاوری برابر با 350 نیوتون بر متر ارائه می‌دهد.

Volvo XC60 Engine Photo

در سوی دیگر فولکس واگن تیگوان، تنها چیزی در حدود 180 اسب بخار قدرت و 320 نیوتون متر گشتاور را ارائه می‌دهد. XC60 در مدتی حدود 7.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد، اما تیگوان برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر 7.7 ثانیه زمان لازم دارد.

Tiguan 2018 TSi Engine

مقایسه مشخصات فنی ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان را در جدول زیر مشاهده کنید:

مدل خودرو

ولووxc60

فولکس واگن تیگوان

پیشرانه

4 سیلندر

4 سیلندر

حداکثر قدرت

242 اسب بخار 

180 اسب بخار

حجم موتور

2 لیتر

2 لیتر

حداکثر گشتاور

350 نیوتن بر متر

320 نیوتن برمتر

گیربکس

6 دنده اتوماتیک 

7 دنده اتوماتیک

مصرف سوخت(ترکیبی)

8.1 لیتر

7.7 لیتر

شتاب صفر تا ۱۰۰

7.2 ثانیه

7.7 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت 

208 کیلومتربرساعت

مقایسه آپشن‌­ها و امکانات رفاهی

هر دو خودروی ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان امکانات رفاهی و آپشن‌های فوق‌العاده‌ای را با خود دارند، بنابراین مقایسه این دو از این نظر کاری مشکل خواهد بود.

 

خودروساز سوئدی این CUV کامپکت خود را به آپشن‌های مختلفی مثل سنسور باران، رادار تابلوخوان، چراغ‌های زنون، 8 اسپیکر، مانیتور 7 اینچی، هدآپ، صندلی کامفورت، سقف پانوراما، سانروف، کیت بدنه، آینه الکتروکرومیک، پدال اسپورت، ایزوفیکس صندلی، گرم‌کن صندلی، صندلی برقی، ورود بدون کلید، گرم‌کن آینه، تهویه دوگانه، کی‌لس و … مجهز کرده است.

Volvo XC60 Front Seat and Driver Equipment

در این سمت، باید گفت که فولکس واگن تیگوان از نظر آپشن، توانایی‌های بیش‌تری نسبت به رقیب سوئدی خود دارد. تیگوان با آپشن‌هایی مثل تهویه سه‌گانه ضدآلرژی، نمایشگر 9.2 اینچی، پدل شیفتر، خروجی برق 12 ولتی، سیستم پارک کمکی و … دست بالا را در این بخش به خود اختصاص داده است.

Tiguan 2018 Driver Keys and Equipment

برای بررسی دقیق‌تر مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان از نظر آپشن‌ها، جدول زیر را مطالعه بفرمایید:

مدل خودرو

ولووxc60

فولکس واگن تیگوان

 چراغ

 چراغ‌های ال ای دی روشن در طول روز، چراغ‌های مه شکن عقب، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، چراغ چرخشی، چراغ زنونی جلو

چراغ‌های جلو LED، سیستم روشنایی در روز (Day Light)، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های عقب LED

 سیستم‌های مالتی مدیا

سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD و MP3، درگاه USB وAUX، iPod، بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتو، 8 اسپیکر 

هشت عدد بلندگو، ورودی‌های AUX و USB، CD/DVD /Bluetooth

 

      صفحه نمایش 

۷ اینچی

9.2 اینچی

آینه

 آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، آینه عقب الکتروکرومیک

قابلیت تاشوندگی آینه‌های کناری، حافظه و گرمکن آینه‌ها

     تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کنترل رطوبت

تهویه هوای سه‌گانه با فیلتر ضد حساسیت

صندلی 

۵ صندلی با روکش چرم، صندلی برقی راننده با امکان تنظیم در ۸ حالت، صندلی برقی سرنشین جلو

تنظیم برقی صندلی‌های جلو در 12 حالت، صندلی‌های عقب متحرک و تاشو، گرمکن

    شیشه 

بالابربرقی شیشه‌های دوردیف،  سانروف، سقف پانوراما

بالابربرقی شیشه‌ها، سانروف، سقف پانوراما، شیشه‌های سولار و دودی

   سایر امکانات

کروز کنترل تطبیقی، ورود و استارت بدون سوییچ، هدآپ، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک و …

پدل شیفتر، خروجی برق 12 ولتی، سیستم پارک کمکی ورود و استارت بدون کلید، هدآپ و …

مقایسه ایمنی ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان

در این بخش به مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان از نظر ایمنی می‌پردازیم. شرکت ولوو همیشه به‎عنوان یکی از شرکت‌هایی که ایمن‌ترین خودروها را تولید کرده در جهان مطرح بوده است. ولوو تا امروز توانسته است خودروهای زیادی را به‌عنوان ایمن‌ترین خودروی سال ثبت کند. در این مورد نیز، خودروی XC60 توانسته است نمره کامل موسسه ایمنی Euro NCAP را از آن خود کند. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به 6 ایربگ، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار تصادف جلو، رادار تابلوخوان و … اشاره کرد.

Volvo XC60 Euro NCAP Photo

فولکس واگن تیگوان نیز در آزمون‌های موسسه یورو NCAP نمره کامل را کسب کرده است و از این حیث کمبودی در برابر ولوو XC60 ندارد. برخی از تجهیزات ایمنی این دو خودرو در جدول زیر آمده است.

Tiguan 2018 Euro NCAP Official Photos

مدل خودرو

ولووxc60

فولکس واگن تیگوان

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، دوربین عقب، مانیتور نقاط کور، سنسور هشدار خواب‌آلودگی راننده، کنترل سرعت در سرازیری، رادار تغییر لاین، سنسورهای هشدار در جلو و عقب

سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سنسور نقاط کور، سنسور نمایشگر باد لاستیک، کروز کنترل، سیستم هشدار خستگی راننده

 کیسه‌ی هوا

6 کیسه هوا 

9 کیسه هوا

سیستم ترمز 

سیستم ترمز ABS، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، اتوهلد

سیستم ترمز ABS، EBD، کنترل سرعت در سرازیری، اتوپارک، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد

مقایسه تجربه رانندگی ولوو XC60 با  فولکس واگن تیگوان

Volvo XC60 Driving experience

با توجه به موتور مشابه هر دو خودرو، مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان از نظر تجربه رانندگی شاید تا اندازه‌ای سخت باشد. با این‌وجود می‌توان گفت هر دو خودرو از نرمی و فرمان‌پذیری و شتاب قابل قبولی برخوردار هستند؛ اما از نظر چالاکی با توجه به موتور قوی‌تر ولوو می‌توان این خودرو را برتر دانست و از نظر سواری با توجه به آلمانی بودن فولکس می‌توان این خودرو را پیشتاز در نظر گرفت.

 

Volks Wagon 2018 driving experience

تحلیل شرایط بازار ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان

شرایط کنونی بازار خودرو و عدم امکان واردات مدل‌های جدید این خودروها به کشور باعث شده است، دسترسی به مدل‌های به‌روز و صفر کیلومتر این خودروها تقریباً غیرممکن باشد. بنابراین اگر قصد خرید این دو خودرو را دارید باید از نمونه‌های کارکرده آن‌ها استفاده کنید. با این توضیح، طبیعی است که اگر تصمیم به استفاده طولانی‌مدت از این خودروها را دارید به دنبال خودروی جدیدتر یعنی تیگوان (با سال ساخت 2018) بروید.

جمع‌بندی مقایسه ولوو XC60 با فولکس واگن تیگوان

برای جمع‌بندی مقایسه ولوو XC60 و فولکس واگن تیگوان باید گفت، هر دوی این خودروها از بهترین کراس‌اوورهای کامپکت موجود در بازار ایران هستند. ولوو XC60 از نظر قدرت و شتاب و ایمنی خودرویی بهتر و تیگوان از نظر سواری، خدمات پشتیبانی و بازار دست‌دوم خودرویی بهتر است.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۷ دی ۱۳۹۹
لطفا یک بار هم مسئولین بنز با مسئولین ایران خودرو از هر لحاظ مقایسه کنید
آخرین اخبار