طرز تهیه آرد نخودچی خانگی با تمام نکات و فوت و فن‌ها

آرد نخودچی سرشار از پروتئین و فیبر بوده و به علت بافت خاصی که دارد و بدون گلوتن بودنش انتخاب بسیار مناسبی برای شیرینی‌پزی به خصوص برای افراد مبتلا به سلیاک و سندرم روده تحریک‌‍ پذیر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آرد نخودچی نوعی آرد است که از نخود پوست کنده و خشک شده تهیه می‌شود. این آرد یکی از محبوب‌ترین آرد‌هایی است که به خاطر قافد گلوتن بودنش، جایگزین بسیار خوبی برای آرد گندم به خصوص برای افراد مبتلا به سلیاک است. این آرد سرشار از مواد مغذی است و یک راه عالی برای افزایش پروتئین و فیبر شماست. علاوه بر این‌ها، چون فرآیند تصفیه برای این آرد شکل نمی‌گیرد، آرد نخودچی سرشار از ویتامین B است. در کشور‌های خاورمیانه از این آرد برای تهیه غذا‌ها و همچنین صنعت شیرینی‌پزی بسیار استفاده می‌شود.

اگر تا به حال برای تهیه غذا‌ها و شیرینی‌های خانگی‌تان به این نکته توجه نمی‌کردید بهتر است از چه آردی استفاده کنید، دقت کنید که میزان و نوع مواد مغذی و نشاسته موجود در آرد‌ها با هم متفاوت است. برای مثال آرد‌های تهیه شده از حبوبات، چون میزان آمیلوز کم‌تری نسبت به آمیلوپکتین دارند، وقتی با آب حل می‌شوند، حالت ژله‌ای پیدا می‌کنند و برای صنعت شیرینی‌پزی مناسب هستند. در ادامه با طرز تهیه آرد نخود و تمام نکات آن همراه ما باشید.


بیشتر بخوانید

طرز تهیه آرد نخودچی

نخود یکی از قدیمی‌ترین حبوبات کشت شده توسط انسان است که از عناصر اصلی برای تهیه غذا‌های خوشمزه و محبوبی مانند حمص و فلافل محسوب می‌شود. آرد نخودچی سرشار از پروتئین و فیبر بوده و به علت بافت خاصی که دارد و بدون گلوتن بودنش انتخاب بسیار مناسبی برای شیرینی‌پزی به خصوص برای افراد مبتلا به سلیاک و سندرم روده تحریک‌‍ پذیر است.

برای تهیه آرد نخودچی ابتدا باید نخود‌های پخته و خشک شده را داخل غذاساز بریزید و به مدت دو تا سه دقیقه پالس بزنید تا کاملا خرد شده و پودری شود.

سپس نخود‌های خرد شده را الک کنید تا قطعات درشت آن جدا شود. می‌توانید تکه‌های خرد شده نخود را دوباره داخل غذاساز بریزید تا بیشتر خرد شوند و آن را دوباره الک کنید. اگر آسیاب قهوه در دسترس دارید نخود‌ها را از همان اول داخل دستگاه آسیاب کنید. آرد نخودچی یکدست و نرم را به یک ظرف شیشه‌ای تمیز منتقل کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه آرد نخودچی

اگر می‌خواهید آرد نخود بو داده شده داشته باشید، نخود‌های پوست کنده را داخل سینی فر بریزید و به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برشته کنید تا نخود‌ها طلایی‌رنگ شوند.

آرد نخودچی بو داده شده و خام را می‌توانید برای تهیه انواع خوراک‌ها و غذا‌های گیاهی مثل شامی، سوپ و کتلت استفاده کنید.

به جای آرد سفید و آرد گندم در شیرینی‌پزی، انواع نان، حلوا و کاچی می‌توانید از این آرد استفاده کنید.

افراد با رژیم غذایی وگان از آرد نخودچی می‌توانند به جای تخم مرغ در تهیه انوع غذا‌ها استفاده کنند.

این آرد، چون منبع خوبی از پروتئین است، می‌تواند در وعده‌های غذایی ورزشکاران یا به عنوان میان وعده پروتئینی خوب همراه با شیر مصرف شود.

این آرد را می‌توانید هر چند وقت یکبار به مقدار بیشتری تهیه کرده و تا چند وقت از آن استفاده کنید.

مطمئن باشید ظرفی که در آن آرد را نگهداری می‌کنید، کاملا خشک باشد.

شیرینی نخودچی نیز یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که با استفاده از این آرد می‌توانید تهیه کنید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.