درخواست ترکیه از یونان برای مذاکره درباره موضوعات مورد مناقشه

وزیر خارجه ترکیه از یونان خواست مذاکرات دو جانبه درباره منابع انرژی در شرق مدیترانه را آغاز کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دوشنبه از یونان خواست مذاکرات میان دو کشور برای حل و فصل مناقشات در خصوص بهره برداری از میدان‌های نفت و گاز در شرق مدیترانه در ماه ژانویه از سر گرفته شود.

بر این اساس، پس از قدرت نمایی و اظهارات خصمانه دو طرف در ماه اوت، آنکارا و آتن در ماه سپتامبر برای از سرگیری گفتگو‌های اکتشافی در زمانی نامشخص توافق کردند. وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی خبری در آنکارا گفت: ما از یونان دعوت می‌کنیم نخستین نشست را در ماه ژانویه برگزار کند.

وزارت امور خارجه یونان در مقابل اعلام کرد هیچ دعوت رسمی از سوی آنکارا دریافت نکرده است، اما برای آغاز گفتگو‌ها در مورد تعیین مرز فلات قاره و مناطق انحصاری اقتصادی آماده است.

گفتگو‌های اولیه برای حل و فصل اختلافات در شرق مدیترانه در سال ۲۰۱۶ برگزار شد. سران کشور‌های اتحادیه اروپا در نشست بروکسل در ماه دسامبر تصمیم گرفتند اقدامات غیرقانونی و تهاجمی ترکیه در مدیترانه علیه یونان و قبرس را مجازات کنند.

در نشست اروپایی تحریم‌های شخصی تصویب شد که قرار است افرادی را هدف قرار دهد که در فعالیت‌های اکتشافی ترکیه در شرق مدیترانه نقش دارند. فعالیت‌های اکتشاف گاز ترکیه در منطقه دریایی مورد مناقشه با یونان و قبرس از ماه‌ها پیش محور تنش‌های بسیار بوده است.

بحران میان آتن و آنکارا با اعزام ناو تحقیقاتی «اوروچ رئیس» ترکیه به مناطق مورد مناقشه در ماه اوت تشدید شد. آنکارا در اقدامی برای آرام کردن اوضاع اواخر نوامبر از بازگشت این ناو از منطقه خبر داد. مقامات ترکیه از چند هفته پیش بار‌ها تقاضای مذاکره با اروپایی‌ها را برای حل این تنش مطرح کردند. چاووش اوغلو قرار است سه شنبه با سفرای کشور‌های اتحادیه اروپا در آنکارا دیدار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار