دانستنی‌های حقوقی؛

نکات کاربردی حقوق خانواده که همه باید با آن آشنا باشند

در قانون خانواده موارد متعددی ذکر شده است که هر یک از طرفین باید با آن نکات کاربردی آشنایی کامل داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،قانون خانواده و حقوق مربوط به آن موارد مختلفی را شامل می‌شود و نکات کاربردی بسیاری در این قانون ذکر شده است. 

برای داشتن زندگی راحت زوج و زوجه باید هرکدام حقوق مربوط به خود را انجام دهند و البته نکات حقوقی و کاربردی را مد نظر قرار دهند.

چنانچه مهریه زن معادل یا بیشتر از اموال متوفی باشد،کلیه سهم الارث به زن اختصاص داده شده و وارث سهمی نمی برند.

 زن برای دریافت مهریه خود میتواند به دفتر ازدواجی که در آن عقد ازدواج به ثبت رسیده یا دایره اجرای ثبت مستقل در اداره ثبت محل وقوع ازدواج مراجعه و تقاضای صدور اجراییه کند.

 عسروحرج؛وضعیتی است که در آن ادامه زندگی برای زوجه با مشقت همراه بوده و عادتاً قابل تحمل نباشد و در همین راستا اعتیادی که به موجب آن زن میتواند به عنوان عسروحرج از شوهر طلاق بگیرد،اعتیادی است که مضر به حال خانواده باشد.

هرگاه زوجه باکره نبوده باشد و زوج قصد طلاق داشته باشد باید تمام مهریه،اجرت المثل ایام زندگی مشترک،با دارا بودن شرایط نصف دارایی ونفقه دوران عده را نیز پرداخت کند و البته باید توجه داشت که نازایی زن از موجبات فسخ نکاح و طلاق محسوب نمی شود.

 ازدواج دختر باکره با اجازه پدر یا جد پدری میسر است و زن زمانی می‌تواند اجرت المثل ایام زوجیت را مطالبه کند که طلاق به درخواست زوج بوده و ناشی از تخلفات زوجه از ایفای وظایف همسری و سوءرفتار وی نباشد.

 با فوت همسر،مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه پذیرفته نیست و در صورتی که هر یک از زوجین برای نکاح،دیگری را به خصوصیاتی فریب دهد،علاوه بر رسیدگی کیفری؛تقاضای فسخ نکاح و مطالبه خسارت نیز امکان پذیر است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار