۵ راه برای آب دادن به گیاهان وقتی در تعطیلات هستید

این راهکار‌ها را امتحان کنید تا از مواجهه با گیاهان خشک شده جلوگیری کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از تحقیقات نشان داده‌ که تعطیلات برای سلامتی بسیار مفید است. خب، دارید به یک مسافرت بزرگ می‌روید؟ خوش به حالتان! اما حالا باید راهی برای آب دادن به گیاهان عزیزتان پیدا کنید. خبر خوب، این است که هیچ مشکلی ندارد در زمان نبودتان، گیاهانتان را به حال خودشان بگذارید. فقط به کمی برنامه ریزی و دور اندیشی نیاز دارید.

گیاهانی که درست آبیاری می‌شوند، چند روز، حتی یک هفته، مشکلی ندارند. اگر برای مدت کوتاهی منزل را ترک می‌کنید، یک لیوان به گیاهان خود آب دهید و از اتاق گرم و آفتابی، بیرون بیاوردیشان. گیاهانی که بیرون خانه قرار دارند، زودتر خشک می‌شوند؛ بنابراین قبل از گذاشتن آن‌ها دریک گاراژ یا اتاق خنک، آن‌ها را غرق در آب کنید تا به مرور از آن استفاده کنند.

هر چند، برای تعطیلات طولانی‌تر (بیشتر از چند روز)، باید به فکر راه‌های بیشتری باشید. در متن زیر، چند مورد را برای آبیاری گیاهان در هنگام نبودتان در خانه پیشنهاد می‌کنیم:

همسایه‌ای کاربلد پیدا کنید

اگر دوستی دارید که راجع به گیاهان اطلاعات کافی دارد و زمانی که شما در تعطیلات هستید، می‌تواند هفته‌ای یکی دو بار به خانه تان برود (به شرط اینکه شما هم بعدا این کار را برای او بکنید)، یک معامله خوب دارید. حتی اگر دوستتان اطلاعات کافی هم نداشته باشد، می‌تواند در این شرایط خاص که خانه نیستید، کمک بکند. فقط کمی برنامه ریزی از قبل نیاز دارید. برای چند هفته، قبل از اینکه به مسافرت بروید، تحت نظر داشته باشید که هر گیاه به چه مقدار آب و هر چند وقت یک بار به آن نیاز دارد و بعد دستورالعمل‌های دقیق و مشخصی برای دوستتان به جا بگذارید:" به این گیاه آخر هفته، نصف لیوان آب بده. "

۵ راه برای آب دادن به گیاهان وقتی در تعطیلات هستید

می‌توانید با دسته بندی کردن گیاهان مشابه طبق میزان آبی که نیاز دارند، روی یک زمین ضدآب و دور از نور مستقیم خورشید، به دوستتان کمک کنید. به یاد داشته باشید که اگر در تابستان منزل را ترک می‌کنید، ممکن است خانه تان به مرور گرم شود و گیاهان به آب بیشتری نیاز داشته باشند؛ پس مشاهداتتان از میزان آب مورد نیاز هر گیاه را، با توجه به آب و هوا مجددا تنظیم کنید.

یک گلخانه کوچک بسازید

اگر تعداد قابل توجهی گیاه دارید، می‌توانید یک گلخانه همراه با بازیافت آب تهیه کنید؛ یا این که خودتان آن را با یک کیسه پلاستیکی بی رنگ بزرگ بسازید و گیاهانتان را برای ماه‌ها خوش حال نگه دارید. کیسه باز را روی زمین و در اتاقی که دمای معتدل (گرم در زمستان، خنک در تابستان) دارد و دور از تابش مستقیم خورشید است، بگذارید.

برای جلوگیری از پاره شدن کیسه، همراه آن با دقت یک حوله نم دار پهن کنید و هر تعداد گلدان از قبل آب داده شده را که جا می‌شود روی آن بگذارید. کناره‌های کیسه را بلند کنید و روی گلدان‌ها بیاورید. داخل کیسه هوا فوت کنید تا کاملا پف کند و سر کیسه را بچرخانید تا هوا بیرون نرود؛ سپس با یک کش آن را ببندید. برای اطمینان بیشتر از اینکه هوا بیرون نرود، قسمتی را که از قبل پیچانده بودید را به دو قسمت تا کنید و دوباره آن را با یک کش ببندید.

۵ راه برای آب دادن به گیاهان وقتی در تعطیلات هستید

گیاهان داخل کیسه از برگ هایشان آب بیرون می‌دهند و این آب اضافی دوباره به صورت قطره‌ای روی خاک گلدان‌ها می‌ریزد و دوباره در اختیار ریشه گیاه قرار می‌گیرد.

می‌توانید همین کار را برای گیاهان بیرون از خانه هم بکنید. فقط به یاد داشته باشید: چه گیاهی باید داخل خانه باشد و چه گیاهی بیرون، آن‌ها را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید؛ وگرنه گلخانه کیسه ای شما به یک کوره خورشیدی تبدیل می‌شود.


بیشتر بخوانید


سیستم آبیاری فیتیله‌ای راه بیندازید

اگر گیاهان خیلی بزرگی دارید و یا ترجیح می‌دهید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنید یا اصلا تعداد زیادی گلدان دارید و جا به جا کردنشان سخت است، می‌توانید یک سیستم ساده آبیاری فیتیله ای، درون یا بیرون خانه راه بیندازید. برای این کار به یک نوع فیتیله جاذب آب مانند: نخ بافندگی کلفت، تکه‌هایی از یک طناب فیبری قدیمی، پاره‌هایی از یک تی شرت کتان و ... و همچنین ظرف‌هایی مانند: بطری، کاسه و یا سطل که آب را در آن‌ها بریزید، نیاز دارید. نکته: ابتدا یک گلدان را مورد آزمایش قرار دهید تا مطمئن شوید روشی که در پیش گرفته اید، به درستی کار می‌کند.

۵ راه برای آب دادن به گیاهان وقتی در تعطیلات هستید

یک ظرف آب کنار گیاه بگذارید. اگر ظرف به اندازه کافی بزرگ باشد، می‌تواند آب چند گلدان را تامین کند. یک سر فیتیله را درون ظرف آب بگذارید؛ مطمئن شوید فیتیله تا ته ظرف پایین برود، وگرنه گیاه آب را دریافت می‌کند و سر فیتیله از آب بیرون می‌آید و گیاه خشک می‌شود. سر دیگر فیتیله را به اندازه ۷-۸ سانتیمتر داخل خاک مرطوب گلدان فرو کنید. هم زمان که خاک آب خود را از دست می‌دهد، آب از طریق فیتیله دوباره وارد آن می‌شود و خاک را مرطوب می‌کند.

از بطری استفاده کنید

اگر بیرون خانه تنها چند گلدان دارید، می‌تواند روش آبیاری با بطری را امتحان کنید. سر بطری پر شده از آب را درون یک تکه چوپ قیف مانند، بگذارید و سپس تکه چوب را درون خاک گلدان فرو کنید. در زمان نبود شما، آب به آرامی و پیوسته به خاک می‌ریزد. بسته به گیاه و میزان آبی که نیاز دارد، ممکن است به دو بطری نیاز داشته باشید.

۵ راه برای آب دادن به گیاهان وقتی در تعطیلات هستید

روی سیستم آبیاری قطره‌ای سرمایه گذاری کنید

اگر تعداد زیادی گلدان بیرون از خانه دارید، ممکن است بخواهید سیستم قطره‌ای آبیاری با زمان سنج اتوماتیک را در نظر بگیرید. این روش نه تنها گیاهان را در زمان نبودتان آبیاری می‌کند، بلکه زمانی که خانه هستید نیز، باعث صرفه جویی در وقتتان می‌شود.

۵ راه برای آب دادن به گیاهان وقتی در تعطیلات هستید

سر هم کردن این سیستم بسیار ساده است و ابزار خاصی به جز پانچ نمی‌طلبد. به علاوه می‌توانید سیستم را متناسب با نیاز‌های باغچه یا گلدان‌هایتان نصب کنید. ممکن است مجبور شوید در ابتدا هزینه کنید؛ اما سیستم آبیاری قطره‌ای سال‌ها برایتان کار می‌کند و در طولانی مدت ارزشش را دارد. حتی می‌توانید با عوض شدن آرایش گیاهانتان، سیستم را نیز دوباره تنظیم کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار