وسواس فکری در کودکان نوعی از اختلالات اضطرابی/ والدین هوشیار باشند

کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان و درمانگر کودک گفت: وسواس فکری در کودکان از جمله اختلالات اضطرابی است که در بسیاری از کودکان بروز پیدا می‌کند.

مریم عمادعلی کارشناس ارشد روانشناسی کودکان و نوجوانان و درمانگر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه وسواس فکری در کودکان از جمله اختلالات اضطرابی است که در بسیاری از کودکان بروز پیدا می‌کند، گفت: نشان دادن ترس، احساسات و افکار ناخواسته از مشخصه‌های این اختلال محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه این نوع اختلال به شکل قابل توجهی عملکرد روزانه کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در روند رشد او تاثیرات نامطلوبی از خود به جای می‌گذارد و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، افزود: وجود این اختلال در کودکان نمایانگر اضطراب پنهان و نهان در کودک است.

عمادعلی بر هوشیاری والدین و جدی گرفتن وسواس فکری در فرزند تاکید کرد و بیان داشت: کودکان از رفتار اجباری و افکار وسواسی خود آگاهی ندارند و در بیان و ابراز هیجانات و احساسات با مشکل روبرو می‌شوند، پس لازم است والدین از نشانه‌های این نوع وسواس آگاهی داشته باشند.

کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان وسواس فکری در کودکان را نوعی از اختلال اضطرابی شایع دانست و اظهار کرد: این مقوله سبب اشتغال فکری مکرر در کودک به موضوعاتی مثل خطر انجام کار‌های زشت، آسیب رساندن به خود، نگرانی در مورد رویداد‌های خطرناک و آلودگی می‌شود، ضمن اینکه این افکار ناراحت کننده و آزاردهنده به صورت خودکار در ذهن او شکل می‌گیرند.

وسواس فکری چه علائمی دارد؟

این درمانگر کودکان در ادامه گفت: وسواس فکری در پسران ۲ برابر بیشتر از دختران است، کودکان مبتلا به این اختلال دائماً در مورد مرتب بودن اشیا نگران و آشفته هستند و در خیلی از مواقع کودک به خاطر ترس از دزد برای کاهش سطح اضطراب خود برای اطمینان حاصل نمودن از بسته بودن در خانه و جلوگیری از ورود دزد به صورت مکرر به چک کردن در خانه اقدام می‌کند.

عمادعلی ادامه داد: در بعضی شرایط بسیاری از والدین فکر می‌کنند که منظور از وسواس فکری مشاهده رفتار‌های تکراری در فرزند است، به همین دلیل با بزرگ شدن او رفتار‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شوند، ولی با گذشت زمان و ادامه پیدا کردن این رفتار والدین وخامت و نشانه‌های اختلال وسواس فکری در کودکان خود را مشاهده می‌کنند.

او نگران بودن کودک از مرگ یا بیماری شدن خود یا اعضای خانواده، ترس از میکروب، کثیفی و تمیزی و همچنین احساس گناه برای کار‌های بد را از دیگر علائم وسواس فکری عنوان کرد و اظهار داشت: او با انجام کار‌های تکراری سطح اضطراب خود را پایین می‌آورد، ولی در دراز مدت باعث وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود.

علت وسواس فکری چیست؟

عمادعلی در تشریح علل بروز وسواس فکری بیان کرد: علت بروز این اختلال وراثت و عوامل ژنتیکی است، البته احتمال شیوع وسواس فکری در کودکی که یکی از اعضای خانواده و بستگان به این اختلال دچار است در مقایسه با دیگران بیشتر است، ضمن اینکه اگر والدین اختلال وسواس فکری دارند، ۴ تا ۶ درصد احتمال دارد این اختلال به فرزندشان منتقل شود.

او درمان وسواس فکری کودک را فرآیند طولانی و زمان‌بر دانست و افزود: برای موفقیت و نتیجه مطلوب، والدین باید با درک موقعیت فرزند خود در کاهش اضطراب او تلاش کنند تا هر چه سریع‌تر این اختلال کنترل و درمان شود و از بروز مشکلات جدی در بزرگسالی جلوگیری بعمل آید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار