معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان:

۷ درصد رواناب کشور در کردستان است

جعفری گفت: نزدیک به ۷ درصد رواناب‌های کشور در کردستان است که می‌توان از این فرصت برای تولید و اشتغال بهره‌مند شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در دهمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کردستان گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ باید چاله کنی و نهالکاری ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد آزاد به اتمام برسد که این ساده‌ترین مرحله کار است و مهمترین بخش تامین آب و نگهداری از این نهال‌ها به منظور تبدیل شدن به باغ است.

او خاطرنشان کرد: برخلاف سایر سد‌های استان، سد آزاد دارای ایستگاه پمپاژ است که نگهداری آن هزینه‌های جاری دارد که لازم است این هزینه‌ها تامین شود لذا باید اقتصادی عمل کنیم تا بتوانیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

جعفری همچنین تاکید کرد: باید با تمام توان تلاش کنیم تا این ۷۰۰ هکتار به درستی اجرا شود چرا که می‌تواند اقدامی ترویجی باشد و اجرای صحیح این مرحله موجب می‌شود برنامه زمانبندی ۲۱۰۰ هکتاری ایجاد باغات در این منطقه طبق برنامه پیش بینی شده اجرایی شود.

دستور کار دوم این جلسه، بررسی موانع اصلی توسعه آبزی پروری در استان بود که معاون اقتصادی استاندار در این خصوص بیان داشت: در کردستان بین ۶ تا ۷ درصد از روان آب‌های کشور را داریم که می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا هم تولید و هم اشتغال را داشته باشیم، اما علیرغم تلاش‌های انجام شده، به دلیل برخی عملکرد‌های خشک و خارج از چارچوب، نتوانسته ایم به درستی عمل کنیم.

جعفری یادآور شد: پرورش ماهی نباید متقاضی محور باشد بلکه صدور مجوز‌ها باید کارشناسی شده و مطابق با اهداف باشد و حتی در صورت نیاز، مکان‌ها و مناطق مناسب برای پرورش ماهی، تعیین شده و از طریق فراخوان به اطلاع متقاضیان و سرمایه گذاران برسد.

او ضمن تاکید بر لزوم اهلیت داشتن سرمایه گذاران متقاضی حضور در حوزه آبزی پروری استان، از دستگاه‌های ذیربط خواست بحث ماهی دار کردن سد‌های استان بجز سد سنندج را طی یک هفته بررسی و در این خصوص اقدام کنند و همچنین تشکیل تعاونی صیادان برای سد‌های استان را امری لازم عنوان کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.