طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از مراحل پایانی بررسی طرح «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

امیرحسین بانکی‌پور‌فرد عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و تعالی خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص کاهش نرخ موالید در کشور اظهار داشت: متاسفانه چند قدم به سیاه‌چاله پیری جمعیت باقی نمانده است، زیرا کارشناسان حوزه جمعیت در ۱۰ سال اخیر به تولید نسل دهه شصتی‌ها خوش‌بین بودند، اما برخلاف تمامی انتظار‌های آن‌ها، تنها ۶ سال از زمان دوره باروری و فرزندآوری جوان‌های متولد دهه شصت باقی مانده است.

او ادامه داد: در مطالعات مربوط تا چند سال آینده جمعیت ایران به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که ۷۰ درصد این جمعیت را کهنسال‌ها تشکیل می‌دهند، این نشانگر بحران جمعیت در سال‌های آینده است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با بحران‌های موجود دیگر نیست. در برخی از بحران‌ها، مثل جنگ و یا خشکسالی، بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال امکان بازسازی وجود دارد، اما چنانچه ایران وارد سیاه‌چاله جمعیتی و دچار بحران جمعیت شود، برای بازسازی آن حداقل به ۱۰۰ سال زمان نیاز داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر دو عامل فرهنگی و اقتصادی در مسئله جمعیت، خاطر‌نشان کرد: توان و تمایل مردم، در انگیزه فرزندآوری آن‌ها و در نهایت افزایش و یا کاهش جمعیت نقش دارد. اصلی‌ترین عامل در رشد جمعیت، تغییر نگرش و نگاه مردم به مسئله فرزندآوری است. به عنوان مثال میزان رشد جمعیت در مناطق بالای شهر تهران نسبت به پایین شهر کمتر است و این مسئله نشان می‌دهد که بخشی از نگرانی‌ها در مسئله فرزندآوری به موانع و دغدغه‌های اقتصادی برنمی‌گردد. این موارد مصداق بارزی از تغییر نگرش از طریق فرهنگ‌سازی نادرست و رسوخ سبک زندگی غربی در جامعه است.

او اضافه کرد: از طرفی متأسفانه به دلیل وضع قوانین نامطلوب، میزان سقط جنین در کشور بالاست. در مقابل یک میلیون فوتی بیماری کرونا در جهان، ۳۰ میلیون سقط جنین وجود دارد و این نشان‌دهنده یک فاجعه انسانی است که این آمار برای ایران، نصف میانگین جهانی است، یعنی در کشور ۱۵ برابر فوتی‌های کرونا، قربانی سقط جنین داریم.

بانکی‌پور‌فرد تصریح کرد: بنابراین طبق تأکید رهبر معظم انقلاب، برنامه هفتم توسعه کشور با رویکرد افزایش جمعیت تدوین می‌شود و در راستای حمایت از خانواده‌ها، مجلس یازدهم همچنان طرح «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» را دنبال می‌کند؛ به‌این صورت که، چون مسئله جمعیت یک موضوع فرارشته‌ای و چندوجهی است، کمیسیون مشترک با مشارکت و حضور منتخبان کمیسیون‌های مجلس تشکیل شده تا مواد طرح مذکور بررسی و تصویب گردد که تاکنون با برگزاری بیش از ۶۰ جلسه، ۴۰ ماده آن مصوب شده و فقط حدود ۱۵ ماده باقی‌مانده که بعد از تصویب این مواد، تقدیم شورای نگهبان می‌شود و ان‌شاءالله از سال ۱۴۰۰ عملیاتی می‌گردد.

او گفت: در قانون مذکور باید به دو ویژگی توجه داشت، یکی امکان‌پذیری به لحاظ بودجه‌ای و زیرساختی و دیگری کیفیت و اثر‌بخشی در حل مسئله پیری جمعیت که در تدوین طرح لحاظ شده است. در این طرح محور اصلی، پشتیبانی‌های معنوی، معیشتی، بیمه‌ای، بهداشتی، درمانی و در نگاه کلان تسهیل‌گری در حل مسائل نظام خانواده است که به‌ویژه در حوزه فرزندآوری با توسعه مراکز درمان ناباروری و تأمین هزینه‌های درمان از زوج‌های ناباروَر حمایت خواهد شد. همچنین در کلیه مراحل ضمانت‌های اجرایی طرح مذکور مورد توجه بوده و سعی شده تا همه دستگاه‌های اجرایی با طرح همراه شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبق مطالعات و پیمایش انجام شده بیش از ۶۰ درصد از مردم ایران خواستار سه فرزند هستند، اما توانایی تأمین هزینه‌های آن را ندارند. به‌همین علت در این طرح برای سومین فرزند خانواده‌ها، تسهیلات و امتیاز‌های ویژه‌ای را شامل بعضی از معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته‌ایم.

او در پایان ابراز داشت: اگر بپذیریم که با بحران بزرگی مواجه هستیم و مسئله پیری جمعیت یک دغدغه اساسی است باید تمام ظرفیت‌های کشور در حوزه قانون‌گذاری، امکانات، بودجه و تسهیلات دولتی، رسانه‌ها، نخبگان فرهنگی- اجتماعی و دانشگاهی پای کار بیایند. همانند زمان رویارویی با بحران سیل، زلزله یا حوادث طبیعی که همه ظرفیت‌ها فعال می‌شوند. ان‌شاءالله با این هم‌افزایی بتوانیم قانون موثر، کارآمد، جامع و همه جانبه‌ای در حوزه «جوانی جمعیت و تعالی خانواده‌ها» تدوین و عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.