اصول علمی با قابلیت اجرا راه‌حل مقابله با آنفلوآنزا پرندگان است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: باید براساس اصول علمی که قابلیت اجرا داشته باشد با آنفلوآنزای پرندگان مقابله کرد و همه دستگاه‌ها برای رفع شرایط موجود همکاری کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست مقابله با آنفلوآنزای پرندگان اظهارداشت: وظیفه ما حمایت از کشتارگاه‌ها و تولیدکنندگان بوده اما هم‌اینک جلوگیری از انتقال بیماری در اولویت است و همه باید مراقبت کنیم که این بیماری به سیستان و بلوچستان نرسد.

او  افزود: در چنین شرایطی که آینده تولیدی کشور، اقتصاد پرورش‌دهندگان طیور، سرمایه طیور و سلامت جامعه انسانی به خطر می‌افتد باید براساس اصول علمی که قابلیت اجرا داشته باشد کار رادنبال کرد

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این راستا اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید همه مراقبت کنیم که در این شرایط سخت اقتصادی و بیماری مشکلات بیشتر نشود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در برخی از استان‌های کشور به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت استان در بحث رصد و پایش این بیماری پرداخت.

مهدی حسینی افزود: این بیماری یک بیماری فوق حاد در طیور است که از دلایل اهمیت آن می‌توان به جهش و تبدیل شدن به بیماری مشترک بین انسان و دام، ایجاد تلفات و خسارات بالا در جمعیت طیور، شدت سرایت بالا و عدم بروز علائم در برخی از پرندگان آبزی و انتقال به سایر پرندگان اشاره کرد.

او با اشاره به دیدگاه سازمان جهانی بهداشت دام در خصوص این بیماری و خطر بروز سویه‌های مشترک بین انسان و دام به ارائه پیشنهادی از این بیماری در جهان و ایران پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در موضوع پیشگیری از انتشار و گسترش این بیماری در شرایط بروز آن در برخی از مناطق، نمی‌توان از اهمیت اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و کنترل و جلوگیری از حمل غیرمجاز طیور زنده به سایر مناطق چشم پوشی کردچرا که در صورت انتشار گسترده علاوه بر ایجاد تلفات و خسارات سنگین برای پرورش‌دهندگان طیور سبب ممنوعیت صادرات محصولات طیور و تحمیل هزینه‌های سنگین و صرف نیروی انسانی برای معدوم سازی و اجرای محدودیت‌های قرنطینه‌ای در کانون‌های آلوده به بیماری خواهد شد.

او  اظهارداشت: رخداد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور، هزینه‌های سنگین و بسیار بالایی برای دستگاه‌های اجرایی مختلف به دنبال خواهد داشت در صورتی که با صرف هزینه‌های بسیار پایین‌تر، از طریق اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و اقدامات پیشگیرانه می‌توان از شیوع بیماری و این هزینه‌های سنگین پیشگیری کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار