در استان کرمانشاه مکانی برای پسماند ویژه وجود ندارد

در آغاز هفته هوای پاک مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه اعلام کرد استان کرمانشاه جزء آن دسته از استان‌هایی است که برای مدیریت پسماند‌ها ویژه با مشکل مواجه است و مکانی برای این امر در نظر گرفته نشده است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  یاوری مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه قبل از استقرار واحد‌های صنعتی گزارش‌های زیست‌محیطی ارائه می‌شود گفت: در سطح استان هماهنگی خوبی بین محیط‌زیست و دستگاه‌های متولی صنعت وجود دارد و تمام واحد‌ها ازلحاظ ماده ۱۱ قانون هوای پاک بررسی و باید استاندارد‌های زیست‌محیطی را احراز کنند.

یاوری در ادامه گفت: پروژه‌های عمرانی اتوبان‌ها و آزاد راه‌ها قبل از آغاز عملیات اجرایی در مرحله امکان‌سنجی باید گزارش‌های اقدامات زیست‌محیطی را ارائه دهند و ۱۰ سال است که هیچ پروژه‌ای که مشمول ارزیابی زیست‌محیطی باشد نداشتیم.

او با اعلام اینکه امسال در استان کرمانشاه تنها ۶ روز هوای ناسالم داشته ایم گفت: کرمانشاه در سال جاری ۴ روز در شرایط هشدار و تنها ۲ روز در شرایط بحرانی بوده است و آلودگی‌ها ازنظر گردوغبار است و آلودگی براثر گاز‌های مضر هم نداشتیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: اکنون از نظر گرد و غبار با توجه به بارندگی‌ها نگرانی نداریم و عمده نگرانی ما در زمینهٔ منابع متحرک و منابع ثابت مانند صنایع است که در این راه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه ۹ ایستگاه سنجش کیفی هوا داریم که همه از سال ۹۷ فعال است و به سامانه کیفیت هوای کشور هم متصل هستند تصریح کرد: ۴ ایستگاه در کرمانشاه که به آنالایزر گازی مجهز است و مابقی این ایستگاه‌ها در شهر‌های کنگاور، اسلام‌آباد غرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین و پاوه است.

او به بی‌خطر سازی پسماند‌های بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: ۲۳ بیمارستان در استان کرمانشاه همگی به دستگاه بی‌خطر ساز مجهز هستند، اما مسئله اصلی بحث محل دفن این پسماند‌ها است که مکان‌یابی در سراب قنبر انجام‌شده و گزارش‌های ارزیابی نیز مصوب شده و از دانشگاه علوم پزشکی درخواست داریم که هرچه سریع‌تر مشکل تملک و حوزه آب را برطرف کنند و به مکان جدید برای دفن پسماند‌ها منتقل کنند و در صورت اجرایی نشدن این امر از دستورالعمل‌های قانونی استفاده خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در حوزه پسماند ویژه جز استان‌هایی هستیم که مکانی برای این منظور در نظر گرفته نشده است گفت: خوشبختانه ۲۰۰ میلیون تومان برای این کار اختصاص‌یافته و کار مطالعاتی آن با همکاری دانشگاه رازی شروع‌شده است.

یاوری همچنین در مورد پسماند خانگی با اعلام اینکه ۸۰۰ نوع پسماند مدیریت می‌شود گفت: در حوزه پسماند روستایی دهیار‌ها موظف هستند که اقدامات لازم را انجام دهند و روستا‌ها در حوزه پسماند اقدامات خوبی انجام دادند.

او ادامه داد: ۱۴ تا جایگاه محل دفن پسماند‌ها در شهرستان‌های استان در نظر گرفته‌شده که اقدامات بهینه‌سازی نیز در حال انجام است و اکنون مشکل اصلی در حوزه مدیریت پسماند در شهرستان‌های هرسین، قصر شیرین، سنقر و جوانرود وجود دارد و هم‌چنین در دالاهو و ریجاب نیز مشکلاتی داشتیم که در جلسه کارگروه تخصصی محل دفن در شهرستان دالاهو تعیین شد.

یاوری همچنین با اشاره به وجود ۴۱ واحد صنعتی آلاینده در سال ۹۹ گفت: این صنایع هر سه ماه یکبار بررسی می‌شوند و عمده مشکلات در آن‌ها خروجی دودکش‌ها و مدیریت پساب‌ها است که اقدامات لازم را انجام نداده اند.


او در ادامه به ارتقاء مناطق شکار و تیر اندازی ممنوع قراویز و امروله دالاخانی هم اشاره‌ای داشت و گفت: پرونده‌ها در شورای عالی محیط زیست مطرح شود و امیدواریم دو‌منطقه مصوب شود و به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد.

یاوری افزود: ۱۶۱ هزار هکتار مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان است که ۶و ۷ دهم درصد از مساحت استان را تشکیل می‌دهد و برنامه داریم که این رقم به ده درصد برسانیم و با تصویب این دو منطقه به ده درصد خواهیم رسید.


یاوری به کشت برنج اشاره کرد و گفت: با کشت برنج در مناطق شرقی استان در حال از دست دادن منابع آب زیر زمینی هستیم و بحران کم آبی جدی در سال‌های آینده رو به رو خواهیم بود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه، همچنین گفت: برای هر هکتار برنج ۲۰ هزتر هکتار اب مصرف می‌شود که از رودخانه گماسیاب اب‌های سطحی و زیر زمینی استفاده می‌کنند و کشت‌های اب بر مانند چغندر قند و ذرت نیز در حال افزایش است که نگرانی از کمبود اب را بیشتر می‌کند و قرار است در کار گروه‌های تخصصی و زیست محیطی این موضوع پیگیری و با همکاری جهاد کشاورزی کشت‌های جایگزین انجام شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار