مقایسه خودرو؛

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا با هایما s7+ مشخصات فنی

مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا و هایما s7 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگارنبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش  قصد داریم به مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و هایما s7 بپردازیم و این دو کراس‌اوور محبوب را از جوانب گوناگون مورد نقد و بررسی قرار دهیم. 

معرفی سوزوکی گرند ویتارا و هایما s7

مقایسه سوزوکی گراند ویتارا و هایما s7

سوزوکی گرند ویتارا اولین محصول کراس‌اووری بود که در سبد محصولات شرکت ایران خودرو قرار گرفت. این خودرو که اولین نسل آن در سال 1998 میلادی بر روی خط تولید شرکت سوزوکی قرار گرفت، تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای بین‌المللی شده‌است. سومین نسل گرند ویتارا در سال ۲۰۰۵ میلادی قدم به عرصه رقابت با اتومبیل‌های هم‌کلاس خودش نهاد. این نسل از سوزوکی ویتارا طی دوران حیات خود دو مرتبه دستخوش به‌روز رسانی ظاهری شد که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۲ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد و از سال ۱۳۹۵ نیز مهمان جاده‌های کشورمان شد.

چرا هایما S7 بخریم

در سوی دیگر این میدان یک رقیب چینی نسبتا کم سن‌و‌سال‌تر در برابر این کراس‌اوور باکیفیت ژاپنی قد برافراشته است؛ هایما s7 در سال ۲۰۱۰ از سوی کمپانی چینی «هایما اتومبیل» به بازار این کشور معرفی شد. در زمستان سال 1394 شرکت ایران خودرو پس از انجام یکسری مذاکرات با شریک چینی، تصمیم گرفت نسل اول هایما S7 را با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی به بازار داخلی ارائه کند. باتوجه به عدم‌رضایت کامل مشتریان نسبت‌به توان فنی مدل ۲ لیتری، در سال 1396 شرکت ایران خودرو هایما s7 را با موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ و چهره‌ جدید جایگزین نسخه تنفس طبیعی کرد.

مقایسه طراحی

در بین سال‌های 1385 تا 1394 سوزوکی گرند ویتارا صرفا با یک چهره و بدون کوچک‌ترین تغییر در اختیار مشتریان ایرانی قرار داده‌‌شد؛ تا آن‌که در سال 1395 نسخه فیس‌لیفت آن همراه با تغییراتی در جلوپنجره، سپرها، چراغ‌های جلو و رینگ‌ها بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. ظاهر گرند ویتارا نیوفیس تفاوت بنیادین با مدل قبلی ندارد و در مقایسه با محصولات تازه‌نفس کره‌‌ای یا حتی چینی بازار، همچنان ساده و نسبتا قدیمی جلوه می‌کند. با این‌حال طراحی بیرونی سوزوکی گرند ویتارا از اصالتی دل‌نشین بهره‌مند است و قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد.

مقایسه سوزوکی گراند ویتارا و هایما s7

در طرف مقابل هایما s7 توربو حضور دارد که گرچه اثری از هماهنگی و اصالت طراحی ویتارا در نمای ظاهری آن به چشم نمی‌خورد، اما از چهره نسبتا مدرن‌تر و جذاب‌‌تری برخوردار است. بر‌خلاف سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس، تغییرات صورت گرفته در ظاهر هایما s7 توربو، زیبایی چشمگیری را برای نمای کلی این خودرو به ارمغان آورده‌است. به‌طورکلی می‌توان طراحی ظاهری هایما S7 را در مقایسه با شمایل ویتارا نیوفیس، اسپرت‌تر و همراه با جاذبه‌های بصری بیشتر قلمداد کرد.

طراحی کابین هایما s7

در مورد طراحی کابین نیز، شرایط بر وفق‌مراد طرفداران هایما s7 خواهد بود. طراحی داخلی هایما s7 امروزی‌تر و زیباتر جلوه می‌کند اما سبک طراحی کابین گرند ویتارا از شاخصه‌های بصری مطابق با معیارهای جدید بهره‌مند نبوده و نسبت به ۱۵ سال پیش تغییرات خاصی در آن اعمال نشده است. اگر بخواهیم گنجایش داخلی سوزوکی ویتارا و هایما S7 را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید به اطلاع برسانیم که هر دو خودرو از کابینی نسبتا جادار برخوردار بوده و فضای مناسبی برای نشستن ۵ سرنشین بزرگسال را در اختیار ایشان قرار می‌دهد.

 مقایسه فنی

در مقایسه سوزوکی گرند ویتارا با هایما s7 ازنظر مشخصات فنی می‌توان گفت که سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس برخلاف مدل قبلی تنها از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۶۹ اسب بخار نیرو می‌گیرد. گشتاور حاصل از پیشرانه مذکور نیز معادل ۲۲۷ نیوتن‌متر است که توسط یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۴ سرعته و دو عدد دیفرانسیل به‌سوی هر چهارچرخ ارسال می‌شود. ویتارا برای این‌که بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد، به حدود 12 ثانیه زمان نیاز دارد که برای خودرویی در این رنج قیمتی، چالاکی چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسد.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، هایما s7 توربو نیز به یک موتور 1.8 لیتری توربوشارژ مجهز شده است و توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه‌ای هایما s7 توربو نشان می‌دهد که این خودرو از چالاکی به‌مراتب بالاتری نسبت به ویتارا برخوردار است. به‌منظور آشنایی هر چه بیشتر با مشخصات فنی این دو خودرو می‌توانید جدول زیر را مطالعه فرمایید:

مدل خودرو

سوزوکی ویتارا

هایما s7

پیشرانه

4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی

4 سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ

حجم موتور

2400 سی‌سی

1795 سی‌سی

حداکثر قدرت

169 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

170 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

227 نیوتن‌متر در 3800 دور در دقیقه

230 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه

گیربکس

4 دنده اتوماتیک

6 دنده اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

9.7 لیتر در هر صد کیلومتر

6/9 لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

12 ثانیه

10.5 ثانیه

حداکثر سرعت

175 کیلومتر در ساعت

170 کیلومتر در ساعت

 مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

آپشن‌ های سوزوکی ویتارا

در این بخش از مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و هایما s7 به بررسی آپشن‌های این دو خودرو خواهیم پرداخت. سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس در مقایسه با هایما s7 از آپشن‌های رفاهی محدودتری برخوردار است و نمی‌توان به تجهیزات رفاهی این کراس‌اوور ژاپنی حتی در نسخه فول آپشن آن(کلاس 10) امید زیادی داشت. از سوی دیگر هایما s7 با وجود قیمت بسیار کمتر نسبت به ویتارا، امکانات و آپشن‌های به‌روزتری را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد که در بازار آپشن‌پسند کشور ما نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.

تجهیزات

سوزوکی ویتارا

هایما s7

چراغ

تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق – مه شکن‌های عقب و جلو

چراغ روز LED، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظيم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل

دستگاه‌های مولتی‌مدیا

کلاس 5: رادیوپخش CD/Mp3 و هفت بلندگو – کلاس 8: پخش صوت و تصویر DVD – مانیتور LCD هفت اینچ لمسی برای سرنشین جلو –امکان پخش از روز کارت SD و فلش – امکان برقراری ارتباط بلوتوث، سیستم رهیاب

صفحه لمسی، داراي پورت AUX، USB و GPS، كارت SD و بلوتوث، 4 عدد بلندگو و 2 عدد تيوتر

صفحه‌نمایش

نمایشگر 7 اینچی لمسی، 2 عدد مانیتور برای ردیف عقب (فقط در مدل اتوماتیک)

نمایشگر 7 اینچی لمسی

رینگ‌ها

225/65R17

235/65R17

آینه

آینه‌های جانبی با تنظیم الکتریکی، مجهز به گرمکن، قرارگیری راهنما بر روی آینه

آیینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار و گرمکن دار،‌ آیینه میانی باقابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع، آیینه وسط باقابلیت نمایش میزان باد لاستیک

تهویه مطبوع

سیستم تهویه اتوماتیک با صفحه دیجیتال

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

صندلی

روکش چرمی، مجهز به گرمكن صندلی‌های جلو. تنظیمات 6 حالته دستی صندلی راننده و 4 حالته دستی صندلی شاگرد

صندلی راننده 8 حرکته برقی و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی، صندلی‌های عقب تاشو دوتکه

شیشه

شیشه‌بالابر برقی عقب و جلو

شیشه‌بالابرهای برقی، شيشه عقب و شیشه‌های جانبي عقب دودي

سایر امکانات

کروز کنترل _ كليدهاي كنترل روي فرمان (MFC) _ سانروف برقی _ ورود و استارت بدون کلید-کامپیوتر سفری – هشداردهنده دنده‌عقب – تکیه‌گاه دست راننده و سرنشین باقابلیت تنظیم – جک هیدرولیکی درب موتور – قفل زاپاس بند – کف‌پوش موکتی تافتینگ

دوربین 360 درجه، برف‌پاک‌کن شيشه عقب، كروز كنترل، سانروف برقي، اسپويلر، تنظیم نور کیلومتر شمار، قفل خودکار حساس به‌سرعت، آينه وسط با قابليت نمايش فاصله عقب تا مانع

 

مقایسه ایمنی

آپشن‌ های سوزوکی ویتارا

در مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و هایما s7 ازنظر ایمنی می‌توان گفت که نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا موفق به دریافت 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی سرنشینان بزرگسال از موسسه یوروانکپ شده است؛ این درحالی است که هیچ‌گونه نتایج معتبری در حوزه تست ایمنی هایما s7 در دسترس نیست؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد سوزوکی گرند ویتارا امنیت بالاتری را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد. شما عزیزان می‌توانید لیست تجهیزات ایمنی موجود در هر دو خودرو را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده در قالب جدول زیر مطالعه فرمایید:

تجهیزات

سوزوکی ویتارا

هایما s7

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی لمسی، کمربند ایمنی جلو 3 نقطه‌ای قفل شونده باقابلیت تنظیم ارتفاع و پیش کشنده و محدودکننده نیرو – کمربندهای ایمنی عقب 3 نقطه‌ای قفل شونده – سیستم ضد سرقت خودرو – سیستم قطع اتوماتیک سوخت در هنگام تصادف

سیستم هشداردهنده، ورود و استارت بدون سوئیچ، ایموبلایزر

کیسه هوا

6 عدد کیسه هوا (2 عدد براي راننده و سرنشين، 2 عدد جانبي نصب‌شده براي سرنشينان جلو، 2 عدد پرده‌ای نصب‌شده براي سرنشينان جلو و عقب)

4 عدد کیسه هوا (کیسه هوا برای راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی)

سیستم ترمز

ترمز دیسکی جلو و عقب، سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم توزيع متعادل نيروي ترمز (EBD)

ترمز دیسکی جلو و عقب، سيستم ترمز ضد قفل (EBD+ABS)، سيستم كمك در سربالايي (HSA)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي (ESP)، سيستم كنترل كشش (TCS)

مقایسه تجربه رانندگی

هایما s7

 سوزوکی ویتارا در مقایسه با هایما s7 توربو از سیستم تعلیق اسپرت‌تری برخوردار است؛ به همین دلیل سواری آن نسبت به رقیب چینی چندان نرم و دلپذیر نیست؛ همچنین باوجود جعبه‌دنده 4 سرعته و پیشرانه نه‌چندان قدرتمند ویتارا، عملکرد فنی این خودرو مهیج و پرشتاب به‌نظر نمی‌رسد.

در مقابل، هایما s7 شتاب‌گیری بهتری را از خود بروز می‌دهد که برای یک کراس‌اوور شهری خانوادگی مناسب بوده و فاقد کمبود برآورد می‌شود. همچنین هایما s7 سواری نرم‌تری به سرنشینان خود هدیه می‌کند که در مصارف شهری و جاده‌ای رضایت بیشتر خانواده‌ها را به دنبال خواهد داشت.

 البته اوضاع چندان هم به ضرر گرند ویتارا نیست؛ چراکه به‌واسطه برخورداری از دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین، این خودرو می‌تواند در زمینه آفرود عملکرد حرفه‌ای‌تری را از خود به نمایش بگذارد. علاوه‌بر این هندلینگ و پایداری گرند ویتارا حین عبور از پیچ‌ها نیز امتیاز بالاتری را در مقایسه با هایما s7 ازآن خود می‌کند.

سوزوکی ویتارا

مقایسه شرایط بازار

سوزوکی گرند ویتارا در مقایسه با هایما s7 از قدمت بیشتر، کیفیت ساخت بالاتر، دوام فنی بهتر و همچنین قیمت بسیار بالاتری برخوردار است. قیمت غیرمنطقی سوزوکی ویتارا باعث شده‌است که طی سال‌های اخیر رفته‌رفته از تعداد مشتریان این خودرو کاسته شده و خریداران به سمت شاسی بلندهای کره‌ای متمایل شوند.

در مقابل، هایما s7 از وضعیت خوبی در بازار برخوردار است؛ مخصوصا پس از ارائه نسخه فیس‌لیفت با پیشرانه قدرتمندتر و امکانات بیشتر، این کراس‌اوور چینی موفق شد فروش به‌مراتب موفق‌تری را هم ازآن خود کند و به یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای چینی در ایران تبدیل شود.

جمع‌بندی مقایسه سوزوکی گرند ویتارا با هایما s7

به آخرین بخش از گزارش مقایسه سوزوکی گرند ویتارا با هایما s7 رسیدیم؛ سوزوکی گرند ویتارا یک محصول نسبتا باکیفیت ژاپنی(البته نه در حد محصولات تویوتا) است که از مزایایی همچون توان فنی معقول، ایمنی بالا و کابین جادار بهره می‌برد؛ اما به دلایلی همچون ظاهر قدیمی‌تر، امکانات رفاهی کمتر از رقبا، قیمت گران‌تر و شتاب کمتر نسبت به هایما s7 توربو نمی‌توان آن را به‌عنوان برنده این رقابت اعلام کرد.

 هایما s7 در مقایسه با گرند ویتارا چالاک‌تر ظاهرشده و امکانات رفاهی بیشتری در ازای قیمت کمتر ارائه می‌دهد که آن را به گزینه معقول‌تر در رفع نیازهای شهری و خانوادگی تبدیل کرده‎است. البته ما این نکته را فراموش نخواهیم کرد که برخی از مشتریان هرگز کیفیت یک محصول با اصالت ژاپنی را با رنگ و لعاب تولیدات تازه‌وارد چینی جایگزین نخواهند کرد؛ به همین دلیل هنوز هم سوزوکی گرند ویتارا طرفداران متعددی در بازار کشور دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار